شناسهٔ خبر: 44159220 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

برای یک بازه زمانی پنج ساله؛

تلاش حامیان کنترل تسلیحات برای ترغیب بایدن به تمدید «استارت نو»

گروههای حامی کنترل تسلیحات در تلاشند تا رئیس جمهور منتخب ایالات متحده را به تمدید آخرین پیمان تسلیحاتی میان واشنگتن- مسکو برای مدت پنج سال دیگر ترغیب کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، گروه‌های حامی کنترل تسلیحات در تلاش هستند تا «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب ایالات متحده را متقاعد و تشویق کنند که پیمان تسلیحاتی میان آمریکا و روسیه در زمینه محدودسازی تسلیحات هسته‌ای راهبردی را به مدت پنج سال دیگر تمدید کند.

اما در مقابل، برخی از کارشناسان معتقدند که بایدن برای حفظ اهرم فشار بر مسکو لازم است این پیمان تسلیحاتی را برای مدت زمانی کوتاه‌تر تمدید کند.

در واقع، بایدن با راهیابی به کاخ سفید و آغاز نقش آفرینی خود در مسند ریاست جمهوری آمریکا از روز بیستم ژانویه، با یک تصمیم خطیر برای تمدید یا عدم تمدید پیمان استارت نو (۲۰۱۰) روبرو است؛ پیمانی که در صورت عدم تمدید ۱۶ روز پس از بیستم ژانویه (برابر با پنجم فوریه) به پایان می‌رسد و دستِ واشنگتن و مسکو را برای استقرار شمار نامحدودی از کلاهک‌های هسته‌ای راهبردی و همچنین موشک‌ها، زیردریایی‌ها و بمب افکنهای حامل این کلاهک‌ها باز می‌گذارد.

پیش از این ۲۴ گروه مختلف از جمله گروههای طرفدار کنترل تسلیحات و حامی محیط زیست در نامه‌ای خطاب به تیم انتقالی بایدن که به رؤیت خبرگزاری رویترز رسید، علاوه بر اقدام عاجل دز زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی و شیوع کووید -۱۹ «خواستار رهبری فوری، هوشمندانه و جسورانه آمریکا در کاستن از خطر یک فاجعه هسته‌ای شدند».

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بیم آن دارند که انقضای پیمان استارت نو به رقابت تسلیحات هسته‌ای میان ایالات متحده و روسیه و در نتیجه، تشدید تنش‌ها میان این دو کشور بیانجامد؛ آن‌هم در شرایطی که مسکو و واشنگتن تیره‌ترین روابط دوجانبه را از زمان پایان جنگ سرد در سال ۱۹۹۱ تجربه می‌کنند.

نظر شما