شناسهٔ خبر: 44160717 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته ‎با اخبار دانشگاهی | صنفی

پاسخ به اعتراض وام ویژه دانشجویان دکتری دانشگاه امیرکبیر / فعالیت‌های ماندگار دانشجویی در اهانت به پیامبر اسلام

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.


پیش‌بینی ۳۰۰ میلیارد تومانی برای پرداخت وام‌های نیمسال اول تحصیلی 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: بودجه پرداخت وام‌های نیمسال اول تامین شده و مشکلی در پرداخت وام‌ها داریم.

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به تامین بودجه وام‌های دانشجویی در نیمسال اول تحصیلی سال جاری گفت: برای نیمسال اول تحصیلی بودجه وام‌ها و نقدینگی آن پیش بینی شده و مشکلی برای پرداخت وام‌ها نخواهیم داشت.

وی افزود: حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام‌های نیمسال اول پیش بینی و تامین شده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم خاطر نشان کرد: به طور کلی برای پرداخت وام‌های دانشجویی در حال حاضر مشکل بودجه نداریم؛ مگر اینکه دانشجویانی که ثبت نام می‌کند نقصی در پرونده ارسالی آن‌ها به صندوق رفاه باشد.
 


دانشجویان علم و صنعت از مراجعه به خوابگاه خودداری کنند / خوابگاه‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل است

دانشگاه علم و صنعت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: خوابگاه‌های این دانشگاه بر اساس ابلاغیه ستاد ملی کرونا در دوهفته آینده تعطیل است.
 
دراین اطلاعیه آمده است: دانشجویانی که نوبت اسکان آن‌ها در خوابگاه هاست تا اطلاع بعدی ستاد ملی کرونا از مراجعه به خوابگاه خودداری کنند.تحت هیچ شرایطی اسکان موقت و یا مهمان در خوابگاه پذیرش نمی‌شود.
 

تیتر پنج شنبه /// از اعتراض به وام ویژه دکتری تا پاسخ‌های هنری دانشجویان در اهانت به پیامبر اسلام

ثبت درخواست خوابگاه متاهلی دانشگاه شهید بهشتی 

دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: دانشجویان دکتری متقاضی خوابگاه (غیربومی) که دارای سنوات مجاز بوده و متقاضی استفاده از خوابگاه متأهلین هستند، برای ثبت‌نام و ارائه درخواست از امروز یکم آذرماه تا دهم آذرماه می‌توانند به وبسایت دانشگاه، بخش معاونت دانشجویی، سرپرستی خوابگاه‌های دانشجویی مراجعه کنند.

دانشجویان متقاضی باید نسبت به تکمیل فرم تقاضای استفاده از خوابگاه متاهلی دانش پژوهان (موقوفه) اقدام کنند. متقاضیان بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه اولویت بندی می‌شوند.تکمیل فرم به منزله ثبت نام اولیه است و هیچگونه تعهدی برای اسکان دانشجو در خوابگاه متاهلی نخواهد بود.
 


دانشگاه معارف اسلامی در مقطع ارشد دانشجو می‌پذیرد / آغاز ثبت‌نام از ۴ آذر


دانشگاه معارف اسلامی برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰ از طریق آزمون ورودی اختصاصی کارشناسی‌ارشد از میان  دانشگاه معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۰ (ترم مهر ۱۴۰۰) از طریق آزمون ورودی اختصاصی کارشناسی‌ارشد از میان برادران و خواهران طلبه (ویژه طلاب حوزه‌های علمیه) در رشته‌های زیر دانشجو می‌پذیرد: مدرسی معارف قرآن و حدیث، مدرسی مبانی نظری اسلام، مدرسی اخلاق اسلامی، مدرسی انقلاب اسلامی، مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی (گرایش تبلیغ دین)، توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی (گرایش مدیریت فرهنگی)، توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی (گرایش مشاوره).
 


خوابگاه‌هایی که خاک می‌خورند؛ اما در اختیار دانشجو قرار داده نمی‌شوند 

بحث توسعه خوابگاه‌های متاهلی که جزو کارویژه‌های خبرگزاری دانشجو شده با پیگیری‌هایی از نهاد‌های زیربط مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها آغاز شد که شاید تاکنون به برخی موانع‌ها رسیده باشیم، اما دانشگاه‌ها با همه دغدغه‌هایی که در خصوص توسعه خوابگاه‌ها دارند، خوابگاه متاهلی را در اولویت خود قرار نمی‌دهند و دغدغه‌ای برای مسئولان دانشگاهی نشده است.

