شناسهٔ خبر: 44169504 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

چرا عربستان به صلح مجانی با اشغالگران تن داد؟

بسیاری از کارشناسان دیدار نتانیاهو با محمد بن سلمان در خاک عربستان را یک هدیه رایگان از جانب سعودی‌ها به صهیونیست‌ها در آستانه خروج ترامپ از کاخ سفید می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری خلیج‌الجدید با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رزیم صهیونیستی در خاک عربستان سعودی و دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی موج بزرگ کمپین عربی علیه مسئله فلسطین آغاز شد.

الخلیج الجدید نوشت: درواقع نشست سه جانبه نتانیاهو و محمد بن سلمان و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا یک هدیه رایگان از جانب عربستان به صهیونیست‌ها بود. اطلاعات فاش شده از نشست نتانیاهو و محمد بن سلمان نشان می‌دهد که ممکن است چندین موضوع در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفته باشد:

-   دونالد ترامپ در آستانه خروج از کاخ سفید قصد دارد با عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی خدمات چهارساله خود به نتانیاهو را تکمیل کند. دولت ترامپ در این میان اهرم فشارهای زیاد علیه محمد بن‌سلمان دارد که از جمله آنها می‌تواند به افشای اطلاعات نقش گسترده ولیعهد سعودی در ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و جنایت‌های بن سلمان در جنگ یمن اشاره کرد.

-درحال حاضر به نظر می‌رسد که ملک‌سلمان، پادشاه عربستان اداره امور این کشور را به محمد بن سلمان واگذار کرده و درحالی که پادشاه سعودی در آستانه مرگ قرار دارد، پسرش تصمیم گرفته تا یک تحول اساسی در تاریخ سیاست‌های عربستان در برابر رژیم صهیونیستی و مسئله فلسطین ایجاد کند.

 البته پیش از این نیز سعودی‌ها از خلال رسانه‌ها و یا اظهارات جنجالی بندربن سلطان، سفیر سابق عربستان در آمریکا علیه فلسطینی‌ها درحال زمینه‌سازی برای اعلام علنی توافق با رژیم صهیونیستی بودند.

-موضوع دیگری که ممکن است در این نشست مورد بررسی قرار گرفته باشد بحث حمله نظامی ترامپ علیه ایران است. احتمال دارد پامپئو و نتانیاهو در این جلسه محمد بن سلمان را فریب داده و برای کمک به آنها در اقدام علیه ایران متقاعد کرده باشند. با توجه به سیاست‌های بی‌پروای ولیعهد سعودی بعید نیست که فریب هم خورده باشد، اما در نهایت خود او و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی مسئول عواقب هرنوع بی احتیاطی در قبال ایران هستند.

-فضای داخلی رژیم صهیونیستی برای نتانیاهو بسیار خطرناک است، «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رقیب سیاسی وی تصمیم گرفته تا پرونده فساد نزدیکان نتانیاهو در معامله خرید زیردریایی‌ها از آلمان به ارزش 2 میلیارد دلار را فاش کند. بنابراین یک دستاورد همچون عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی کمک زیادی به نتانیاهو در جلب افکار عمومی خواهد کرد.

-در سایه دیدار نتانیاهو و محمدبن سلمان و مخالفت‌هایی که از سوی فعالان و شاهزادگان سعودی در رابطه با آن صورت خواهد گرفت، با موجی از سرکوبگری‌های جدید ولیعهد در عربستان مواجه خواهیم بود.

علت امر آن است که طبق نظرسنجی‌ها 89 درصد از مردم عربستان به مسئله فلسطین پایبند هستند و آن را یک مسئله عربی می‌دانند و 65 درصد از آنها نیز عادی‌سازی با صهیونیست‌ها را رد می‌کنند.

از سوی دیگر المیادین گزارش داد: «بن کاسپیت» نویسنده اسرائیلی در مقاله ای در سایت المانیتور نوشت: نشست محرمانه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در « نئوم» عربستان در خصوص تهدید مشترک « ایران» بوده و پیشرفتی در جهت عادی‌سازی روابط حاصل نشده است.

به گزارش المیادین، کاسپیت تأکید کرد  که وقتی ساعاتی پس از اعلام خبر، از نتانیاهو در این زمینه سوال شد ، وی  پاسخی نداد. به دنبال آن چندین تحول در محور ریاض و واشنگتن ، تل‌آویو اتفاق افتاد که هراس و نگرانی نتانیاهو  را در این نشست  به وضوح نشان می‌دهد. نویسنده اسرائیلی اظهار داشت که سعودی‌ها ممکن است از درز اطلاعات در خصوص دیدار محرمانه دو طرف ناراضی باشند یا ممکن است هر دو طرف بر دیداری بدون هیاهوی رسانه‌ای توافق کرده‌اند.اما یک چیز مسلم است که رهبری عربستان اکنون آماده عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیست.

طبق اطلاعات المیادین وی خاطرنشان کرد: سعودی‌ها قبل از تغییر دولت در کاخ سفید در تلاشند تا از طریق ایجاد یک ائتلاف گسترده علیه ایران ، اتحاد با نتانیاهو را به دست آورند. اگرچه نتانیاهو واقعاً ترامپ را از دست خواهد داد ، اما اسرائیل همچنان از حمایت  واشنگتن برخوردار است ، سعودی‌ها بر این باورند که قرار گرفتن در کنار اسرائیلی‌ها در برابر دولت «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا ممکن است به آن‌ها احساس امنیت یا قدرت دهد. در ادامه این مطلب آمده است نتانیاهو  در کارزارهای انتخابی خود از هم‌پیمانی با سعودی‌ها سود خواهد برد؛ اما ایجاد روابط دیپلماتیک با عربستان همچنان یک هدف دور برای اسرائیل است.

به نوشته پایگاه خبری شبکه المیادین، کاسپیت خاطرنشان کرد که نتانیاهو بار دیگر از شریک ائتلافی خود «بنی گانتس» وزیر جنگ اسرائیل  سبقت و کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت. بنی گانتس و «گابی اشکنازی» ، وزیر امور خارجه ،  از سفر برنامه ریزی شده اسرائیل به عربستان سعودی با هواپیمای متعلق به تاجران ثروتمند اسرائیلی مطلع نبودند. حتی نتانیاهو نیز « افیف کوخافی» رئیس ستاد ارتش صهیونیستی، همراه با یکی از زیردستانش « آفی بالوت»  دبیر  کل دفتر نخست‌وزیری در امورنظامی  صهیونیستی را مطلع نکرد.

 در این مقاله آمده است که منابع دیپلماتیک اسرائیلی و سعودی اشاره کردند که دیدار نتانیاهو با بن سلمان خوب پیش رفته است و در مورد ایران ، ممکن است این دو شخصیت با هم توافق کرده باشند. سعودی‌ها بیش از اسرائیلی‌ها نگران هستند که جو بایدن آنها را به روزهای دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا بازگرداند و تحریم‌های ایران را کاهش دهد.

وی تأکید کرد: اسرائیل  می‌خواهد که ایالات متحده درباره بازگشت به توافق هسته‌ای که دو سال پیش آن را رها کرد ، فکر نکند ، توافقی که نتانیاهو آن را یک «فاجعه تاریخی» برای امنیت ملی اسرائیل و امنیت کل خاورمیانه می‌داند.

 

نظر شما