شناسهٔ خبر: 44160456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرکشیدن قیمت مرغ و مساله چندوجهی تولید تا بازار در استان سمنان

سمنان- ایرنا- بازار عرضه گوشت مرغ در استان سمنان همزمان با دیگر نقاط کشور دچار التهاب و کمبود شد. بازشدن این گره کور حمایت از تولیدکننده در سال جهش تولید و پرهیز شهروندان از خرید هیجانی و احتکار خانگی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گوشت مرغ جزو کالاهای اساسی و پرمصرف در خانوارهای ایرانی به شمار می‌رود؛ اکنون به دلیل برخی مشکلات مانند نبود نقدینگی، گرانی و کمبود نهاده، مرغداران در استان سمنان دچار مشکل شده‌اند و این مشکل بر میزان جوجه‌ریزی و میزان تولید تاثیر گذاشته و به کمبود این کالا منجرشده است.

شهروندان استان سمنان روزهای گذشته به دلیل کمبود گوشت مرغ در بازار با مشکل مواجه شدند و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد این مشکل در دیگر نقاط کشور نیز رخ داده است.

تولیدکنندگان امیدوار هستند با تامین نقدینگی، رفع کمبود نهاده و عرضه با قیمت مناسب آن، تولید مرغ به روال عادی و به میزان نیاز بازار بازگردد.

در  استان سمنان بیش از ۴۰۰ واحد انواع مرغداری با ظرفیت پرورش ۱۳ میلیون قطعه پرنده وجود دارد و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه اشتغال دارند  و  ۲ تا سه درصد تولید کشور از استان سمنان تامین می‌شود.

درد و دل واحدهای عرضه گوشت مرغ تا مرغداران

یکی از واحدهای عرضه مرغ در استان سمنان در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: در شرایط عادی روزانه ۳۰۰ تن  گوشت مرغ به واحدم برای عرضه اختصاص می یافت که اکنون سهمیه‌ به ۵۰ کیلوگرم کاهش یافته است.

محمد فاطمی ادامه داد: واحدهای عرضه مرغ در استان سمنان سمنان به دنبال گرانفروشی نیستند و کمبود عرضه مرغ آنان را دچار مشکل کرده است.

وی ادامه داد: یکی از واحدهای پرفروش عرضه مرغ که گاهی روزها یک تن سهمیه گوشت مرغ می‌گرفت اکنون سهمیه‌اش به ۳۰۰ تن کاهش پیدا کرده است و این میزان کاهش عرضه بازار را ملتهب کرده و شهروندان برای خرید گوشت مرغ در شرایط شیوع کرونا دچار مشکل شدند و گاهی مشاهده می‌شود برای خرید گوشت مرغ صف تشکیل می‌دهند.

یکی از مرغداران در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: فروردین، اردیبهشت و خرداد تولید مرغ مازاد بود و قیمت مرغ در خرده‌فروشی ها به کمتر از ۱۰ هزار تومان رسید، اما مردم برای حمایت از تولید کننده مرغ نخریدند و بسیاری از تولیدکنندگان به خاطر ضررهای آن موقع و فقدان حمایت مردم مرغداری‌های خود را تعطیل کردند.
محمد صفری ابراز داشت: تعداد زیادی از مرغداران در ابتدای امسال به دلیل کاهش زیاد قیمت مرغ ورشکست شدند و اکنون کمبود مرغ به دلیل کاهش جوجه ریزی در مهر ماه است.
وی یادآور شد: افرادی که در فضای مجازی فیلم ارسال می‌کنید و صف طولانی برای خرید مرغ را نشان می‌دهند، خواسته یا ناخواسته باز هم به تولیدکننده و اقتصاد ضربه می‌زنند.
این تولیدکننده بیان کرد: مرغدار عامل گرانی مرغ نیست بلکه عواملی مانند نهاده با ارز آزاد، بازار سیاه و سختی تهیه دارو و واکسن و با چند برابر قیمت واقعی، بر قیمت تمام شده تولید اثر گذاشته است.
وی اظهار داشت: واردات تولید کننده  را زمین می‌زند و بازار دلالی و واسطه‌گری را گرم می‌کند و ضرورت دارد در شرایط فعلی دولت با کمک به تولیدکننده به جهش تولید و اشتغالزایی کمک و با پرهیز از واردات دست‌ دلالان را از سفره مردم کوتاه کند.

