شناسهٔ خبر: 44159136 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

فناوری جدید تصویربرداری از فعالیت مغز کودکان

محققان انگلیسی از ابداع فناوری جدیدی خبر داده‌اند که تصویربرداری از فعالیت مغزی کودکان و نوزادان را به طور دقیق برای اولین بار ممکن می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از نیواطلس، مزیت این فناوری آزار ندیدن کودکان و نوزادان است و به پزشکان امکان می‌دهد در محیطی طبیعی و بدون نیاز به دستگاه گران قیمت ام آر آی مغز کودکان را اسکن کرده و شرایط آن را بررسی کنند.

هم اکنون ابهامات زیادی در مورد نحوه رشد و فعالیت مغز کودکان وجود دارد و علت اصلی این مساله دشواری استفاده از دستگاه‌های اسکنر سنتی مغز در مورد اطفال و نوزادان است. تحرک فراوان نوزادان نیز استفاده از دستگاه‌های یادشده را تقریباً ناممکن می‌کند و لذا سیستم جدید می‌تواند مشکلات یادشده را حل کند.

این سیستم مبتنی بر استفاده از یک کلاه نرم پوشیدنی است که بر روی سر نوزادان قرار می‌گیرد و در آن از فناوری توموگرافی نوری با چگالی بالا استفاده شده است. هر کاشی شش ضلعی روی کلاهک شامل سه منبع LED و چهار حسگر است. اشعه مادون قرمز نیز برای شناسایی تغییرات مغز کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان با بررسی تغییرات یادشده نقشه بخش‌های مختلف مغز کودکان را تهیه می‌کنند و به صورت آنی بر روی آن کار می‌کنند.

داده‌های اولیه به دست آمده از این روش تصویربرداری نشان می‌دهد که می‌توان از این شیوه برای مطالعه دقیق روند فعالیت‌های مغز کودکان و نوزادان استفاده کرد و آسیب‌ها و مشکلات احتمالی شبکه عصبی یا مغز آنها را شناسایی کرد.

نظر شما