شناسهٔ خبر: 44156732 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تفسیر قرآن؛

جایگاه همسر در زندگی مشترک چیست؟ + صوت

تفسیر اجمالی آیه ۲۱ سوره روم و تفسیر امام کاظم (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ

و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۱ سوره روم

<div id="video-display-embed-code_12985899"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/7572385/12985899?width=400&height=300"></script></div>

تفسیر آیه ۲۱ سوره روم

عبد العظیم‌بن عبدالله گوید: شنیدم امام کاظم (ع) این خطبه را می‌فرمودند:خداوند عزّوجلّ، دامادی (ازدواج) را برای انس‌گرفتن دل‌ها قرار داد و با نسبت شخص منسوب (کسی که ازدواج می‌کند با طرف مقابل نسبتی پیدا می‌کند)، میان خویشاوندان انس و الفت ایجاد کرد و آن را رحمت و رأفت قرار داد «إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْعالِمِین».

بیشتر بخوانید

یاد خداوند مایه آرامش دل و روح است، «بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» و همسر مایه‌ آرامش جسم و روان. «أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها»

پیام‌های آیه ۲۱ سوره روم

۱- آفرینش، هدفدار است. «خَلَقَ لَکُمْ»

۲- زن و مرد از یک جنس هستند. (بر خلاف پاره‌ای عقاید خرافی و تحقیرآمیز که زن را موجودی پست‌تر یا از جنس دیگر می‌پندارند.) «مِنْ أَنْفُسِکُمْ»

۳- همسر باید عامل آرامش باشد نه مایه‌ی تشنّج و اضطراب. «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها»

۴- هدف از ازدواج، تنها ارضای غریزه‌ی جنسی نیست، بلکه رسیدن به یک آرامش جسمی و روانی است. «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها»

۵-نقش همسر، آرام بخشی است. «لِتَسْکُنُوا إِلَیْها»

۶- محبّت، هدیه‌ای الهی است که با مال و مقام و زیبایی به دست نمی‌آید. «جَعَلَ» (مودّت و رحمت، هدیه‌ی خدا به عروس و داماد است.)

۷- هر کس با هر عملی که آرامش و مودّت و رحمت خانواده را خدشه دار کند، از مدار الهی خارج و در خطّ شیطان است. «جَعَلَ بَیْنَکُمْ»

۸-رابطه‌ی زن و مرد، باید بر اساس مودّت و رحمت باشد. «مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً» (مودّت و رحمت، عامل بقا و تداوم آرامش در زندگی مشترک است.)

۹- مودّت و رحمت، هر دو با هم کارساز است. (مودّت بدون رحمت و خدمت، به سردی کشیده می‌شود و رحمت بدون مودّت نیز دوام ندارد.) «مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً»

۱۰- تنها اهل فکر می‌توانند به نقش سازنده‌ی ازدواج پی ببرند. «لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»

انتهای پیام/

نظر شما