شناسهٔ خبر: 44148557 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

اتفاق عجیب در تاریخ بازی‌های استقلال و ماشین

در سال 1370 استقلال یکی از عجیب ترین بازی هایش را در تبریز برگزار کرد؛ تقابل با ماشین سازی و تراکتور در یک هفته که بازی با تیم قرمزپوش تبریزی با حضور تنها 10 بازیکن آبی پوش برگزار شد!

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، فردا استقلال و ماشین سازی دیدار حساسی را در ورزشگاه آزادی برگزار خواهند کرد. این یکی از قدیمی ترین دوئل های فوتبال ایران است که در لیگ های مختلف تخت جمشید، آزادگان و خلیج فارس تکرار شده اما شاید عجیب ترین تقابل این دو تیم در جام حذفی 1370-71 بود که شاگردان منصور پورحیدری در بهمن سرد و برفی تبریز و در ورزشگاه باغشمال رودرروی سبزپوشان قرار گرفتند.

 

تیم استقلال پیش از تقابل با ماشین سازی یک بازی در چارچوب لیگ آزادگان مقابل تراکتورسازی برگزار کرد و به دلیل بارش سنگین برف نتوانست به تهران برگردد و در همان تبریز ماند تا مقابل ماشین نیز بازی خود را برگزار کند. آبی ها که آن زمان در جام باشگاه های آسیا قهرمان شده بودند و شانس نخست قهرمانی در لیگ هم محسوب می‌شدند، به شکلی عجیب راهی تبریز شدند. بعد از قهرمانی آسیا به بازیکنان این تیم وعده‌های زیادی دادند که به جز یک مورد هیچ کدام عملی نشد .از طرف مهندس غرضی که آن زمان رئیس مخابرات بود به هر استقلالی یک خط تلفن ثابت اهدا شد که آ ن زمان حدود 50هزار تومان قیمت داشت.طبق ادعای بازیکنان استقلال هیچ پاداش دیگری بابت قهرمانی در جام باشگاههای آسیا به آن‌ها تعلق نگرفت و به همین دلیل بعد از یکی دو ماه انگیزه های خود را تا حد زیادی از دست دادند.

به همین خاطر علاوه بر چند بازیکن مصدوم، 5-6 ستاره استقلال هم از سفر به تبریز سر باز زدند تا تیم منصور پورحیدری به شکلی ناقص و با تنها 11 نفر راهی شمال غرب شود. در بازی نخست مقابل تراکتور، پورحیدری ناصر عباسی را روی نیمکت نشاند تا استقلال با یک یار کمتر در بازی حضور یابد.

 

مهدی فنونی زاده چهره شاخص استقلالی ها در آن زمان در خصوص این بازی به خبرنگار ما می‌گوید: «بله یادم می‌آید، در زمستان به تبریز رفتیم و بازی صفر - صفر شد. یادم نیست که چه کسانی نبودند، اما ما آن موقع دو بازی پشت سر هم در تبریز انجام دادیم، چون برف بود یک سری از بچه ها نیامدند و یک سری هم مصدوم داشتیم. بازی های پشت سر هم آسیایی داشتیم و یک جام استقلال قطر هم رفتیم که بچه ها مصدوم شدند. درست یادم می‌آید که بهمن سال 1370 بود.»

پس از بازی، پورحیدری با تهران تماس گرفت و از رضا حسن زاده و مهدی فنونی زاده خواست تا به تبریز بروند. از فنونی زاده می‌خواهیم تا جزئیات ماجرا را توضیح دهد: «ما برای بازی ماشین سازی 12 نفر داشتیم، گلر تراکتور در بازی اول دکتر نیک مهر بود. تیم ماشین سازی خیلی خوب بود و هافبک راست این تیم حسن صادقیان (پدر پیام) و هافبک چپشان هم امیر داداش ضیایی بود. من و رضا حسن زاده هم فردای روزی که بچه ها رفتند، رفتیم. ما فکر می‌کردیم بازی لغو شود چون دو متر برف باریده بود. ما آن بازی چند مصدوم دادیم.»

 

در مورد تعداد بالای غایبان استقلال در بازی رفت حرف و حدیث های زیادی وجود داشت. خود مرحوم پورحیدری می گفت: «چند نفری به سفر رفته بودندو چند نفر هم مصدوم شدند.از طرفی بچه ها که قهرمان آسیا شده بودند،برای جام حذفی انگیزه زیادی نداشتند ولی مثلا در لیگ همان سال رفت و برگشت پرسپولیس را شکست دادند.»

مهم ترین غایب استقلال در آن بازی شاهرخ بیانی بود. همچنین استقلالی ها اساسا قصد نداشتند به تبریز بروند اما صادق ورمزیار و امیر قلعه نویی تیم را جمع کردند و به تبریز بردند.

 

بازی بهمن 1370 با نتیجه تساوی بدون گل خاتمه یافت و آبی ها نیز با مشقت فراوان به تهران بازگشتند. در بازی برگشت و در عین ناباوری، ماشین سازی با تک گل مدیرعامل فعلی اش سیدمحمد علوی از سد استقلال گذشت و به فینال جام حذفی رسید. در فینال، ماشینی ها پرسپولیس را هم در تبریز متوقف کردند اما در تهران 5-1 به سرخ ها باختند تا تیم خاطره انگیز ماشین سازی در 1370-71 به نایب قهرمانی این رقابت ها دست پیدا کند.

جالب اینکه استقلال به فاصله چند ماه دوباره به آسیا رفت و این بار با شکست مقابل الهلال عربستان در فینال و در ضربات پنالتی به نایب قهرمانی بسنده کرد.

نظر شما