اما به تازگی، معاونت ازدواج و خانواده در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها شکل گرفته که مسئولیت معاونت رسیدگی به مشکلات و دغدغه‌های زوج‌های دانشجو است، از برگزاری ازدوج‌های دانشجویی تا تامین مسکن برای دانشجویان و از همه مهمتر تامین خوابگاه متاهلی است؛ به همین دلیل به سراغ حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی آیین، مسئول این معاونت رفتیم تا از اقدامات آن‌ها در توسعه خوابگاه متاهلی بدانیم و اینکه آیا دغدغه توسعه خوابگاه‌های متاهلی جزو اولویت قرار دارد؟
 
تیتر پنج شنبه /// از اعتراض به وام ویژه دکتری تا پاسخ‌های هنری دانشجویان در اهانت به پیامبر اسلام

هاشمی در ابتدا با اشاره به اقدامات نهاد رهبری در خصوص توسعه خوابگاه‌های متاهلی گفت: خوابگاه متاهلی بخشی از آن به قوانین آموزشی برمی گردد که این قوانین باید اصلاح شود ودر نهاد رهبری پیگیر آن هستیم که در اولویت‌های خوابگاهی قرار بگیرد و بخشی از آن ساخت خوابگاه متاهلی است که هم دانشگاه‌ها و خیرین را در این موضوع درگیر کردیم و اخیرا هم کمیته امداد را به عنوان طرح «منا» پای کار آورده ایم که بتوانیم خوابگاه متاهلی را گسترش دهیم.


افزایش فعالیت دانشجویان جهادی در دو هفته اول آذرماه برای مقابله با کرونا 

رضا محمدی نژاد، معاونت عملیات جهادی ناحیه بسیج دانشجویی تهران بزرگ ، با اشاره به ادامه فعالیت دانشجویان جهادی در مقابله با کرونا گفت: در هفته بسیج همچنان فعالیت دانشجویان برای کمک به کادر درمان در بیمارستان‌ها برای مقابله با کرونا ادامه دارد. در حال حاضر ۱۰۰ نیرو در بیمارستان‌ها تهران حضور دارند که این افراد جا به جا می‌شوند و به صورت شیفتی در بیمارستان‌ها فعالت می‌کنند.

وی افزود: ثبت نام هنوزاز دانشجویان جهادی داوطلب انجام می‌شود و دانشجویان و نیرو‌های جهادی متخصص می‌توانند برای حضور در مراکز درمانی ثبت نام کنند. در ضمن این دو حضور دانشجویان در این دو هفته افزایش بیشتری خواهد داشت و تا زمانی که نیاز باشد دانشجویان در میدان مبارزه با کرونا حضور دارند.
 


کاهش قابل توجه مراجعان حضوری با بهره‌مندی از سامانه سجاد 

مجتبی صدیقی در نشست مشترک با بازرس کل امور آموزشی و پژوهشی سازمان بازرسی کل کشور و ارتباط مجازی با معاونین آموزشی دانشگاه‌ها با تبریک ولادت امام حسن عسکری (ع) و قدردانی از همکاری‌های سازمان بازرسی کل کشور با نظام آموزش عالی گفت: برای تحقق دولت الکترونیک در کشور وظایفی بر عهده نظام آموزش عالی گذاشته است؛ که بخشی از این وظایف در حوزه سازمان امور دانشجویان و مربوط به مدارک تحصیلی دانش آموختگان است.

وی افزود: از بدو آغاز مسئولیت در سازمان امور دانشجویان تلاش کردیم که برای کاهش مراجعات حضوری برنامه ریزی کنیم و امور را از طریق سامانه‌های اینترنتی انجام دهیم.

صدیقی گفت: با شناسایی علت‌های مراجعه حضوری دانشجویان و دانش آموختگان موفق شدیم مراجعات حضوری به سازمان امور دانشجویان را از ۱۵۰۰۰ نفر در هرماه در سال ۹۲ به حدود ۱۰۰۰ نفر در ماه در سال ۹۹ کاهش دهیم و متقاضیان با سرعت و سهولت خدمات را از سامانه سجاد دریافت کنند.
 


