شناسهٔ خبر: 44160712 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با کارشناس مسائل یمن بررسی شد؛

«انصارالله» تکیه‌گاه مستحکم مقاومت در شبه جزیره عربستان

همزمان با سفر نتانیاهو به ریاض، انصارالله با هدف قرار دادن یک پالایشگاه در جده برای عربستان خط‌ونشان کشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، حدودا ۶ سال پیش و همزمان با آغاز تجاوز آل‌سعود به همسایه جنوبی خود، محمد بن‌سلمان شاهزاده خوش خیال آل سعود و وزیر وقت دفاع عربستان تصور می‌کرد که ظرف یک هفته می‌تواند یمن را اشغال کند و دولت نجات ملی را شکست دهد. سعودی‌ها از ستاد مشترک ارتش یمن و نیرو‌های مردمی انصارالله به عنوان «پابرهنگانی» یاد می‌کردند که تاب مقابله با ادوات نظامی درجه یک عربستان را ندارد.

اما اکنون معادلات شبه جزیره عربستان پس از گذشت سال‌ها به نحو دیگری رقم خورده است و دولت مردمی یمن دست برتر در تحولات را دارد. طی دو سال اخیر ارتش یمن توانست رشد محسوسی در حوزه موشکی داشته باشد و خود را به عنوان یکی از ستون‌های اساسی و تاثیرگذار در منطقه به رخ بکشاند.

اکنون موشک‌هایی که در اختیار ارتش یمن قرار دارد و آن‌ها طی سال‌های اخیر توانستند به آن دست پیدا کنند، بسیاری از نقاط مهم و کلیدی شبه جزیره عربستان را در تیررس خود قرار داده است. از بزرگترین موفقیت‌های ارتش یمن که تنها طی هفته‌های اخیر بدست آمده، باز پس گیری پایگاه «ماس» از حضور ائتلاف سعودی‌ها و همچنین هدف قرار دادن پالایشگاه «آرامکو» با موشک‌های «قدس ۲» است.

اما نکته اساسی که بواسطه آن عربستان در یمن گیر افتاده، اتحاد یمنی‌ها در برابر تجاوز ائتلاف متجاوز است. پیش از این پایتخت‌های عربی و مرتجع تصور داشتند که در یمن تنها با «حوثی‌ها» طرف هستند، ولی هنگامی که یورش را شروع کردند به خوبی فهمیدند که در برابر اتحاد قدرتمند مردم یمن گرفتار شده‌اند، کما اینکه انصارالله پایه‌گذار اتحاد مردم یمن و حوثی‌ها بود. انصارالله بر پایه چند شعار اصلی پایه ریزی شد که مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل از جمله مهمترین محور‌های اعتقادی آن است.

اکنون، اما تحولات روز دوشنبه شبه جزیره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تطابق موشک باران آرامکو و سفر مخفیانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس موساد به عربستان موضوعی نیست که بتوان از آن به راحتی گذشت. در همان اوقاتی که محمد بن‌سلمان و نتانیاهو برای ضربه زدن به مقاومت و پیشبرد اهداف خود رایزنی می‌کردند، انصارالله قدرت موشکی خود را به رخ ائتلاف عِبری و عربی می‌کشاند و به آن‌ها یادآور می‌شود که هرگز نباید قدرت مقاومت و مشخصا قدرت نوظهور انصارالله را دست‌کم بگیرند.

در رابطه با روند طی شده از سوی انصارالله که آن را تبدیل به یکی از ستون‌های قدرت در منطقه غرب‌آسیا و شبه جزیره عربستان کرده، با «محمدرضا مرادی» کارشناس مسائل شبه جزیره عربستان، هم‌کلام شدیم. وی در ابتدا مقدمه‌ای از سابقه این جنبش بیان کرد و گفت: «انصارالله از زمانی که در دور جدیدی وارد هرم قدرت شد، از موضعی حاشیه‌ای ابتدا به یک قدرت نظامی و بعد از آن به یک قدرت سیاسی تبدیل شد. بدین معنا که انصارالله امروز توانسته معادلات سیاسی و نظامی منطقه را تحت تاثیر قدرت خودش قرار دهد. این موفقیت هم با ارسال هیئت‌های دیپلماتیک و سفرا به سایر کشور‌ها محقق شده و هم با حملات نظامی که به عربستان ترتیب داده است».