کمبود مرغ در بازار از کجا نشات می‌گیرد

یکی از تولیدکنندگان مرغ در استان سمنان در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت:  کمبود و گرانی نهاده و نبود نقدینگی موجب شده تا تولیدکننده نتواند تولید کند و با کاهش جوجه‌ریزی میزان تولید  و عرضه در بازار کم شود و اگر این روال ادامه داشته باشد می‌توان گفت ممکن است کاهش مرغ در بازار تشدید شود.

اسماعیل‌ پور ادامه داد: در گذشته نهاده طیور مانند سویا دربازار با قیمت ۳۵ هزار ریال به ازای هر یک کیلوگرم عرضه می‌شد، اما اکنون هر یک کیلوگرم به ۱۷۰ هزار ریال رسیده است.

وی بیان کرد: در گذشته ذرت به ازای هریک کیلوگرم ۱۵ هزار ریال در بازار عرضه می‌شد و اکنون قیمت آن به ۴۵ هزار ریال افزایش یافته است.

این تولید کننده تصریح کرد: میزان سهمیه نهاده طیور که به مرغداری‌های تخصیص می‌یابد حداکثر بین ۳۵ تا ۴۰ درصد نیاز مرغداری‌ها است و بقیه نیاز نهاده باید بازار با قیمت گران و به زحمت تهیه شود.

اسماعیل‌پور اضافه کرد: در گذشته تامین و توزیع نهاده در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بود، اما در ۲ سال گذشته  با سپردن وظیفه خرید و تامین نهاده به وزارت صنعت، معدن و تجارت، و توزیع بر عهده وزارت جهاد کشاورزی، مرغداری‌ها با مشکل مواجه شدند.

وی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی چون تولید کننده است در تامین و خرید نهاده خوب عمل می‌کرد، ولی وقتی خرید بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت، وزارت جهادکشاورزی دیگر اختیاری برای تامین ندارد و مشکلات امروز به وجود آمد.

وی خاطرنشان کرد: آبان امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان سمنان انجام شد که در مدت مشابه سال گذشته میزان جوجه‌ریزی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه بود.

این تولید کننده اظهار داشت: کاهش جوجه‌ریزی فقط مشکل استان سمنان نیست و تولیدکنندگان در سراسر کشور دچار مشکل هستند.

وی اضافه کرد: مشکل نهاده موجب شده تا مرغ از لحاظ وزنی افت کند و افت وزن و کمبود مرغ در بازار در کنار هم موجب التهاب بازار شده است.

اسماعیل‌پور یادآور شد: اکنون به دلیل کمبود نهاده هر مرغ به وزن  ۲کیلو و ۲۰۰ گرم کاهش یافته است و به عبارتی هر مرغ گوشتی ۸۰۰ گرم افت وزنی دارد که جمع این افت وزن‌ها تولیدکننده را دچار خسارت می‌کند.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر خرید نهاده، وظیفه قیمت‌گذاری را بر عهده دارد که قیمت‌گذاری کنونی برای گوشت مرغ از سوی اتحادیه مرغداران و حتی وزارت جهاد کشاورزی با توجه به هزینه تمام شده تولید قابل قبول نیست.

این تولید کننده ابراز داشت: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت  قیمت‌گذاری مرغ را انجام می‌دهد باید ۱۰۰ درصد نهاده شامل دارو، واکسن و مکمل را برای تولید کننده تامین و سپس نرخ تعیین کند و در این صورت تولیدکننده نیز تابع تصمیمات است.

وی گفت: قیمت واکسن طیور پنج برابر، قیمت دارو چهار برابر و قیمت نهاده نیز افزایش یافته است و قیمت تصویب شده برای مرغ هیچ‌گونه تناسبی با قیمت تمام شده تولید مرغ ندارد و همین نبود تناسب تولیدکننده را دچار مشکلات جدی کرده و نتیجه‌اش کاهش جوجه‌ریزی و کمبود مرغ در بازار شده است.

وی تصریح کرد: برای تامین نیاز بازار استان سمنان ۲۵ درصد تولید مرغداران در بازار استان سمنان عرضه می‌شود و برای این دستورالعمل تصویب شده ضمانت اجرایی تعریف شده و اگر تولید کننده از دستورالعمل پیروی نکند حواله صادر نمی‌شود، اما نکته این است که میزان تولید کم شده و جوابگوی نیاز نیست.

این تولیدکننده افزود: در گذشته ۳۰ تا ۴۰ ماشین حمل گوشت مرغ به سمت تهران می‌رفت، اما اکنون به زحمت ۲ ماشین به تهران ارسال می‌شود.


آشفتگی در بازار عرضه مرغ و تخم‌مرغ استان سمنان 
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان گفت: طی روزهای اخیر عرضه مرغ و تخم مرغ با قیمت مصوب در شهرستان های استان با مشکل مواجه شده است.
مهدی سلامتی تصریح کرد: جلسه ای به منظور اقدامات فوری و موثر در این حوزه با حضور دستگاه های اجرایی متولی برگزار و مصوبات ویژه ای اتخاذ و مقرر شد تا تامین تخم‌مرغ به قیمت مصوب توسط سازمان جهاد کشاورزی و بر اساس اعلام نیاز از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام شود.
وی ادامه داد: مقرر شد ذخیره مرغ منجمد در شهرستان های استان به منظور تامین نیاز مردم در دستورکار باشد.
وی بیان کرد: خروج تخم مرغ بدون مجوز از سوی سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و نیروی انتظامی باید از خروج مرغ بدون هماهنگی با جهاد کشاورزی جلوگیری کند.
سلامتی اظهار داشت: در صورت تخلف در این حوزه، برای افراد خاطی پرونده تشکیل و به تعزیرات ارسال و در کمتر از ۲۴ ساعت رای صادر خواهد شد.


توزیع مرغ و تخم مرغ در استان سمنان بر اساس نرخ مصوب باشد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: توزیع مرغ و تخم مرغ بر اساس نرخ‌ مصوب ستاد تنظیم بازار کشور به قیمت۴ ۲۰ هزار ریال در استان ، لازم الاجراست.
علیرضا شریفی نژاد با بیان اینکه افزایش قیمت عرضه مرغ در استان‌های همجوار و ارزانی این محصول در استان یکی از عوامل اصلی ایجاد تقاضای کاذب در استان است، گفت: لازم است تا در استان در بحث توزیع مرغ و تخم مرغ بر اساس نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کشور اهتمام جدی وجود داشته باشد و در این میان قطعا با پیگیری دوجانبه بحث حمایت از حقوق مصرف کنندگان و حقوق مرغداران نیز در دستور کار است.
وی خاطر نشان کرد :امروز مدیریت بازار باید از حالت متمرکز خارج شود و مدیریت غیرمتمرکز و با حضور موثر فرمانداران و سایر دستگاه های ذیربط در شهرستان های استان سمنان در دستور کار قرار گیرد تا شیب قیمتی ایجاد شده با تامین بیش از نیاز و تقاضا در استان از بین رفته و طی روزهای آتی شاهد ثبات در بازار مرغ و تخم‌مرغ در استان باشیم.
شریفی نژاد از تخصیص ۱۰۰ تن مرغ منجمد برای استان سمنان و نبود مشکل در تامین مرغ منجمد در استان خبر داد و تصریح کرد: استان سمنان در تولید مرغ گرم نیز ظرفیت بالایی دارد و با همراهی مرغداران می‌توان این مشکل را رفع کرد.


نقص در زنجیره تولید، عامل آشفتگی بازار مرغ و تخم‌مرغ
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان نبود توزیع مناسب نهاده ها را از علل تعویق در جوجه ریزی، کشتار و عرضه مرغ عنوان کرد و بیان داشت: سهمیه ۲۰ درصدی تحویل مرغ از سوی مرغداران وجاهت ندارد و نیاز است این حوزه مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان اظهار داشت: با همراهی فعالان صنعت مرغداری ، در آینده بر اساس ظرفیت و متناسب با تخصیص نهاده به مرغداری ها، تخصیص سهمیه الزامی تحویل مرغ از سوی مرغداری ها به منظور حفظ آرامش بازار باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی از پیگیری برای تامین مرغ مورد نیاز در شرق استان سمنان از استان های همجوار خبر داد و گفت: شهرستان های استان نیاز است تا در برهه کنونی برای تامین مرغ مورد نیاز شهروندان به صورت پشتیبان یکدیگر وارد عمل شوند و شهرستان هایی که مازاد سهمیه دارند نسبت به تحویل این سهمیه به شهرستان های متقاضی اقدام کنند تا به زودی شاهد تعادل در عرضه و تقاضا و ثبات در بازار مرغ و تخم‌مرغ در استان باشیم.


تامین ۶۳ تا ۶۵ درصد نیاز مرغداران به نهاده طیور
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: از ابتدای فروردین ۹۹ تاکنون ۱۲۶ هزار تن نهاده دامی در بین دامداران و مرغداران استان توزیع شد.
سید حسن میرعماد ابراز داشت: امسال ۳۵ هزار تن سویا در بین مرغداران استان سمنان توزیع شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: ۶۳ و ۶۵ درصد از ذرت و سویا مورد نیاز مرغداران برای خوراک طیور استان سمنان تامین شده است و در یک‌ماه گذشته نیز روند تامین و توزیع نهاده های دامی در استان سرعت خوبی گرفته است.

تخصیص ۲۵ درصد تولید مرغداری‌های داخل استان سمنان برای بازار استان

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۲۵ درصد از تولید مرغداری‌های استان به منظور تامین نیاز مردم این استان به گوشت مرغ اختصاص یافت.

حمیدرضا حسینی در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: برای حفظ ثبات قیمت و تامین نیاز مردم استان سمنان به گوشت مرغ مقرر شد هر مرغداری فعال در استان ۲۵ درصد تولید خود را در داخل استان عرضه کند.

وی ادامه داد: ۴۰۰ مزرعه پرورش مرغ گوشتی در استان سمنان فعال است که ظرفیت اسمی این واحدها تولید ۱۰ میلیون قطعه در هر دوره است.

وی بیان کرد: هر دوره جوجه ریزی  به طور متوسط هشت هفته به طول می‌انجامد و در هر واحد مرغداری در سال چهار دوره جوجه‌ریزی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان  اظهار داشت: مرغ تولیدی در استان مازاد بر نیاز استان است و ۲۰ درصد تولید مرغ استان جوابگوی نیاز است و مابقی مرغ تولیدی استان سمنان در بازار استان‌های همجوار مانند تهران عرضه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: نزدیک به ۱۲ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در نیمه نخست امسال انجام شد در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۱۵ میلیون قطعه در استان انجام شده بود.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در شهریور امسال برای تامین گوشت مرغ استان انجام شد که این میزان جوجه‌ریزی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافت.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: در شهریور سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان سمنان انجام شد.

وی اضافه کرد: نوسان‌های قیمت در بازار مانند نوسان قیمت نهاده و شیوع کرونا در کاهش جوجه‌ریزی در نیمه نخست امسال موثر بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: ظرفیت اسمی  تولید سالانه مرغداری‌های استان ۴۰ میلیون قطعه است. 

تولید ۲۵ هزار تن گوشت مرغ در استان سمنان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: نیمه نخست امسال ۲۵ هزار تن گوشت مرغ در استان سمنان تولید شد که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد این میزان تامین‌کننده کل نیاز استان است و بقیه تولید در بازار استان‌های همجوار عرضه می‌شود.

