شناسهٔ خبر: 44166997 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

راز بهشتی شدن زائران حضرت فاطمه معصومه(س)

راز بهشتی شدن زائران حضرت فاطمه معصومه(س)

قدس آنلاین: در فرهنگ و اندیشه شیعی، امامزادگان دارای جایگاهی ممتاز و بی‌بدیل هستند.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین:  در فرهنگ و اندیشه شیعی، امامزادگان دارای جایگاهی ممتاز و بی‌بدیل هستند. به خصوص امامزادگانی که از ناحیه امام معصوم(ع) مورد سفارش و توجه خاص قرار گرفته‌اند. از جمله این امام زادگان جلیل‌القدر حضرت فاطمه معصومه(س) است که در منابع اسلامی روایات شگفت انگیز و اعجاب آوری در خصوص زیارت ایشان ثبت و ضبط شده است.

جایگاه حضرت معصومه(س)

بدون شک سخن گفتن در خصوص شخصیت و جایگاه ممتاز  بانوی با کرامتی که اشبه الناس به معصوم است؛ بانوی جلیل‌القدری که در مرز عصمت گام برداشته و شهد شیرین عصمت را به خوبی چشیده و مقامات معنوی و اخلاقی را در حد اعلای آن درنوردیده است، کار ساده ای نیست. برای شناخت و پی بردن به درجه و عظمت وجودی این چنین شخصیتی باید دست به دامان کسانی شد که شایستگی علمی و معرفتی لازم را به خوبی دارا هستند. از این رو چاره ای جز تمسک به معدود روایاتی که در منابع روایی از امامان معصوم(ع) در خصوص این بانوی عرشی نقل شده، نداریم.

در توصیف و عظمت این شخصیت با عظمت همین بس که در کتاب ناسخ التواریخ، امام رضا(ع) او را معصومه خطاب کرده و فرموده است: «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زارَنی؛ هر که معصومه را در قم زیارت کند، گویی من را زیارت کرده است». و دیگر بار در بزرگی و عظمت کریمه اهل بیت(ع) همین بس که در منابع روایی حرم او به عنوان حرم اهل بیت(ع) معرفی شده است و اجر زیارت ایشان بهشت بیان شده است. در این روایت از عده‏‌ای اهالی ری روایت شده است که خدمت امام صادق(ع) رسیدند و گفتند: ما اهل ری هستیم. فرمود: «درود بر برادران قمی ما». آن عده گفتند: ما اهل ری هستیم. ایشان دوباره همان جمله را فرمود. آنها چند بار سخنشان را تکرار کردند و امام(ع) باز همان جواب را به ایشان داد و سپس فرمود: «خداوند، حرمی دارد و آن مکه است. پیامبر(ص) حرمی دارد و آن مدینه است. امیرمؤمنان حرمی دارد و آن کوفه است، و ما نیز حرمی داریم و آن شهر قم است. به زودی بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، در آن شهر دفن خواهد شد. هر که او را زیارت کند، بهشت برایش واجب می‌‏شود. این سخن امام(ع) پیش از آنی بود که امام کاظم(ع) به دنیا آید.

راز بهشتی شدن زائران فاطمه معصومه(س)

قبل از بیان هر نکته و ادعایی باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از امور غیبی و ماورایی برای انسان هایی که اسیر و گرفتار حیات مادی و دنیوی شده‌اند، به خوبی قابل درک و فهم نیست. از این رو برای دسترسی به عالم غیب و رازهای شگفت انگیز عالم هستی باید تابع و تسلیم کسانی شد که واسطه  فیض میان آسمان و زمین به شمار می آیند. در برخی از روایاتی که در شأن و عظمت کریمه اهل بیت(ع) وارد شده، با روایاتی مواجه می شویم که ثواب و مزد زیارت کننده را بهشت معرفی کرده است. علامه مجلسی در بحار الانوار به نقل از امام رضا(ع) آورده است: «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة هر که او را زیارت کند در حالی‌که به حق او معرفت دارد، بهشت برای اوست». به طور قطع و یقین رازی غیبی در اثرات زیارت این بانوی با کرامت وجود دارد که به سادگی قابل درک نیست. ولی با مطالعه و بررسی این چنین روایاتی با کلید واژه ای مواجه می شویم که شاید کلید طلایی حل این راز غیبی باشد. در واقع شاه کلید این راز غیبی عبارت است از: «عَارِفاً بِحَقِّهَا؛ به حق او معرفت داشتن».

معرفت به حق کریمۀ اهل بیت(س)، شرط ورود به بهشت

نکته اول: معرفت توأم با عمل

کسی که به حق و جایگاه حضرت معصومه(س) واقف شده، زیارت و نجوای عارفانه او در کنار بارگاه عرشی و ملکوتی حضرت معصومه(ع) تنها زمزمه الفاظ عربی نیست، چرا که اقتضای معرفت، شناخت و عاشقی، تبعیت کردن و هم رنگ شدن با آن اسوه پارسایی است. کسی که خود را در مغناطیس آسمانی این بانوی با کرامت قرار داده تلاش می کند که خارج از مسیر و جاده ای که ایشان تعیین کرده‌اند حرکت نکند زیرا زیارت و حضور زائر نزد مزور نوعی عهد و پیمان و بیعت کردن به شمار می آید.

نکته دوم: زیارت نامه‌ای با محتوای سعادت آفرین

شاید راز جواز ورود زائران فاطمه معصومه(س) به بهشت، در فرازهایی از زیارت ایشان نهفته باشد؛ چرا که اگر با معرفت و آگاهی کامل فرازهای سعادت آفرین زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه(س) را مطالعه نماییم با مباحث دقیقی از نبوت شناسی، امام شناسی، معاد شناسی، تولی و تبری،... آشنا می شویم که ایمان و اقرار و پایبندی به مضامین عرشی آنها می‌تواند مجوزی برای عبور از آتش جهنم و قرار گرفتن در بهشت برین باشد.

نکته سوم: مجوز ورود به بهشت با برگه محبت و شفاعت

در فرازهای ارزشمندی از زیارت فاطمه معصومه(س) معارفی وجود دارد که انسان را به فکر و تأمل وا می‌دارد. از جمله این معارف پیش کشیدن بحث محبت نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) است، که به عنوان ابزاری برای تقرب به سوی خدای متعال معرفی شده است. موضوع بسیار مهمی که در روایات وارد شده از حضرت معصومه(ع) ارزش و اهمیت آن این چنین تبیین شده است:«آگاه باشید هر کس بر محبّت آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم بمیرد، ملک الموت و نکیر و منکر او را به بهشت بشارت می دهند».

در فرازی دیگر از زیارت عارفانه حضرت معصومه(س) با کلید واژه شفاعت مواجه می‌شویم که می‌توان بر اساس این فراز از زیارت حضرت، بر این باور شد که زائران حضرت معصومه(س) با ارتقاء معرفتی و عملی، خود را درخور شفاعت حضرت قرار دهند «یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ؛ ای فاطمه درباره بهشت برایم شفاعت کن به درستی که برای تو نزد خدا مقامی از مقامات بلند است».

نظر شما