شناسهٔ خبر: 44152551 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

درگذشت سرباز ولایت؛ هندوستان سوگوار شد

علما و نهادهای بین المللی جهان با صدور پیام های جداگانه ای درگذشت روحانی بزرگ شیعیان هند، مولانا دکتر سید کلب صادق نقوی را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، مولانا دکتر سید کلب صادق نقوی معاون ارشد هیئت حقوق شخصی مسلمانان هند و رئيس بنياد توحيد المسلمين لكهنو هند، پس از سپری کردن یک دوره بیماری ذات الریه شب گذشته ندای حق را لبیک گفت.

دکتر سید کلب سبطین نوری فرزند این روحانی بزرگ هند با اعلام خبر درگذشت ایشان، گفت: پدرم در وصیت نامه خود خطاب  به طلاب و صنف روحانیت تحصیل علم بیشتر، آگاهی از وقایع جهان، مسایل سیاسی و اخلاص در فعالیت ها را تاکید داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین سید صفی حیدر زیدی دبیر کل سازمان مدارس دینی تنظیم المکاتب لکهنو هند با اشاره به شخصیت والای ایشان که آن مرحوم فردی از خاندان اجتهاد هند بود و با تلاش های علمی خودش را نیز به مراتب رفیع علم رسانده بود، تاکید کرد: خدمات دینی، علمی، اجتماعی و رفاهی این مرد مجاهد و خستگی ناپذیر فراموش نشدنی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا الحسینی رییس و بنیانگذار اداره ماموریت اسلامی علی(ع) تورنتو کانادا، به فعالیت های چند دهه گذشته این سرباز امام زمان(عج) و مرجعیت اشاره کرد و گفت: جهان اسلام بویژه هندوستان خدمات فداکارانه ایشان را فراموش نخواهد کرد.

درگذشت سرباز ولایت دیگر؛ هندوستان سوگوار شد

حجت الاسلام سید شمع محمد رضوی رییس و بنیانگذار بنیاد قرآن و عترت ممبئی هند در پیامی با ابراز تاسف درپی درگذشت این روحانی بزرگ تاکید داشت: ملت هند با عمل به سخنان و راهنمودها، ایشان را زنده خواهد نگهداشت.

حجت الاسلام سید احمد زراره رضوی دبیر مجلس علمای هند شعبه قم در پیام خود درگذشت این روحانی را به خانواده اش تسلیت گفت و افزود: شخصیت این مرد مجاهد سرمایه عظیم ملت هند شمار می رود، مرگ ایشان مرگ فرد نیست بلکه پایان یک عهد و تاریخ است.

مجمع روحانیون کارگل کشمیر هند با عرض تسلیت به خدمت دکتر سید کلب سبطین نوری فرزند این روحانی بزرگ، بیان داشت: خبر درگذشت روحانی دلسوز و فداکار سرزمین لکهنو هند، موجب تاسف و تألم اینجانب گردید، وی حقا خدمت گزار خسته ناپذیر دین و مردم بود.

حجت الاسلام شیخ اقبال حیدری رییس بنیاد ثقلین هند در پیام جداگانه ای درگذشت این روحانی را به امام زمان(عج) و مراجع کرام تسلیت گفت و ابراز داشت: ملت هندوستان پدری دلسوز و مهربان را از دست داده است و بار دیگر یتیم گردیده است.

موسسه والقلم مبارکپور یوپی هندوستان به خدمات این روحانی برجسته اشاره کرد و نوشت: درگذشت ایشان، زیان بزرگی برای ملت مسلمان هند است، وی همواره برای اتحاد و انسجام اسلامی در کشور تلاش می کرد.

حجت الاسلام سید محمد کاظم موسوی صابری فعال فرهنگی کارگل لداخ کشمیر هند درگذشت ایشان را تاسف برانگیز دانست و تاکید کرد: مسلمانان هند بویژه شیعیان این کشور سرمایه عظیمی را از دست داده اند.

حجت الاسلام سید تهذیب الحسن رضوی امام جمعه مسجد جعفریه رانچی جهارکند هندوستان به حدیث حیث موت العالم ثلمة في الإسلام لا يسدها شيء اشاره داشت و افزود: تلاش های شبانه روزی حکیم امت مولانا دکتر سید کلب صادق نقوی در برقراری فضای برادری و از بین بردن جهالت بین مسلمانان هند فراموش نشدنی است.

درگذشت سرباز ولایت دیگر؛ هندوستان سوگوار شد

حجت الاسلام سید شمشاد علی رضوی رییس و بنیانگذار اداره دار العترت هند درگذشت این روحانی را به فرزند برومندشان تسلیت گفت و ابراز داشت: دکتر سید کلب صادق نقوی نسبت به مصالح و منافع دین اسلام و مذهب تشیع هیچ سازشی را نمی پذیرفت.

حجت الاسلام سید محمد شبیب حسینی رییس موسسه سفینۃ النجاۃ نویدا یوپی هندوستان در پیام تسلیت خود نوشت: خبر درگذشت مولانا سید کلب صادق نقوی موجب تاسف و تالم اینجانب گردید، با مرگ ایشان خلائی در جامعه علمی هندوستان رخ داده است که هیچ چیزی نمی تواند آنرا پر کنند.

حجت الاسلام شیخ ظهور مولائی مبلغ فعال هندی در پیام تسلیت خود با سبطین نوری ابراز همدردی کرد و گفت: ویژگی های علمی، اخلاقی، فکری، دینی، شخصیتی و اجتماعی وی را جامعه هند فراموش نخواهد کرد.

حجت الاسلام محمد منیر خان رییس موسسه ماموریت غدیرهندوستان، مرحوم مولانا دکتر کلب صادق را روح و جان اتحاد اسلامی در جامعه هندوستان شمار کرد و افزود: به حق که وی حکیم امت بود و با تدبیر حکیمانه اش توانست جامعه مسلمانان هند را بخوبی اداره کند.

حوزه علمیه جامعه امامیه انوار العلوم اله آباد یوپی هند در پیام تسلیت خود مرحوم مولانا دکتر کلب صادق نقوی را روشن کننده شمع علم در جامعه هند دانست و تاکید کرد: مسلمانان بویژه شیعیان این کشور رهنمودهای ایشان را هرگز فراموش نخواهند کرد.

حجت الاسلام سید حیدر عباس زیدی رییس اتحادیه اسلامی طلاب هندوستان قم با عرض تسلیت به امام زمان(عج)، مراجع تقلید عظام، بازماندگان، جامعه علمی هند، حوزه های علمیه و عموم مردم هندوستان، گفت: خبر درگذشت مولانا کلب صادق نقوی بار دیگر جامعه اسلامی هندوستان را سوگوار کرده است، اینجانب و تمام همکارانم برای مغفرت و علوی درجات ایشان دعاگو هستیم.

حجت الاسلام سید عباس باقری رییس هیئت علمای شیعه اندهرا هند با اشاره به این که چراغ علم و دانش دیگری در هندوستان خاموش شده است، افزود: خدمات ارزنده دکتر کلب صادق نقوی را جامعه هند هرگز فراموش نخواهد کرد.

درگذشت سرباز ولایت دیگر؛ هندوستان سوگوار شد

یادآور می شود که مولانا دکتر سید کلب صادق نقوی معاون ارشد هیئت حقوق شخصی مسلمانان هند و رئيس بنياد توحيد المسلمين لكهنو هند چندین پیش بخاطر بیماری ذات الریه در بیمارستان ایراز لکهنو بستری شده بود که شب گذشته در سن ۸۲ سالگی این جهان را وداع گفت.

وی از شخصیت های برجسته هندوستان، حامیان مهم انقلاب اسلامی و سرباز ولایت در شبه قاره بود، خدمات علمی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی ایشان از جمله ساخت مدرسه، دانشگاه و مراکز درمانی اثار فعالیت های اوست.

وی به عنوان امام جمعه شهر لکهنو از خطبای مشهور هند به شمار می رفت و برای تبلیغ دین اسلام به کشورهای آمریکایی و اروپایی سفر زیادی داشته است.

لازم به ذکر است که نماز میت این عالم وارسته توسط حجت الاسلام مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هندوستان در شهر لکهنو هند برگزار شد و پس از آن ایشان در قبرستان خانوادگی خودش آرام گرفت./988/

نظر شما