«انصارالله» تکیه‌گاه مستحکم مقاومت در شبه جزیره عربستان

مرادی در ادامه تاکید کرد: «نباید فراموش کرد که انصارالله از سال ۲۰۱۵ به بعد اصلا مورد پذیرش رسمی عربستان قرار نگرفت و ریاض همه تلاش خود را کرد تا این گروه را شورشی و تروریستی معرفی کند و همچنین هرگز اجازه گفت‌وگوی سایر کشور‌ها با انصارالله را نمی‌داد. اما امروز این جنبش به یک طرف قدرت تبدیل شده و توانسته در مذاکرات متعددی شرکت کند. اما مذاکرات استکهلم، ژنو و مسقط از جمله نشست‌هایی بود که انصارالله توانست مستقیما در آن حضور پیدا کند. همه این‌ها نشان می‌دهد که انصارالله به یک قدرت مشروع تبدیل شده است».

کارشناس مسائل شبه جزیره ضمن اشاره به اینکه همه پیشرفت‌های نظامی انصارالله در سایه تحریم‌های سفت‌وسخت زمینی، هوایی و دریایی از سوی امارات و عربستان ایجاد شده، گفت: «انصارالله به راحتی نمی‌تواند با دنیای خارج ارتباط برقرار کند و فشار زیادی را متحمل می‌شود، با این وجود هرگز از نقش خودش در حمایت از مقاومت و آرمان‌های آن غافل نبوده است. حمایت‌های انصارالله از حزب‌الله لبنان، عراق و فلسطین در همین چارچوب است. هر بار که خبری در رابطه با عادی سازی روابط کشور عربی با رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود، واکنشی قاطع از سوی انصارالله شاهد هستیم. حمله مستقیم به عربستان، انتشار بیانیه‌های قاطع و تظاهرات پرشور مردمی در همین راستاست».

محمدرضا مرادی به سفیر اخیر هیئت صهیونیستی به عربستان اشاره کرد و افزود: «در حالی که غروب یکشنبه، نتانیاهو و کوهن برای دیدار با بن‌سلمان وارد شهر نئوم عربستان شدند. فردای آن روز حمله به یک شرکت آرامکو در جده صورت می‌گیرد. خود انصارالله به طور رسمی اعلام کرده که این حمله هشدار به عربستان در رابطه با هرگونه عادی سازی روابط با اسرائیل است. انصارالله هشدار داده که اگر پیش از این بخواهد به آرمان انصارالله پشت کند باید تاوان آن را هم بپردازد».

وی در خصوص سناریو حمله انصارالله به اراضی اشغالی گفت و افزود: «انصارالله اعلام کرده که موشک‌های قدس ۲ که به کمک آن آرامکو را مورد هدف قرار داده، همان موشک‌هایی است که در نظر داشته تا با کمک آن بندر «ایلات» واقع در اراضی اشغالی را مورد هدف قرار دهد. ارتش یمن این توانایی را دارد چراکه پیش از این بندر ینبوع عربستان نزدیک به بندر ایلات را مورد هدف قرار داده است؛ بنابراین حمله موشکی به جده نوعی هشدار به حمله به رژیم صهیونیستی نیز محسوب می‌شود».

تحلیلگر مسائل شبه جزیره تاکید کرد: «بسیاری انصارالله را نسخه دوم حزب الله لبنان می‌دانند. انصارالله اکنون و بویژه پس از پایان جنگ یمن وارد حلقه اصلی مقاومت می‌شود. انصارالله گروه تازه تاسیسی نیست و از دل جریانی خارج شده که حدود هزار و صد سال در یمن حکومت کرده است. زیدی‌ها یازده قرن در یمن حضور داشتند. نام انصارالله از دهه ۹۰ میلادی بر سر زبان‌ها افتاد ولی ریشه این جنبش تاریخی است. بن سلمان قرار بود در عرض دو هفته یمن را اشغال کند، اما اکنون بیش از ۵ سال و هشت ماه می‌گذرد و موفقیتی کسب نکرده است».

در مقام جمع‌بندی، باید بر این نکته تاکید کرد که ائتلاف آل‌سعود و صهیونیست‌ها که روزی امیدوارنه و مجدانه سست شدن ارکان مقاومت را با حمله به یمن و نابودی انصارالله پیگیری می‌کردند، اکنون بدون تردید شکست خورده و برعکس به جای آنکه موجبات تضعیف انصارالله فراهم شود، نقطه عطفی برای ورود این جنبش به تحولات سیاسی و نظامی بزرگ منطقه بود. اکنون جریان مقاومت با ایجاد پایگاهی مطمئن در جنوب منطقه غرب‌آسیا حضور خود در این حوزه را تضمین و یا به قول خودمانی چهار میخ کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما