شناسهٔ خبر: 44151940 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

نخست وزیر ارمنستان:

گزینه دیگری جز توافق وجود نداشت

نخست‌وزیر ارمنستان گفت: مواضع ایروان در قبال وضعیت قره‌باغ تغییری نکرده، ولی اصلی‌ترین مسئله تأمین ثبات و امنیت مردم این منطقه است و اکثریت جامعه ارمنستان درک می‌کنند که چاره‌ای جز توافق آتش‌بس وجود نداشت.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، امروز در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری تاس، تأکید کرد که مواضع این کشور در قبال وضعیت قره‌باغ کوهستانی هیچ تغییری نکرده، ولی اصلی‌ترین مسئله در زمان حاضر، تأمین ثبات و امنیت مردم ساکن این منطقه است.

 

پاشینیان درباره وضعیت منطقه گفت: «شما به‌خوبی از مواضع ارمنستان در خصوص وضعیت قره‌باغ کوهستانی اطلاع دارید و مسلماً این موضع‌گیری هیچ تغییری نکرده است. وضعیت  منطقه قره‌باغ باید در جریان مذاکرات گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا مشخص شود و خوشبختانه، حداقل بین رؤسای مشترک این گروه (روسیه، آمریکا و فرانسه) اتفاق نظر وجود دارد و ارمنستان با این دیدگاه موافق است که روند مذاکرات باید ادامه یابد و مواردی که در بیانیه مشترک مطرح نشده است، باید موضوع بحث با رؤسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا قرار بگیرد.»

 

نخست وزیر ارمنستان ابراز اطمینان کرد که تا پایان سال جاری بیشتر پناهندگان قره‌باغ کوهستانی، از جمله ساکنان مناطقی که تحت کنترل طرف آذربایجانی درآمده‌اند، به خانه‌های خود باز خواهند گشت.

 

پاشینیان افزود: «ما هر روز در حال کار به‌روی این موضوع هستیم و من اطمینان دارم که می‌توانیم وضعیت را تثبیت کنیم. تاکنون 25 هزار نفر از ساکنان قره‌باغ به خانه‌های خود بازگشته‌اند و ما مطمئن هستیم که تا پایان سال بیشتر پناهندگان به قره‌باغ باز خواهند گشت، ضمن اینکه دو برنامه اجتماعی برای حمایت از افراد نیازمند در این منطقه به تصویب رسیده و پنج برنامه دیگر نیز به تصویب خواهد رسید و کمک مالی با هدف رفع نیازهای فوری و بازگشت ساکنین منطقه صورت خواهد گرفت.»

 

به‌گفته وی، این نکته هم بسیار مهم است که فدراسیون روسیه هم تمام تلاش خود را برای اطمینان از بازگشت ساکنان قره‌باغ به خانه‌های خود انجام می‌دهد.

 

نخست وزیر ارمنستان با ابراز اینکه حضور نیروهای حافظ صلح روسی در قره‌باغ کوهستانی به یک دوره 5ساله محدود نخواهد شد، اضافه کرد: «ابتدا در این مدت لازم است تأمین امنیت و تقویت ثبات در منطقه تضمین شود، ولی اگر تا آن زمان مناقشه قره‌باغ حل‌وفصل نشده باشد، به‌عقیده من، حضور نیروهای حافظ صلح روسی به یک دوره 5ساله محدود نخواهد شد.»

 

علاوه بر این، نیکول پاشینیان معتقد است که درخواست‌های مخالفان برای تغییر قدرت در ارمنستان مورد حمایت گسترده مردم قرار نگرفته است.

 

وی توضیح داد: «واضح است که ما دارای یک تنش سیاسی داخلی هستیم. من فکر می‌کنم که مسئله قدرت حاکمه، که از ابتدا هم به خواست و اراده مردم شکل گرفته است، تنها با خواست مردم قابل تغییر است و این یک واقعیت است که خواسته مخالفان برای برکناری دولت، از طرف جامعه ارمنستان مورد حمایت گسترده قرار نگرفته است.»

 

پاشینیان تأکید کرد که خودش وضعیت فعلی را دوست ندارد، ولی این درک در جامعه وجود دارد که هیچ گزینه دیگری وجود نداشت.

 

نخست وزیر گفت: «البته علت موافقت ایروان با توافق آتش‌بس، مسئله جداگانه‌ای است که نیاز به تجزیه و تحلیل، درک و پاسخ دادن به این سؤال است که چرا این اتفاقات افتاد و چرا به این وضعیت رسیدیم، ولی این یک واقعیت است که در زمان نهم نوامبر (19 آبان ماه) شرایط به‌گونه‌ای بود که به‌سادگی هیچ چاره دیگری نبود، من فکر می‌کنم چنین برداشتی از وضعیت در جامعه ارمنستان نیز وجود دارد و مردم آن را درک می‌کنند.»

 

منبع: انتخاب

نظر شما