شناسهٔ خبر: 44160507 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

نخست‎وزیر پیشین سودان بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

نخست وزیر پیشین سودان و از مخالفان سرسخت هرگونه توافق سازش میان سودان و رژیم صهیونیستی بر اثر ابتلا به کرونا در گذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، «صادق المهدی» که دو دوره بر مسند نخست وزیری سودان تکیه زد و رهبری حزب «الاُمه» - بزرگترین حزب مخالف دولت در این کشور- را بر عهده داشت شامگاه سه شنبه در سن ۸۴ سالگی و بر اثر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ درگذشت.

منابع آگاه به نقل از اعضای خانواده المهدی می‌گویند که این شخصیت سیاسی سودان اوایل ماه نوامبر به ویروس کرونا مبتلا شد و در پی وخامت حالش شامگاه سه شنبه در بیمارستانی در امارات متحده عربی درگذشت.

وی که در سال ۱۹۸۶ سکان هدایت دولت سودان را در دست گرفته بود، سه سال بعد (۱۹۸۹) در یک کودتای نظامی از قدرت برکنار شد و جای خود را به «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق و معزول سودان داد.

المهدی چهره‌ای جنجالی و تأثیرگذار در عرصه سیاسی سودان بشمار می‌رفت. وی اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر عادی سازی روابط خارطوم- تل آویو را به شدت محکوم کرد و حزب تحت رهبری او دولت انتقالی سودان را نسبت به [پیامدهای] هرگونه سازش احتمالی با تل آویو تهدید کرد.

الامه با صدور یک بیانیه تأکید کرد که تصمیم‌گیری در مورد مسائل اختلاف برانگیزی همچون برقراری رابطه با رژیم اشغالگر و نژادپرست صهیونیستی به هیچ وجه جزء صلاحیت دولت انتقالی نیست.

حزب الامه همچنین از تمام نهادهای سودانی خواست به این موضع پایبند باشند. این حزب همچنین خواستار بازخواست و مجازات تمامی کسانی شد که قانون تحریم رژیم صهیونیستی را نقض می‌کنند.

گفتنی است که پس از برکناری عمر البشیر از قدرت در یک کودتای نظامی- سه دهه پس از برکناری المهدی به شیوه‌ای مشابه- این نخست وزیر فقید سودان از نقش ارتش در اجرای این کودتا تمجید کرد و تا پیش از تشکیل دولت انتقالی، از تظاهرات چندماهه ضد دولتی و سراسری در سودان حمایت می‌کرد.

نظر شما