شناسهٔ خبر: 44162629 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر عنوان کرد؛

نقش حضرت معصومه (س) در ‌تبدیل قم به مرکز علم و اجتهاد و پایگاه عظیم جهان تشیع

حجت الاسلام راستگو گفت: شهر قم محل حضور و تجمع عالمان و بزرگان دینی و مرکز علم واجتهاد است؛ گسترش و شکل گیری علوم اسلامی، وجود علمای بزرگ و حوزه قم از وجود با برکت حضرت معصومه(س)میباشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش    خبرگزاری شبستان از    بوشهر ، به مناسب فرار رسیدن وفات  حضرت فاطمه معصومه (س) روز پنج شنبه (6 آذر) گفتگویی با «حجت الاسلام عیسی راستگو» مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر تنظیم شده که متن این گفتگو به شرح ذیل می باشد:

در ميان امام زادگان ايران و شهر قم و فرزندان حضرت امام موسي (علیه‌السلام) که نورافشاني می‌کنند، ماه تاباني که همه آن‌ها را تحت‌الشعاع انوار درخشان خود قرار داده، تربت پاک شفيعه محشر، کريمه اهل‌بیت پيامبر صلی‌الله عليه و آله دخت گرامي موسي بن جعفر، حضرت معصومه سلام‌الله عليها می‌باشد.

 

حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها از جهت شخصيت فردي و کمالات روحي در بين فرزندان موسي بن جعفر سلام‌الله عليها بعد از برادرش، علي بن موسی‌الرضا عليه السّلام در والاترين رتبه جاي دارد.

 

امام خمینی قدّس سرّه، وتعظیم جایگاه حضرت معصومه (س)

این شخصیت بزرگ اسلام، نسبت به زیارت حضرت معصومه علیها السلام علاقه و تقیّد زیادی داشتند و احترام فراوانی برای آن حضرت قائل بودند. یکی از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم گفته است: «مکرّر مشاهده کردم که آیت الله بروجردی (ره) و امام خمینی (ره) هنگام خروج از حرم مطّهر حضرت معصومه علیها السلام عقب عقب می آمدند و برای رعایت ادب، پشت به ضریح مقدس نمی کردند». امام خمینی رحمت الله نسبت به ساحت نورانی حضرت معصومه (س) علاقه وافری داشت. آن مرد بزرگ تاریخ، کنار ضریح مطهر فاطمه معصومه (س) می آمد و با کمال تواضع و خضوع ضریح را می بوسید و…ایشان در مجالس و محافلی که در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برقرار می شد، شرکت می کرد و حتّی نخست، فلسفه را در یکی از حجره های صحن بزرگ حضرت معصومه (س) درس می گفتند. یکی از نویسندگان معاصر می گوید: «بارها می دیدم که در مسجد بالاسر حضرت معصومه علیها السلام در مجلس روضه می نشستند . 

 

زیارتنامه مخصوص

یكی از شواهد عظمت استثنایی حضرت معصومه سلام الله علیها زیارتنامهای است كه به خصوص، حضرت رضا علیه السّلام در شأن او صادر فرموده است. زیرا بعد از فاطمه زهرا سلام الله علیها تنها زیارتی كه از امام معصوم برای یك زن نقل شده، زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها است و هیچ یك از بانوان خاندان عصمت و طهارت زیارت مخصوص از امام ندارد.

 

روایتی درفضیلت زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها

عن الصادق عليه السلام قال" :إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِم"ْ. "خداوند حرمى دارد كه مكه است پيامبر حرمى دارد و آن مدينه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن كوفه است و قم كوفه كوچك است كه از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود. زنى از فرزندان من در قم از دنيا مى رود كه اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شيعيان من وارد بهشت مى شوند . بحارالانوار(ط-بیروت) ج 57 ، ص 228 ، ح 59

 

مرحوم محدّث قمی، روزی در بالای منبر فرمود: «در عالم رؤیا مرحوم میرزای قمی رحمه الله را دیدم و از ایشان سؤال کردم: آیا اهل قم را حضرت معصومه علیها السلام شفاعت خواهد کرد؟ دیدم میرزا متوجّه من شده، با تندی به من گفت: چه گفتی؟ من سؤالم را تکرار کردم، باز با تندی فرمود: چه گفتی؟ مرتبه سوم که سخنم را تکرار کردم، عرض نمودم: آیا اهل قم را حضرت معصومه علیها السلام شفاعت خواهد کرد؟ فرمود: ای شیخ! تو چرا چنین سؤالی می کنی؟ شفاعت اهل قم، با من است. حضرت معصومه علیها السلام تمام شیعیان عالم را شفاعت خواهد کرد».

 

ولایت پذیری و دفاع از ولایت حضرت رضا علیه السلام از دیگر ویژگی های حضرت معصومه (س) است که شباهت زیادی به حضرت فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها ) دارد؛ حضرت فاطمه (س) برای اثبات ولایت حضرت علی علیه ‏السلام، آن چنان دفاع کرد که جان خود را فدا نمود و در جوانی در این راه وفات نمودند؛ حضرت معصومه (س)، او برای حمایت از ولایت برادرش امام رضا علیه‏السلام، از مدینه به سمت خراسان حرکت کرد و در نیمه راه، در قم وفات نمود.

 

شهر قم محل حضور و تجمع عالمان و بزرگان دینی و مرکز علم واجتهاد است؛ گسترش و شکل گیری علوم اسلامی، وجود علمای بزرگ  و حوزه قم از وجود با برکت حضرت معصومه(س)میباشد و حضرت معصومه س نقش بزرگی در شکل گیری حوزه علمیه قم و نهضت امام خمینی ره و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال ۵۷ دارد.

پایان پیام/647

نظر شما