شناسهٔ خبر: 44153455 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر بهداشت خبر داد:

روند قابل قبول ساخت واکسن کرونا در ایران

وزیر بهداشت گفت: واکسن کرونا را از سه روش برای مردم ایران تامین می کنیم که یکی از این روش ها، خرید واکسن از مجموعه کواکس است که سازمان جهانی بهداشت برنامه ریزی کرده است. بنابراین، 16 میلیون و 800 هزار دوز از این طریق برای 8 میلیون و 400 هزار نفر معادل 10 درصد از جمعیت را وارد کشور می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وبدا، سعید نمکی، در ارتباط زنده تصویری با شبکه خبر، با اعلام این خبر، اظهار کرد: حدود 5 و نیم میلیون دوز واکسن کووید19 را در قالب قرارداد مشترک تولید با یکی از کمپانی های صاحب نام جهانی و حدود 20 میلیون دوز واکسن را از یکی از کمپانی های معتبر دیگر در دنیا تامین می کنیم و در نهایت 41 تا 42 میلیون دوز واکسن کووید19 را تامین می کنیم و واکسن کووید19 باید دو بار تزریق شود، چون با یک بار تزریق، ایمنی کافی ایجاد نمی شود.

 

وی افزود: ساخت واکسن در داخل کشور به خوبی پیش می رود و علیرغم ذهنیت برخی افراد که به تولید داخلی ایمان و باور ندارند و شرکت های دانش بنیان و جوانان خوش فکر و خوش اندیشه و دانشمند کشور را قبول ندارند، در این راستا به خوبی پیش رفته ایم و خوشبختانه از بین 12 شرکت، حداقل 4 شرکت جلوتر از بقیه هستند و سازمان جهانی بهداشت مراحل پیشرفت این شرکت ها را پذیرفته و یکی از آنها اجازه تست انسانی و مطالعات بالینی را گرفته و از هفته آینده تست انسانی آن آغاز خواهد شد و امیدوارم در چند ماه آینده مژده ساخت واکسن در کشور ایران به عنوان یکی از پیشتازان واکسن سازی جهان را به مردم اعلام کنیم. 

 

وزیر بهداشت تاکید کرد: از مردم تشکر می کنیم که در چند روز گذشته در اعمال محدودیت ها، با ما همراهی کردند و موارد بسیار دلگرم کننده ای را شاهد هستیم و رعایت پروتکل ها در خیلی از موارد بالای 90 درصد بوده که نشان از همراهی گسترده مردم با خادمان خودشان در نظام سلامت است. 

 

 نمکی تصریح کرد: سه مورد موجب نگرانی ما شده بود که به رییس جمهور منعکس کردم و وی هم دستور اکید داد. یکی مربوط به ترافیک صبحگاهی به دلیل حضور کارکنان شرکت های خصوصی از یک سو و همچنین کارکنان بخش دولتی از سوی دیگر بود که بیش از آنچه فکر می کردیم در ترافیک صبحگاهی به ویژه در وسایل نقلیه عمومی تاثیرگذار بود. امروز دکتر روحانی دستور داد که حضور کارکنان از شنبه در ادارات به حداقل و در حد تعطیل برسد، مگر در موارد ضروری و از شرکت های خصوصی تقاضا داریم که همکاری کنند، چون در مصوبه ستاد ملی نیز شرکت های خصوصی، مشمول این طرح شدند. در غیر این صورت همکاران ما در وزارت بهداشت و قرارگاه اجرایی در وزارت کشور مجبور به برخورد و تعطیلی شرکت های خصوصی خواهند بود که در رفت و آمدهای شهری اثرات نامطلوبی می گذارند. 

 

وی یادآور شد: نکته بعدی که مورد اعتراض ما بود، توزیع مرغ در بازارهای روز و میادین میوه و تره بار بود که انبوهی از مردم در این مکان ها جمع شده بودند و تمام دستورالعمل ها را بهم ریختند. رییس جمهور به وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت دستور اکید داد که این مورد در اسرع وقت، ساماندهی شود و شاهد تراکم جمعیت نباشیم.

 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز سازمان بسیج و بسیجیان کشور در کنار وزارت بهداشت در طرح مدیریت کرونا که مزین به نام شهید قاسم سلیمانی است، حضور و مشارکت دارند. در مورد این طرح حرکت گسترده ای را در کشور در زمینه آموزش، بیماریابی، افزایش تست های تشخیصی، درمان زودرس و سرپایی و مدیریت بیماری قبل از رسیدن به بیمارستان آغاز کرده ایم. 

 

 نمکی گفت: این طرح همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند به صورت محله محور و خانواده محور اجرایی می شود که با کمک سفیران سلامت در سراسر کشور شروع شده و امیدوارم مردم در این طرح همراهی کامل و کافی با ما داشته باشند و بتوانیم در پایان این طرح، دستاوردهای بزرگی را به جهان در مورد کاهش بیماری، کاهش موارد بستری و همچنین کاهش مرگ و میر بیماران ارائه کنیم. 

 

وزیر بهداشت افزود: اگر این روزها مردم هنوز آمار بالایی از مرگ و میر بیماران کووید19 را دریافت می کنند، نشان از تلنبار موارد گذشته ای است که در بیمارستان ها به دلیل ورود بی رویه به مراکز درمانی، گرفتار شده ایم، اما در آینده نزدیک با کاهش موارد بستری، امیدواریم شاهد کاهش موارد مرگ و میر بیماران نیز باشیم.

نظر شما