شناسهٔ خبر: 44167585 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

همه ابتکارات یک بانوی بسیجی | از اشتغالزایی برای بانوان محل تا راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه

خانم «زهره داوری» که حالا ۶۱ سال سن دارد از ابتدای شکل‌گیری بسیج، قدم در این راه گذاشته و چند سالی است که به‌عنوان فرمانده «پایگاه ساجده» در بیرجند منشأ اتفاقات و اقدامات متفاوتی در این شجره طیبه بوده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس - لشکر سلیمانی‌ها؛ ویژه‌نامه هفته بزرگداشت بسیج: سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب دختر جوانی بود که همراه خانواده در فعالیت‌های انقلابی پیش‌قدم ‌شد؛ دوست داشت همسنگر آن‌هایی باشد که با عشق به وطن و دین قدم برمی‌دارند و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کرد.

بعدها که شجره طیبه بسیج به فرمان معمار کبیر انقلاب شکل گرفت و امام راحل و رهبری خود را مفتخر به چنین عنوانی می‌دانستند فهمید در جایگاه درستی قرار گرفته و عزم خود را بیش از پیش برای حضور فعالانه در این عرصه جزم کرد.

نهال کوچک درونش هر روز بالنده‌تر می‌شد و وی در مدرسه عظیم بسیج رشد یافت.

حالا سال‌ها از آن روزها می‌گذرد و خوشحال است که بیش از ۴۰ سال در مدرسه‌ای تحصیل کرده که اساتیدی چون حاج قاسم در آن درس ساده‌زیستی و مردم‌داری و تلاش برای محرومین را دادند، درس‌هایی که جزو اصول کار یک بسیجی است.

پای صحبت بانویی بسیجی نشستیم که از زمان طنین‌انداز شدن تفکر بسیجی در این مرز و بوم همواره سعی بر این داشته تا از قافله حرکت در مسیر افلاکیان بی‌ادعا جا نماند و در عرصه‌های مختلف ایفای نقش نماید.

خانم «زهره داوری» که حالا ۶۱ سال سن دارد و از ابتدای شکل‌گیری بسیج، قدم در این راه گذاشته، چند سالی است که به‌عنوان فرمانده «پایگاه ساجده» در بیرجند منشأ اتفاقات و اقدامات متفاوتی در این شجره طیبه بوده است.

ماجرای عضویت در بسیج

خانم داوری در ابتدای صحبت‌هایش از دوران جوانی‌اش اینگونه روایت می‌کند: اوایل انقلاب در سربیشه زندگی می‌کردیم و اگر اشتباه نکنم ۱۹ سال سن داشتم که در تکاپوهای دوران انقلاب در اقداماتی مانند پخش اعلامیه، راهپیمایی‌ها و شعارنویسی‌ها به همراه برادر و دیگر اعضای خانواده شرکت می‌کردم.

وی بیان داشت: بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل بسیج فعالیت‌های خود را در بخش‌های مختلف بسیج آغاز و ادامه دادم.

فرمانده پایگاه ساجده شهرستان بیرجند عنوان داشت: سال ۷۰ بود که به بیرجند آمدیم و در آن زمان حدود یک سال از تأسیس مسجد امام حسن مجتبی(ع) می‌گذشت؛ جلسات عمومی، کلاس‌های قرآن و کلاس اسلحه‌شناسی از جمله فعالیت‌هایی بود که از ابتدا در آن حضور داشتم.

همیشه به دنبال رضای خدا بوده‌ام

داوری بیان داشت: حدود ۱۱ سال از زمانی که به‌عنوان فرمانده پایگاه معرفی شدم می‌گذرد و خوشبختانه طی این سال‌ها شاهد حضور فعالانه بانوان و جوانان محله در فعالیت‌های پایگاه هستیم و هفته‌ای دو روز ۱۵ حلقه صالحین در این پایگاه برگزار می‌شد تا اینکه شیوع کرونا فعالیت‌های ما را نیز تحت تأثیر قرار داد و پس از آن فعالیت‌ها را به صورت مجازی پیش بردیم.