وام ویژه دکتری هیچ افزایشی در سال جاری نداشته 

 ثبت نام وام‌های دانشجویی نیمسال اول تحصیلی از سوی صندوق رفاه از نیمه آبان ماه آغاز شده است که این وام‌ها در قالب نظام تسهیلات جدید وام‌های دانشجویی به صورت ۵ نوع وام به دانشجویان پرداخت می‌شود.

بر اساس این گزارش، یکی از وام‌های پرداختی به دانشجویان وام ویژه دانشجویان دکتری است که هر سه ماه یک بار به دانشجویان دکترا روزانه و دانشجویانی که واجد شرایط هستند پرداخت می‌شود.

امسال مبالغ وام‌های دانشجویی مانند وام‌های شهریه، وام ودیعه مسکن، وام ضروری و غیره افزایش قابل توجهی داشت، اما در این میان وام ویژه دکتری به دلیل مشکلات، پرداخت آن با مشکلاتی مواجه شد که به گقته مسئولان صندوق رفاه این مشکل با تامین بودجه آن برطرف شده است. اما دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نسبت به مبالغ واریزی این وام‌ها معترض شده و می‌گویند بر اساس اطلاعیه صندوق رفاه دانشجویان مبلغ این وام‌ها برای سال تحصیلی جاری افزایش داشته است.
 

اقدامات دانشجویان بسیجی در پاسخ اهانت به پیامبر (ص)

مسابقه بین المللی «نامه‌ای از مسیح مقدس (ع) به شارلی» در پی اهانت گستاخانه نشریه هتاک شارلی ابدو به ساحت پیامبر اکرم (ص) و حمایت وقیحانه دولت فرانسه از این اقدام از سوی انجمن ملی ادبیات دانشجویی ققنوس سازمان بسیج دانشجویی کشور به منظور دادن پاسخی هنرمندانه در قالب ادبیات برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این راستا با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی مراسم رونمایی از پوستر این مسابقه با حضور حمید بالایی جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور، محمد حبیبی مدیر عامل انجمن هنر‌های تجسمی بنیاد روایت فتح و دبیر اجرایی ششمین دوره جشنواره جهانی هنر مقاومت، محسن جهانی معاونت فرهنگسازی سازمان بسیج دانشجویی کشور، مهرداد توکلی مدیریت هنری و رسانه‌ای سازمان بسیج دانشجویی کشور و رئیس شورای سیاستگذاری، سیدحمیدرضا میری دبیر انجمن ملی ادبیات دانشجویی ققنوس و دبیر اجرایی مسابقه، سجاد فخرایی مسئول بسیج دانشگاه صداوسیما، مصطفی کمیجانی دبیر اجرایی کنگره‌های شهدای دانشجویی کشور و جمعی از اصحاب رسانه، تشکیل شد و در آن به طرح مباحث اصلی و اولویت‌های موضوعی این مسابقه پرداخته شد.

در این مراسم سید حمیدرضا میری، دبیر اجرایی این مسابقه گفت: در هسته فعالین ادبیات کشور که متشکل از اساتید ادبیات، نخبگان و دانشجویان علاقه‌مند این عرصه است، پس از توهین به ساحت حضرت رسول (ص)، با هم اندیشی تصمیم به برگزاری فراخوانی بین المللی در قالب ادبیات گرفتیم. علت استفاده از ابزار ادبیات و هنر، جایگاه آن در نگاه حضرت آقا به هنر و کاربرد آن در جهت انتقال مبانی گفتمانی و تمدنی بوده است.
 


دانشجویان وام ضروری خرید لوازم کمک آموزشی می‌گیرند

 معاونت دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر اعلام کرد: دانشجویان متقاضی وام ضروری و یا اقلام کمک آموزشی می‌توانند درخواست خود را در سامانه صندوق رفاه ثبت کنند.
 
بر اساس این گزارش، در این اطلاعیه آمده است: دانشجویان پس از ثبت درخواست خود باید فرم مربوطه را به همراه سایر مدارک به معاونت دانشجویی این دانشگاه ارسال نمایند.

لازم به ذکر است، سند تعهد محضری برای دریافت وام دانشجویی برای دانشجویان الزامی است.

نظر شما