شناسهٔ خبر: 44153004 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس:

سد وابستگی در محصولات استراتژیک و راهبردی باید شکسته شود

شیراز - رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس گفت: باید با تمام توان سد وابستگی در محصولات استراتژیک و راهبردی در کشور شکسته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید حسن شاهی با تبریک فرارسیدن هفته بسیج به تمامی بسیجیان که در اجرای نهضت جهش تولید کشاورزی به عنوان کلیدی ترین عامل در خودکفایی ایران اسلامی گام بر می‌دارند گفت: برای تحقق نهضت جهش تولید نیازمند تعامل گسترده بین بخشی با تمامی دستگاه‌های اجرایی در بحث امنیت غذایی در سطوح ملی واستانی هستیم.

وی با بیان این مطلب که فارس دارای داشته‌های خدادادی و نیز نیروهای تحصیل کرده دانشگاهی است متذکر شد: باید از پتانسیل‌های موجود با طرح وبرنامه های مؤثر بهره برد و محصولات استراتژیک استان را تا سر حد خودکفایی راهبری نمود.

حسن شاهی افزود: بحث اول در حوزه جهش تولید مبحث امنیت غذایی ذیل مبحث مهم امنیت ملی است.

وی پرداختن به موضوع تولیدات داخلی کشاورزی و بی نیازی از واردات را مهم توصیف نمود و اضافه کرد: در جهان ۸۲ کشور با مشکل جدی تأمین غذا مواجه اند که از این تعداد ۳۴ کشور در شمار کشورهای اسلامی قرار دارند.

وی گفت: استان فارس تأمین کننده ۱۰ درصد غذای کشور با تولید متنوع محصولات دامی وکشاورزی است، در واقع استان فارس ویترین محصولات کشاورزی کشور است که از یک اقلیم چهار فصل برای تولید برخوردار می‌باشد.

به گفته وی در یکسال گذشته بواسطه چالش کرونا ویروس، بخش کشاورزی و تولیدات آن بار سنگین تأمین مواد غذایی و مایحتاج مردم را به تنهایی به دوش می‌کشد و بر این اساس جهت افزایش میزان بهره وری تولید، نیاز جدی به پرداختن حوزه‌های آکادمیک وعلمی شدن کشاورزی ودامداری برای افزایش راندمان تولید ملموس است.

حسن شاهی با بیان این مطلب که حوزه کشاورزی و دامداری به منظور تأمین غذا از دغدغه‌های امروز سپاه با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در امر جهش تولید است گفت: اگر امروز از ظرفیت ۱۶ هزار نیروی جوان و فارغ التحصیل دانشگاهی در رشته کشاورزی برخوردار هستیم باید در امر نهضت جهش تولید سرافرازانه ورود کنیم و نتایج مثبتی را دراین رابطه با بهره گیری از توان علمی وپژوهشی متخصصین خود بدست آوریم.

وی استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی استان فارس در دو حوزه دانشگاه کشاورزی ودامپزشکی را یک ارمغان بزرگ در حوزه جهش تولید دانست و خاطر نشان کرد: هم اکنون ۹۳۰ نفر از فارغ التحصیل رشته کشاورزی در قالب سفیران بسیجی جهش تولید جذب وساماندهی شده اند تا درسطح شهرستانهای استان با انتقال دانش و یافته‌های به روز علمی تحقیقاتی خود به ترویج وآموزش کشاورزان بپردازند و دراین راستا شاهد افزایش بهره وری در سطح و محصولات کشاورزی باشیم.

حسن شاهی گفت: با ترویج این سیاست امیدواریم شکاف عملکردی بین کشاورزان پیشرو و نمونه با سایر کشاورزان با تزریق یافته‌های علمی و تجربی در مراحل زراعی کاشت داشت و برداشت تصحیح شود و شاهد افزایش و ارتقا بهره وری باشیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس در ادامه به ریل گذاری این سازمان در حوزه کشاورزی و دامداری حول محورهای تعیین شده پرداخت و افزود: راهبردهای ما حول محور محصولات استراتژیک شامل گندم، جو، کلزا، دانه‌های روغنی، ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای است البته در بخش تأمین گوشت قرمز نیز با ارتقای بهروه وری در تولید دام سبک برنامه‌های خاصی اجرا خواهد شد وبه لطف الهی با بهره گیری از ۳۱ کانون بسیج جامعه کشاورزی در سطح نواحی سپاه امیدوار به بهبود شرایط تولید و ایجاد زمینه‌های جهش تولید کشاورزی خواهیم بود.