مصطفی شاه‌حسینی  در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید گوشت مرغ استان سمنان مازاد بر نیاز است و در بازار استان‌های همجوار مانند تهران عرضه می‌شود و به دلیل عرضه در پایتخت و نقش‌آفرینی به عنوان استان معین تهران، سمنان نقشی مهم و تاثیر گذار در تنظیم بازار دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان  ادامه داد: استان سمنان سهم ۲ تا سه درصدی از تولید مرغ کشور دارد و در ثبات و حفظ آرامش بازار نقش‌آفرین است.

وی  اظهار داشت: استان سمنان یکی از قطب های تولید مرغ و تخم مرغ کشور و به لحاظ شیوع بیماری‌های پرندگان از استان‌های پاک کشور به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: براساس آخرین آمار، متوسط سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور به ازای هر یک نفر در سال ۲۸ کیلوگرم است و در استان سمنان نیز سرانه مصرف نزدیک به سرانه کشوری است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: ۶ ماه نخست امسال ۱۴ هزار تن تخم‌مرغ در استان تولید شد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: متوسط مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشورهای توسعه‌یافته بیش از ۱۵ کیلوگرم و در ایران به ازای هریک نفر در سال ۱۱ کیلوگرم است و باید تلاش شود تا سرانه مصرف تخم‌مرغ به استانداردهای جهانی نزدیک شود.

احتکار خانگی عامل اصلی کمبود مرغ در بازار استان سمنان

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان سمنان گفت: روزانه نزدیک به ۳۰ تن گوشت مرغ تازه و منجمد به منظور حفظ آرامش بازار استان توزیع می‌شود که از این میزان توزیع روزانه بین ۱۷ تا ۲۰ تن گوشت مرغ تازه است.

سید مهدی برهانی  در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ تن گوشت مرغ منجمد نیز در بازار استان سمنان عرضه می‌شود و نرخ تصویب شده قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در ستاد تنظیم بازار ۲۰۴ هزار ریال و مرغ منجمد 145 هزار ریال است.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر بازار استان سمنان با کمبود مرغ و تخم‌مرغ مواجه است و جلسه‌ای برای سامان بخشی به بازار مرغ و تخم مرغ استان سمنان تشکیل شد که با ابلاغ  دستورالعمل‌های تصویب شده بازار دوباره به آرامش خود باز می‌گردد.

وی بیان کرد: در حالت عادی نیاز مردم استان سمنان به گوشت مرغ کمتر بوده، اما این روزها با شنیدن شایعات کمبود گوشت مرغ در بازار، مردم دست به خرید هیجانی زدند که همین عامل بر التهاب بازار افزوده است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان سمنان بیان کرد: تیم‌های نظارتی به منظور برخورد با تخلف‌های صنفی مانند گرانفروشی، عدم درج قیمت و عدم ارایه فاکتور به صورت مستمر بر بازار نظارت می‌کنند.

وی تصریح کرد: ۲ تیم در شهر سمنان و در مجموع پنج تیم در سراسر استان برای تظارت بر بازار عرضه مرغ و تخم‌مرغ فعال است  و تا این لحظه تخلفی به عنوان گرانفروشی در مراکز عرضه مرغ در استان سمنان محرز نشده است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان سمنان خاطرنشان کرد: واحدهای صنفی خرده فروش مرغ و تخم‌مرغ را براساس فاکتور خرید و طبق قانون با افزودن درصدی سود تعیین شده در بازار عرضه می‌کنند.

استان سمنان جزو قطب‌های تولید مرغ در کشور محسوب می‌شود که براساس میزان تولید و اشتغالزایی حرف برای گفتن دارد و کمبود مرغ زنگ خطری برای تهدید امنیت غذایی، اقتصادی و اشتغالزایی است.

برنامه‌ریزی هدفمند و حمایت از تولیدکننده و ارتقای دانش اقتصادی خانواده‌ها با کمک آگاهی بخشی به جامعه از طریق رسانه می‌تواند التهاب را از بازار دور کند و به سمت خودکفایی و رونق و جهش تولید پیش ببرد.

نظر شما