شناسهٔ خبر: 44152845 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چیریچ: تعطیلی‌ها آسیب بدی بر واترپلوی ایران داشت/ زور قزاقستان زیاد است

معصومه عبدالجوادی

نشست خبری الکساندر چیریچ، سرمربی صربستانی تیم ملی واترپلو امروز ۵ آذر به صورت وبینار انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، الکساندر چیریچ عصر چهارشنبه در نشست خبری خود اظهار کرد: قبل از این که ایران را ترک کنم برنامه خوبی داشتیم، تمرینات خوبی در تیم ملی واترپلو انجام می‌شد. زمانی که بحث ویروس کرونا مطرح شد فکر می‌کردم که تعطیلی ۲ یا ۳ ماهه باشد و زود به ایران برمی‌گردم و فکر نمی‌کردم به ۸ ماه یا بیش‌تر برسد.

او گفت: در این مدت صحبتی با بازیکنان داشتم و به آن‌ها گفتم که تمرینات خود را داشته باشند، البته تمرینات آن‌ها با توجه به شرایط بیش‌تر فردی بود. با بازیکنان آنلاین در ارتباط بودم و نحوه تمرینات‌شان را با عکش یا ویدئو دنبال کردم. در تمام مدت ارتباط با بازیکنان حفظ شده است، منتظریم ببینیم شرایط چه می‌شود و فدراسیون، کمیته ملی المپیک و مسوولان ذی‌ربط چه  تصمیمی خواهد گرفت، تا ببینیم شرایط چه خواهد شد.

وی افزود: به هر حال شرایط این‌طور بود و بیش‌تر با فیلم و ویدئو و عکس با بازیکنان در ارتباط بودم. من با مسوولان فدراسیون هم ارتباط داشتم، به آن‌ها گفتم مجارستان، مونتنگرو و ... تمرینات‌شان را دنبال می‌کنند. خواستیم شرایط آن‌ها را در ایران هم داشته باشیم. بعد از بهتر شدن شرایط محسن رضوانی و وحید رضایی با من تماس گرفتند که تمرینات شروع خواهد شد و من هم خوشحال شدم اما باز هم می‌بینم که محدودیت‌ها بیش‌تر شده و باز هم نمی‌توان ادامه داد و امیدوارم شرایط بهتر شود.

 چیریچ گفت: ما منتظر مجوزها هستیم؛ من خیلی نگرانم نه تنها برای تیم ملی واترپلو بزرگسالان، بلکه برای همه رده‌های سنی. در واترپلو نیاز به آب هست و اگر ورزشکاری نتواند مدتی تمرین در آب داشته باشد بازگشت برایش سخت می‌شود. برای جوانان شرایط بدتر خواهد بود، وقتی گامی را آغاز کردید نمی‌توانید به عقب برگردید. این نکته را بگویم نقد به فرد خاصی نیست تعطیلی‌ها و تمرین نکردن‌ها می‌تواند آسیب های بدی را برای واترپلو داشته باشد.

او گفت: در رابطه با همین قضیه مثلا صربستان جلسه‌ای را با باشگاه‌ها برگزار کرد تا لیگ انجام شود. چون اگر وقفه ایجاد شود واترپلوی آن کشور نابود خواهد شد. شرایط هم این بود که اگر ۴ نفر از اعضای تیم کرونا داشتند بازی آن تیم لغو خواهد شد و اگر زیر ۴ نفر بودند بیماران نمی‌توانستند در مسابقات حضور داشته باشند.

سرمربی تیم ملی واترپلو درباره نحوه ارتباطش با بازیکنان گفت: از طریق همین شبکه‌های اجتماعی با بازیکنان در ارتباط بودم، بعد از وقفه‌ای که افتاد بیش‌تر روی این که چطور می‌توان کرونا را شکست دهیم. با شروع تمرینات تمرینات سبکی برای آن‌ها در نظر گرفتیم چون مدتی از تمرینات دور بودند. نحوه ارتباط من با بازیکنان مجازی بود. یکی از روش‌های دیگر هم این بود که من همیشه سایت فدراسیون را دنبال کردم، خوشحالم که سعی کردید ورزش را در همه شرایط داشته باشید.

وی در پاسخ به سوال ایسنا، که چه زمانی به ایران خواهد آمد و وضعیت مسابقات انتخابی المپیک چه خواهد شد؟ گفت: سوال درستی است اما من نمی‌دانم واقعا. هر موقع فدراسیون اعلام کند برخواهم گشت. درباره المپیک هم ما چیزی نمی‌دانیم. قرار است بازی انتخابی انجام شود، شاید مقابل قزاقستان نمی‌دانم. حتی تاریخ آن هم مشخص شود نمی‌دانم که مشخصا کدام ورزشکاران آماده هستند شاید افت بدنی پیدا کرده باشند و باید شرایط را بررسی کرد.

چیریچ درباره واترپلوی ساحلی گفت: ما از هر نوع واترپلو در این شرایط حمایت و استقبال می‌کنیم. البته نحوه واترپلوی ساحلی متفاوت است اما ما در این شرایط از همه نوع واترپلو حمایت خواهیم کنیم و اگر برنامه‌ای باشد انجام خواهیم داد.

او درباره مسابقه انتخابی المپیک گفت: نماینده قزاقستان در فینا قوی هستند و می‌خواهند با دور زدن قانون به المپیک بروند اما حق با ماست. اگر رقابتی برای انتخابی برگزار نشود به سال قبل نگاه خواهند کرد و بازی قبل ما بازی‌های آسیایی است. قانون در این‌جا با ما است و من می‌دانم رضوانی می‌جنگد تا قانون اجرا شود. تلاش می‌شود ولی اگر قزاقستان بتواند حرف خود را به کرسی بنشانند می‌توانند به مسابقات بروند. ولی ما تلاش می‌کنیم تا قانون انجام شود هرچند زور قزاقستان زیاد است.

وی در ادامه گفت: شرایط (با توجه به شیوع کرونا) نرمال نیست و سخت است. در زندگی ورزشی شرایط سخت‌تر هم است. ما ناامید نیستیم و تنها عصبانی هستیم که چرا نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. اکنون باید قوی بمانیم و ببینیم چه خواهد شد. این اولین شرایط سخت زندگی نیست و آخرین هم نخواهد بود. باید قوی بمانیم و قوی ادامه دهیم.

چیریچ درباره ترکیب تیم ملی و امکان تغییر آن گفت: من بارها به این سوال پاسخ داده‌ام. به خود ورزشکار بستگی دارد که چقدر آمادگی دارد یا شرایطش چطور است. من بهترین‌ها را انتخاب می‌کنم؛ نمی‌توان به تیم ملی آسیب زد. نمی‌شود کار آزمایشی انجام داد که ببینیم چه خواهد شد. باید این کار را در تمرینات انجام داد. هر کس که بهترین باشد و به قوانین پایبند باشد در ترکیب خواهد بود. سلیقه شخصی در این موضوع جا ندارد.

سرمربی تیم ملی واترپلو در ادامه در مورد پایبندی ایران به تعهداتش درباره حق و حقوقش گفت: تشکر می‌کنم از همه ایرانیان. نه تنها فدراسیون بلکه همه مجموعه‌ها در ایران، از کمیته ملی المپیک و دولت و همه ایرانیان که به فکر شغل من هم هستند؛ بله تعهدات در این مدت انجام شده است.

چیریچ درباره بازی‌های ساحلی افزود: به همه چیز بستگی دارد، به تمرینات تیم ملی ایران و حریفان. آرزو دارم نتیجه خوبی حاصل شود، نظر شخصی همه ما این است که دوست داریم برنده باشیم. ولی باید ببینیم حریف ما کیست و شرایط چطور خواهد بود.

او درباره شانس ایران برای غلبه بر قزاقستان در مسابقات انتخابی المپیک با توجه به تعطیلی تمرینات ایران نیز گفت: من کارم و وظیفه‌ام این است که بدانم سایر کشورها هم‌چون رقیبان خودمان جز به جز چه‌کار می‌کنند. قزاقستان زمانی که ما تمرینات را تمام کردیم، ۴ ماه بیش‌تر تمرین کرد اما بعد به دلیل محدودیت‌ها کار را تعطیل کردند. در این شرایط چند بازیکن سن بالا و صربستانی خداحافظی کردند. آن‌ها از تیم ما قوی‌تر نیستند و فقط از لحاظ تمرین از ما بهتر هستند. من یقین دارم که از آن‌ها بهتریم. باید جلو برویم و ببینیم چه خواهد شد. شاید برنده هم شدیم.

سرمربی تیم ملی واترپلو درباره واکسن کرونا در اروپا گفت: صربستان تجربه خوبی در مورد واکسن نداشت. در ۲۰ سال قبل یک ویروس از یک پرنده منتشر شد و از مردم خواستند واکسن بزنند، که نه تنها ایمن نشدند بلکه ضربه هم خوردند. اکثریت مردم در صربستان به واکسن خوش‌بین نیستند و حتی اگر بخواهیم واکسن بگیریم از کشورهای مورد اعتماد می‌گیریم. مثلا اگر ایران واکسنی را تهیه کنند خوش‌بین هستیم. شاید به واکسن نیازی نباشد. ما ورزشکار هستیم و باید خیلی مراقب بدن‌مان باشیم. تجربه ۲۰ سال پیش بود که با شما در میان گذاشتم. نمی‌خواهم راجع این قضیه سیاسی صحبت کنم. مهم سلامت خانواده و اطرافیان‌مان است. فقط تجربه من بود که خواستم با شما در میان بگذارم.

چیریچ در پایان گفت: قلبم برای ایران می‌زند و امیدوارم زودتر برگردم و بتوانیم همه را از نزدیک ببینیم.

انتهای پیام

نظر شما