شناسهٔ خبر: 44153471 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش:

رفتن به سمت مهارت‌های خواندن و نوشتن به جای روخوانی و رونویسی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تقویت مهارت‌های خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن در کنار آداب زندگی را از اهداف بسته تحولی خوانا برشمرد که اجرای آن آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده با اشاره به این که دانش آموزان در دوره ابتدایی روخوانی و رونویسی را تمرین می‌کنند، نه مهارت‌های واقعی خواندن و نوشتن و اجزای آن را، افزود: نتایج آزمون‌ بین المللی «پرلز» در دوره‌های متوالی نشان می‌دهد دانش‌آموزان ایرانی در کسب مهارت‌های خواندن و درک مطلب هنوز با سطح میانگین جهانی فاصله دارند.

وی با تاکید بر این که دانش‌آموزان باید آداب و مهارت شنیدن را یاد بگیرند، گفت: مهارت صحبت کردن نیز این است که ما بتوانیم با انتخاب کلمات و جملات درست، منظور خود را بیان کنیم؛ به طور کلی جرئت حرف زدن و ابراز وجود پیدا کنیم. این به این معنی است که ما نباید تنها به روخوانی متن کتاب‌های درسی قناعت کنیم.

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: به همین ترتیب، خوب‌نوشتن هم با رونویسی متفاوت است. رونویسی یعنی اینکه شما متنی را ببینید و سپس بتوانید آن را بنویسید، اما مهارت نوشتن این است که شما با گزینش واژه‌ها و استفاده از زبانِ درست بتوانید نظر و احساس و درخواست خود را به خوبی بیان کنید که متاسفانه دانش‌آموزان ما در این بخش به شدت ضعیف هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فقط دانش‌آموزان نیستند که در این بخش ضعف دارند. به نظر می‌رسد نبود این توانمندی در دوره بزرگسالی نیز با اشخاص می‌ماند.

حکیم زاده تصریح کرد: یادگیری مهارت‌ها و آداب زندگی جزیی دیگر از بسته های تحولی هستند. در این بخش ما به سه عنصر «ادب»، «مسئولیت‌پذیری» و «جرئت‌ورزی» به عنوان مهارت‌های اصلی کودکی توجه داشته‌ایم. همچنین می‌خواهیم این مهارت را با مهارت‌های پایه خواندن و نوشتن تلفیق کنیم؛ یعنی معلمان ما باید یاد بگیرند از طریق اجرای برنامه‌های تلفیقی مهارت‌های خواندن و نوشتن و صحبت‌کردن و شنیدن و مهارت‌های پایه زندگی را به دانش‌آموزان بیاموزند تا از این طریق شاهد تحول خوبی در دوره ابتدایی در کسب صلاحیت‌ها و شایستگی‌های لازم باشیم.

وی با اشاره به این که آموزش بسته تحولی در هر ۶ پایه دوره ابتدایی اجرا خواهد شد، افزود: تعدادی از مدرسان کشوری را برای این منظور شناسایی کردیم که هر یک از آنها از اساتید مطرح در این زمینه هستند؛ اساتیدی که بتوانند در مهارت‌های شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن کار کنند. سرفصل‌های آموزشی مشخص شده و جلسات به صورت گروهی با حضور این اساتید تشکیل شده است. این اساتید مرجع به مدرسان کشوری ما آموزش می‌دهند.

معاون آموزش ابتدایی  گفت: قرار است طرح در ۵ درصد مدارس سراسر کشور اعم از دخترانه و پسرانه و شهری و روستایی برگزار شود. تعدادی سهمیه برای مدرسان کشوری در نظر گرفتیم و قرار است از فضای مجازی نیز برای این آموزش‌ها استفاده کنیم. بعد از آموزش مدرسان کشوری، هر یک از این مدرسان تعدادی از معلمان را تحت پوشش خود قرار می‌دهند

نظر شما