شناسهٔ خبر: 44164336 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پتروشیمی لردگان افتتاح شد

مریم بیگی

پتروشیمی لردگان پس از ۱۵ سال تلاش با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور دقایقی قبل افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

جعفر ربیعی ششم آذرماه در این آئین با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی افتخار دارد در کنار تولید و صادرات ده‌ها میلیون تن محصولات پتروشیمی در دوران تحریم و کرونا از توسعه غافل نباشد، اظهار کرد: هلدینگ خلیج فارس با افتتاح طرح کود شیمیایی اوره در بازار سرمایه سهم ۴۰ درصدی در تولید و صادرات دارد.

مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ادامه داد: هلدینگ خلیج فارس ۲۵ طرح بزرگ و کوچک با سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد یورو در کشور در حوزه پتروشیمی در دست اجرا دارد و در جهش دوم علاوه بر طرح پتروشیمی لردگان، سه طرح دیگر در کشور امروز افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح پتروشیمی لردگان اوره و آمونیاک تولید می‌شود، گفت: ۸۰ درصد تولید این مجتمع به خارج از کشور صادر می‌شود و ۲۰ درصد برای مصارف داخلی است.

ربیعی با بیان اینکه خوراک این کارخانه ۷۵۰ میلیون مترمکعب در سال از طریق لوله اصلی گاز تامین می‌شود، عنوان کرد: در زمان ساخت ۲۸۰۰ نفر در این پروژه مشغول به‌کار بودند و در زمان بهره‌برداری ۷۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به‌کار می‌شوند.

مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس یادآور شد: از افتخارات پروژه پتروشیمی لردگان می‌توان به اولین پروژه بدون حادثه پتروشیمی با ۲۸ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه اشاره کرد، این پروژه در اوج تحریم‌ها بدون حضور نیروهای خارجی و با دستان توانمند متخصصان داخلی به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد پرسنل شاغل در ساخت و بهره‌برداری  مگاپروژه پتروشیمی لردگان بومی هستند و در طول این چند سال برای کار در این واحد آموزش‌های تخصصی را دیده‌اند.

ربیعی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد سهام مجتمع پتروشیمی لردگان در فرابورس قابل معامله است، ۳۰ درصد این پروژه متعلق به ۸۰ سهام‌دار واقعی است و ۷۰ درصد نیز متعلق به هلدینگ خلیج فارس است.

مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با اشاره به اینکه درآمد پتروشیمی با قیمت فعلی اوره و آمونیاک حدود ۲۴۰ میلیون دلار در سال پیش‌بینی می‌شود، افزود: میزان سرمایه‌گذاری در این طرح با در نظر گرفتن هزینه‌های تامین مالی ۸۷۵ میلیون یورو بوده است که از طریق سرمایه‌گذاری اولیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تسهیلات ریالی بانک سپه، آورده نقدی سهام‌داران و اوراق مشارکت فاینانس بوده است.

وی بیان کرد: در جهت توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی لردگان پروژه کریستال ملامین با ظرفیت ۴۰ هزار تن و با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلار در پایین دست این پروژه تعریف شده و ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، همچنین با مشارکت بخش  خصوصی دو پارک صنعتی کریستال ملامین و اوره رزینی در پایین دست پتروشیمی لردگان با ظرفیت مجموع ۱۸۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان تعریف شده است.

در ادامه محسن محمودی مدیرعامل مجتمع پتروشیمی لردگان اظهار کرد: با راه‌اندازی این مجموعه ظرفیت تولید اوره و آمونیاک از ۵.۶ میلیون تن در سال به ۶.۷ میلیون تن در سال رسیده که مصداق بارز جهش تولید است.

وی تاکید کرد: ۸۰ درصد نیروهای شاغل در مجموعه پتروشیمی لردگان بومی هستند.

محمودی گفت: مگا پروژه پتروشیمی لردگان در منطقه‌ای به بهره‌برداری رسید که در این منطقه کم‌برخوردار شغل اکثریت مردم دامداری و کشاورزی بود و هیچ پروژه صنعتی بزرگی در این منطقه وجود نداشت و در این پروژه برای ۲۸۰۰ نفر در طی پنج سال اشتغال ایجاد شد.

انتهای پیام

نظر شما