شناسهٔ خبر: 44148841 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مصادیق بدرفتاری با همسر/ راهکارهای بهبود سلامت روان

کارشناس سلامت اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بدرفتاری و خشونت علیه همسر (زنان) را شامل انواع روانی، اجتماعی، مالی و جنسی دانست و راهکارهایی را برای بهبود سلامت روان آسیب‌دیدگان چنین خشونت‌هایی مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

مریم مجد، با یادآوری اینکه ۲۵ نوامبر مصادف با پنجم آذر، روز جهانی پیشگیری از بدرفتاری علیه همسر است، گفت: این روز یادآور این مسـئله مهـم‌ست که امـروزه با وجود پیشـرفت های عــلمی هــنوز معضـل خشـونت، وجدان هـا را مـی آزارد و خشـونت مـدرن بـا مصادیـق جدیدی بـه عنـوان یـک مسـئله حـاد اجتماعـی مطرح شده اســت.

به گزارش ایسنا به نقل از علوم پزشکی شیراز، مجد گفت:خشونت خانگی یک الگوی بدرفتاری جسمی، جنسی، روانی و هیجانی است که از سوی یکی از اعضای خانواده برای اعمال کنترل و قدرت، نسبت به سایر اعضای خانواده به صورت مکرر تکرار می شود.

این کارشناس با اشاره به انواع بدرفتاری علیه زنان گفت: بدرفتاری روانی هیجانی شامل هر رفتاری است که اعتماد به نفس و عزت نفس همسر را کاهش دهد؛ نظیر فحاشی، دست انداختن و مسخره کردن، توهین و اهانت به خانواده، اقوام و دوستان همسر، ایراد گرفتن مداوم از هر عقیده و یا کار همسر، سرزنش کردن و مقصر دانستن همسر برای هر مشکلی، متهم کردن همسر به خیانت یا رفتار اغواگرانه، بی توجهی و فاصله گرفتن از همسر، تهدید به خشونت فیزیکی یا استفاده از سلاح مثل چاقو، تهدید به صدمه زدن به خود، بچه ها و همسر در صورتی که او را ترک کنند و تهدید به محرومیت از فرزندان در صورتی که او را ترک کند.

او در بیان مصادیق بدرفتاری اجتماعی گفت: هر رفتاری که روابط و فعالیت های اجتماعی زن را محدود می کند، شامل جلوگیری از تماس تلفنی و رفت و آمد، جلوگیری از فعالیت های اجتماعی، جلوگیری از ادامه تحصیل و یا سر کار رفتن، جلوگیری از تنها بیرون رفتن، در این دسته می‌گنجد.

مجد با بیان اینکه بدرفتاری مالی یا اقتصادی از دیگر مصادیق خشونت علیه زنان عنوان می‌شود، گفت: این شامل رفتاری است که زن را از نظر مالی تحت فشار قرار می دهد، نظیر ندادن پول کافی برای خرید مایحتاج، توضیح خواستن بابت هزینه ها، ندادن پول برای مصرف شخصی همسر، مجبور کردن همسر به امضای چک، سفته و یا اسناد مالی، سر کار نرفتن و مجبور کردن همسر به زندگی با حداقل ها، سوء استفاده از اموال و دارایی های همسر.

کارشناس سلامت اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بدرفتاری جنسی را نیز شامل هر عمل جنسی که بدون رضایت و موافقت همسر انجام می‌شود دانست و خاطرنشان کرد: این بدرفتاری شامل اجبار در عمل، شکل عمل، شکل تحقیر کننده و دردناک، رابطه در زمان بیماری یا بعد از بدرفتاری با همسر می‌شود.

وی در ارائه توصیه‌هایی برای بهبود وضعیت سلامت روان در صورت مواجهه با مصادیق خشونت، گفت: اگر احساس تنهایی، ترس، و غمگینی می کنید به کسی که اعتماد دارید زنگ بزنید و با او صحبت کنید و اگر میزان اضطراب و غمگینی شما زیاد است، مراجعه به یک متخصص مثل روان شناس و یا روان پزشک را در دستور کار قرار دهید.

کارشناس سلامت اجتماعی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عضو شدن و فعالیت در انجمن‌ها و سازمان‌های مقابله با خشونت، افزایش فعالیت اجتماعی، پیدا کردن کار نیمه وقت برای کسب درآمد و بهبود روحیه، آموختن یک حرفه یا مهارت و ... را به زنانی که خشونت را تجربه کرده‌اند، توصیه کرد.

این کارشناس، شرکت در جلسات زنان خشونت دیده را توصیه و اضافه کرد: باید مراقب خواب و تغذیه خود باشید زیرا این ۲ در مقابله با استرس نقش مهمی دارد.

مجد به زنان خشونت دیده خاطرنشان کرد: هر کاری را که از آن لذت می برید انجام دهید مانند ورزش، موسیقی، صحبت با اقوام و دوستان، خواندن کتاب مورد علاقه، با کسانی که به معاشرت با آنها علاقه دارید قرار بگذارید و همدیگر را ببینید و اگر می توانید در یک باشگاه ورزشی نام نویسی کنید و در هفته زمانی را به ورزش اختصاص دهید.

انتهای پیام

نظر شما