شناسهٔ خبر: 44152846 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معیارهای دانش بنیان شدن محصولات حوزه ماشین آلات تعیین شد

میترا سعیدی کیا

معیارهای تفصیلی حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، قطعات و ماشین آلات ساخت و تولید، برای دانش‌بنیان شدن تعیین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، محصولات و تجهیزات گوناگونی در رشته‌های مختلف برای دانش‌بنیان شدن، به کارگزاران و مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری عرضه می‌شود. اما پرسش این است که این محصولات باید با چه معیارها و شاخصه‌هایی سنجیده شوند تا به عنوان یک محصول دانش‌بنیان شناخته شوند.

برای تحقق این هدف کارگروه‌هایی راه اندازی شده‌اند و برای صنایع و رشته‌های مختلف معیارهایی را تعیین کرده‌اند. در این راستا معیارهای حوزه تجهیزات آزمایشگاهی، قطعات و ماشین آلات‌ساخت و تولید، نیز  در بخش‌های مختلف تعیین شده است. یک محصول برای دانش‌بنیان شدن باید از سه شرط سطح فناوری، برخوردار باشد. علاوه بر این باید از پیش‌شرط‌ها و ویژگی‌های دیگری نیز مانند شرط طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه برخوردار باشد.

یکی از خصوصیات مهم مورد بررسی در ارزیابی این گونه محصولات «بازه و دقت پارامترهای عملکردی یا قابل اندازه گیری یا پارامترهای فرایند تولید» است. شاخصه‌های مورد بررسی در فرایند تولید تجهیزات آزمایشگاهی، قطعات و ماشین آلات‌ساخت و تولید، ۱۹ مورد مختلف را در بر می‌گیرد.

دما، فشار، رطوبت، دور، گشتاور، بازده، ابعاد، میزان آلایندگی، زمان پاسخ، دقت و حساسیت، قابلیت اطمینان، قابلیت کنترل، توان، درجه آزادی، کورس عملکرد، انعطاف و تطبیق‌پذیری، بالانس و توازن، عمر و مداومت کارکرد، وزن، حجم، چگالی، سختی و زبری و تردی و چقرمگی، همه از مواردی هستند که در بررسی یک دستگاه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نظر شما