وی عشق و علاقه به نظام و انقلاب را از جمله دلایل حضور خود در این مسیر عنوان کرد و ابراز داشت: رضای خدا، خدمت به خلق و گسترش فرهنگ اسلامی و انقلابی ما در این مسیر نگه داشته و در هر خدمتی که انجام می‌دهیم به دنبال رضای خدا و امام زمانمان هستیم.

نام امام حسن(ع) گره‌گشای کارهای ما بوده است

این بانوی بسیجی تصریح کرد: مسجد ما به نام امام حسن(ع) است و ما نیز طی این سال‌ها لطف حضرت را به عناوین مختلف در فعالیت‌ها و گره‌گشایی‌ها شاهد بوده‌ایم.

داوری بیان داشت: طی این سال‌ها در تمامی مناسبت‌های دینی و ملی برنامه داشته‌ایم و خوشبختانه حضور حداکثری و رضایت افراد نیز در این برنامه‌ها بوده و حتی ثمرات آن را دیده‌ایم.

این بانوی بسیجی ابراز داشت: برای حضور افراد در پایگاه هیچ محدودیتی نداریم و افرادی را داشته‌ایم که پس از حضور در چند برنامه متحول شده‌ و اعتقادات و پوششان تغییر کرده است.

داوری با اشاره به اینکه برنامه‌های آموزشی زیادی نیز در این پایگاه اجرا می‌شود، اضافه کرد طی این سال‌ها و در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و توجه به اشتغال خانگی کلاس‌های و آموزش‌های مختلفی داشته‌ایم که خوشبختانه به اشتغال تعدادی از بانوان منجر شده است.

ماجرای نذری که ۵۰ نفر را شاغل کرد

 وی به چگونگی شکل‌گیری کلاس خیاطی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۳ سال پیش در صف نماز جماعت مسجد، خانمی کنارم نشسته بود که به من گفت نذری دارم و اگر امکانش هست می‌خواهم در این مسجد آن را ادا کنم.

این بانوی بسیجی ادامه داد: وقتی که در مورد نذرش پرسیدم فهمیدم که اهل تبریز است و به واسطه شغل همسرش چند سالی در بیرجند اقامت دارد، می‌گفت پدرش در دوران جنگ شیمیایی شده و برای سلامتی پدرش نذر کرده که به چند نفر خیاطی آموزش دهد و همین مسئله و نذر این خانم سبب شد تا زمینه خیاطی در این پایگاه شکل بگیرد.

داوری افزود: این خانم حدود یک سال بانوان را به‌طور رایگان آموزش داد که این اتفاق باعث شد تا امروز بیش از نفر ۵۰ از بانوان ما خیاط شده و برخی از این طریق امرار معاش کنند.

برکت حضور در بسیج برایم بی‌شمار بوده است

وی با بیان اینکه برکات حضور در این فعالیت‌ها برایم بی‌شمار بوده است، گفت: خوشبختانه فرزندانم نیز با همین روحیه بسیجی بزرگ شده‌اند و اکنون حضور فعالی در برنامه‌ها دارند.

فرمانده پایگاه ساجده بیرجند ادامه داد: همیشه سعی کرده‌ام رضای خدا را در همه امور مدنظر داشته باشم و حتی مشکلی داشتم که شاید برایم غیرقابل حل در آن زمان بود اما به واسطه نیت و نذری که داشتم کارم به سرعت درست شد و از اینگونه مسائل در این سال‌ها برایم خیلی اتفاق افتاده است.

داوری تصریح کرد: زمانی آرزوی رفتن به سفر حج را داشتم و با توجه به شرایطم امکان رفتنم به این سفر وجود نداشت که ناگهان مقدمات این سفر در کمال ناباوری برایم فراهم شد.

این بانوی بسیجی با بیان اینکه به کمک کمیته امداد مرکز نیکوکاری نیز در این مسجد تأسیس شده است، گفت: طی این سال‌ها گرانی و تحریم بوده و مشکلات مردم زیاد شده اما باز هم رضایت قلبی از نظام اسلامی وجود دارد و مردم در مشکلات به کمک هم می‌روند.