این مسئول با پرداختن به مبحث چالش‌های موجود فراروی حوزه کشاورزی و دامپروری به چالش آب در استان اشاره نمود و گفت: یکی از مباحث مهم، بحث برداشت غیر اصولی از سفرهای زیر زمینی آب است که سبب ایجاد این چالش شده است وهم اکنون بافت اسفنجی خاک بشدت آسیب دیدگی دارد و بارندگی‌های اخیر و آینده برطرف کننده این خسارت جبران ناپذیر نخواهند بود.

وی ضمن ابراز تأسف از اینکه نزدیک به ۸۳ درصد کشاورزان ما از علم و سواد آکامیک برخوردار نیستند و البته از سواد تجربی و بومی فوق العاده ای در کشاورزی برخوردار هستند گفت: کشاورزی ما مبتنی بر تجربه و بسیار هزینه بر است و ما در این سازمان به دنبال بالا بردن سطح علمی کشاورزی توسط سفیران فارغ التحصیل بسیجی کشاورزی استان فارس هستیم.

همچنین در کنار این چالش و سنتی بودن روش‌های پرهزینه کشت با چالش خام فروشی محصولات کشاورزی و باغی مواجه هستیم که نشأت گرفته از نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است، این در حالی است که بطور مثال نبود سردخانه صدمات بسیاری به اقتصاد کشاورزان در امر نگهداری محصولات وارد آورده است و زحمات کشاورزان و باغداران ما در فارس بصورت خام صادر و درسایر کشورها فراوری وبسته بندی و بنام آنها صادر می‌شود.

وی در ادامه به چالش واردات روغن خوراکی اشاره نمود و خاطر نشان کرد: از ۱۷۰۰ تن مصرف روغن خوراکی ۱۵۰۰ تن وارداتی و تنها ۲۰۰ تن سهم تولید داخل است که با این حساب سرانگشتی و وابستگی شدید به واردات باید به امر تولید و جهش در آن توجهی مضاعف داشته باشیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس با ورود به بحث واردات محصولات کشاورزی از جمله گندم به چالش تحریم‌ها پرداخت و خاطر نشان کرد: واردات گندم از کشورهای روسیه، قزاقستان، آلمان، امارات و اسپانیا انجام می‌شود و متأسفانه کشورهای روسیه و قزاقستان صادرات گندم به ایران را متوقف نموده اند در بحث جو مبادلات با روسیه و قزاقستان انجام میشده که هر دو کشور مبادلات را متوقف کرده اند. در بحث ذرت نیز سوئیس و هلند با ایران مبادله داشته اند که همچنان در حال اجراستسویا نیز از انگلستان و اتریش، هند و سوئیس و آرژانتین وارد می شده همچنین در بحث دانه‌های روغنی وارداتی از کشورهای سوئیس، روسیه، تایلند، اکراین، آلمان، امارات و ترکیه انجام می شده است که کشورهای روسیه و اکراین صادرات خود را متوقف کرده اند.

این مسئول گفت: در کل و با توجه به حجم واردات، متأسفانه در واردات جو ۳۹ درصد، ذرت ۸۷ درصد، دانه‌های روغنی ۹۵ درصد وابستگی به خارج داریم که البته این سد بزرگ وابستگی باید در برنامه‌های خودکفایی شکسته شود.

وی افزود: سپاه وبسیج به دنبال ارائه راهکارهای راهبردی و هوشمند سازی کشاورزی در کشور هستند که همان کشاورزی علم محور است و هدف ما افزایش و ارتقا بهره وری در تولید است.

حسن شاهی کشاورزان نمونه استان فارس را فرماندهان ارشد بهره وری دانست و اظهار امیدواری کرد تا با ساماندهی این قشر مولد و انتقال تجارب ارزشمند آنان در تلفیق علم و دانش بتوان شاهد جهش تولید باشیم. وی همراهی سفیران کشاورزی در این راستا را بسیار مؤثر و قابل توجه دانست و گفت: شمار این سفیران از ۹۳۰ نفر تا هزار نفر در حال افزایش است.

نظر شما