شناسهٔ خبر: 44165961 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

احزاب و انتخابات در دوران کرونا

/غلامعلی دهقان: کرونا می‌‌تواند تاثیری منفی بر انتخابات 1400 داشته باشد/

صاحب‌خبر -

حمیدرضا ترقی -عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی- درباره‌ی جلسات این حزب در دوران کرونا می‌گوید که «به صورت مجازی دائما برگزار می‌شود و گاهی هم به صورت حضوری با رعایت پورتکل‌های بهداشتی تشکیل می‌شود»؛ غلامعلی دهفان -عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه- نیز در اینباره می‌گوید که در دوران کرونا جلسات برقرار بوده است. آنها همچنین به تحلیل تاثیر این همه‌گیری بر انتخابات ۱۴۰۰ پرداختند.

ترقی: در کار حرب ما توقفی وجود نداشته است

ترقی درباره‌ی فعالیت احزاب در دوران کرونا به انصاف نیوز گفت: از بقیه احزاب اطلاعی ندارم. در حزب ما به صورت مرتب جلسات مجازی برگزار می‌شود.  بعضا جلسات دو هفته یکبار با رعایت پورتکل‌های بهداشتی با حداکثر ۱۵ نفر برگزار می‌شود. موضع گیری‌ها هم بعضا از طریق رسانه اعلام می‌شود. تقریبا می‌توان گفت در کار ما توقفی وجود نداشته است.

او ادامه داد: به علت اینکه کار حزب گروهی است و در واقع باید با حضور افراد و تشکیلات جلسات، تجمعات و اهداف حزب دنبال شود، بنابراین بدون تشکیل این جلسات حزب دچار اختلال می‌شود. همه‌ی احزاب هم آمادگی لازم برای شرکت در جلسات مجازی را ندارند. به همین دلیل یک اختلالی در عضوگیری و روند ارتباط با احزاب پدید آماده است که نیازمند به بازسازی دوباره است.

او درباره‌ تاثیر کرونا در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری می‌گوید: کرونا در انتخابات تاثیر آنچنانی نمی‌تواند داشته باشد، کیفیت انتخابات و برنامه‌های آن را باید متناسب با شرایط کرونا تطبیق بدهند. مثلا تجمع‌ها و سخنرانی‌ها به شدت کاهش می‌یابد. بیشتر از طریق رسانه این مسائل جبران شود و مکانیسم کار را برگزار کنندگان انتخابات براساس شرایط کرونایی اصلاح کنند.

پروانه مافی درباره‌ی فعالیت احزاب در دوران کرونا به ایسنا گفته بود: پنج ماه است که احزاب نشست‌های خود را تعطیل کرده‌اند جلسات شورای مرکزی معمولا با حضور ۱۵ تا ۲۰ نفر و گاهی تا ۴۰ نفر برگزار می‌شود، اما به دلیل همین تعداد نفرات زیاد و خطر اجتماعات، این نشست‌ها تعطیل است و  ارتباطی میان افراد در احزاب وجود ندارد و ارتباط احزاب هم با هم که در خانه احزاب شکل می‌گرفت اکنون وجود ندارد و وقتی این ارتباط نباشد فعالیت سیاسی کند یا تعطیل می‌شود البته ارتباط در فضای مجازی وجود دارد اما این گفت‌وگوها محدود است.

دهقان: کرونا می‌‌تواند تاثیر منفی بر انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشد

غلامعلی دهقان نیز درباره‌ فعالیت احزاب در دوران کرونا به انصاف نیوز گفت: مقوله‎ی کرونا در کار احزاب بی‌تاثیر نبوده است. اما مفهوم این سخن این نیست که فعالیت احزاب به صفر رسیده باشد یا دچار تعطیلی کامل شده باشد. درباره‌ی حزب اعتدال و توسعه جلساتی حضوری با رعایت پورتکل‌‌های بهداشتی در سطح شورای مرکزی برگزار شده است.

او افزود: تا جایی که خبر داریم در استان‌ها هم جلساتی برگزار شده. پیش بینی می‌شود با توجه به اهمیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری طی ماه‌های آتی هم تعداد جلسات بیشتر شود. البته برخی از کانون‌های حزبی هم فعال بوده‌اند و جلساتی هم در سطح دبیران استانی در تهران برگزار شده است. اما کرونا در انتخابات بی‌تاثیر نخواهد بود، برخی معتقد هستند یکی از عوامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات کرونا بود. هرچند در روز انتخابات در آغاز روزهای خبر ورود کرونا به ایران بوده‌ایم. به نظر می‌رسد می‌تواند تاثیر منفی بر انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشد که باید تدابیری برای آن اندیشید. که شنیدیم که انتخابات قرار است در دو روز برگزار شود. اما شاید به خاطر اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ شاهد افزایش مشارکت مردم باشیم.

انتهای پیام

نظر شما