داوری بیان داشت: حفظ اقتدار و صداقت در کار از جمله چیزهایی است که همیشه از امام راحل در ذهنم باقی مانده و در هفته بسیج سخنان امام بیشتر در ذهنم تداعی می‌شود.

کرونا بانوان بسیجی را مانند زمان جنگ پای کار آورد

وی با بیان اینکه عشق و علاقه و ایمان بسیجیان را به عرصه مجاهدت می‌کشاند، گفت: پس از شیوع کرونا بانوان بسیجی مانند دوران جنگ در پشت جبهه شروع به خدمت‌رسانی کردند و نمونه آن شروع تولید ماسک توسط بانوان بود.

این بانوی بسیجی بیان داشت: در این پایگاه تعداد هفت چرخ خیاطی داریم و از اوایل اسفند سال گذشته شاهد حضور بانوان برای دوخت ماسک بودیم.

تهیه ۵۰۰۰ ماسک 

وی ادامه داد: در یک مرحله تعداد پنج هزار ماسک توسط بانوان این پایگاه دوخته و تحویل شد و اکنون نیز این فعالیت ادامه دارد و شاهد حضور بانوان در این فعالیت هستیم.

این بانوی بسیجی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان هر شب پخت هزار پرس غذا و توزیع بین افراد نیازمند صورت می‌گرفت در ایام محرم نیز این پخت غذا و همچنین تهیه بسته‌هایی معیشتی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان را داشتیم که بانوان بسیجی در تهیه و این اقدامات حضور فعالی داشتند.

داوری خاطرنشان کرد: در زمانی که ضدعفونی خیابان و معابر صورت می‌گرفت نیز بانوان در تهیه مواد ضدعفونی ایفای نقش می‌کردند و بعدها در کنار بسته‌های معیشتی و یا غذای گرم توزیع ماسک برای این اقشار انجام می‌شد.

ابتکارات بانوان بسیجی برای کمک به بیماران کرونایی

وی بیان داشت: در این محله نیز تاکنون چندین نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و بانوان بسیجی محله با پخت غذا و یا انجام خریدهای این افراد و احوالپرسی‌های تلفنی مراقبت از این بیماران را داشته‌اند و جویای احوال و حل مسائل این خانواده‌ها می‌شوند و از احوال این بیماران غافل نمی‌شویم و تلاش می‌کنیم تا بهبودی این افراد زودتر حاصل شود.

این بانوی بسیجی بیان داشت: با آموزش‌هایی که در این پایگاه داده می‌شود از سال گذشته تاکنون حدود ۱۵ نفر وارد کسب‌وکار و مشاغل خانگی شده‌اند که پارچه‌بافی، خیاطی، آشپزی و حوله‌بافی نمونه‌ای از این کارها است.

تأسیس صندوق قرض‌الحسنه محلی 

داوری بیان داشت: برای کمک به حل مشکلات اقتصادی برای خانواده‌ها از سال ۹۲ یک صندوق نیز تشکیل داده‌ایم و هر دو ماه به سه نفر از افراد عضو صندوق وام قرض‌الحسنه می‌دهیم تا گرهی از مشکلات مردم باز شود.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در این پایگاه در مناسبت‌های مختلف انجام می‌شود و الحمدلله رضایت اهالی محله نیز وجود دارد و پیگیر این فعالیت‌ها هستند.

این بانوی بسیجی عنوان داشت: مسیر یک بسیجی چیزی جز حرکت در مسیر ولایت و خدمت به خلق در جهت تعجیل در ظهور حضرت ولیعصر(عج) نیست و خوشبختانه خلوص نیت و کار جهادی بسیجیان از ابتدای انقلاب باعث پیشبرد بسیاری از اهداف انقلاب شده و دشمنان نیز از این روحیه بسیجی تاکنون ضربه‌های بسیاری دیده‌اند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ج/ق

نظر شما