شناسهٔ خبر: 44148191 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فراخوان آثار پژوهشی تئاتر عروسکی منتشر شد/«نقش صحنه» به بازار نشر آمد

فراخوان بخش آثار پژوهشی این رویداد در دو قسمت ترجمه و تألیف منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، متقاضیان بخش تالیف می‌بایست چکیده مقالات و پژوهش‌های خود را در مهلت مقرر در بخش ویژه «پژوهش و تحقیق» بر روی تارنمای جشنواره به نشانی tehranmobarak.theater.ir بارگذاری کرده و فرم مخصوص تقاضا را تکمیل و کد رهگیری دریافت کنند. چکیده مقالات و پژوهش‌های پذیرفته‌شده پس از داوری، از سوی هیأت علمی مسابقه معرفی خواهد شد. پس از آن صاحبان چکیده‌های پذیرفته‌شده می‌بایست اصل مقالات و پژوهش‌های خود را در مهلت مقرر بر روی تارنمای جشنواره بارگذاری کنند. آثار پذیرفته‌شده پس از داوری نهایی به صورت «مجموعه مقالات و پژوهش‌های برگزیده» منتشر خواهد شد.

برای پژوهش‌های ترجمه نیازی به ارسال چکیده نیست و متقاضیان باید اصل اثر  به همراه ترجمه کامل را براساس ضوابط این بخش در تارنمای جشنواره بارگذاری کنند. متقاضیان هر دو بخش از روز یکشنبه ۹ آذرماه می‌توانند با مراجعه به تارنمای جشنواره نسبت به ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک اقدام کنند. اگرچه محدودیتی در موضوع پژوهش وجود ندارد اما سرفصل‌های زیر در اولویت است:

 نمایش عروسکی در ایران معاصر، نمایش عروسکی سنتی در ایران شامل تاریخچه، صحنه و شیوه‌های اجرایی،  معرفی شیوه‌های نوین نمایش عروسکی در جهان،  بررسی جنبه‌های اجتماعی، تربیتی و آموزشی نمایش عروسکی، فضای مجازی، تماشاخانه‌ای نوین برای نمایش عروسکی و تکنولوژی‌های مرتبط با عروسک و صحنه در بخش تالیفی مهلت بارگذاری چکیده آثار بر روی تارنمای جشنواره تا ۳۰ آذرماه، زمان اعلام نتایج چکیده آثار پذیرفته‌شده تا ۱۱دی‌ماه و مهلت بارگذاری اصل آثار پذیرفته‌شده تا ۱۰ بهمن‌ماه سال جاری است. برگزاری سمینار نیز به صورت مجازی در دهه اول اسفندماه ۱۳۹۹ صورت می‌گیرد. در بخش ترجمه، بارگذاری اصل و ترجمه آثار بر روی تارنمای جشنواره تا  ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ است.

دبیرخانه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک در تهران، خیابان استاد شهریار، خیابان هانری‌کربن، کوچه مهبد، پلاک ۱۰، طبقه دوم  با شماره تماس ۶۶۷۵۴۶۹۶ قرار دارد. تلفن دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها ۶۶۷۱۰۷۰۲ و نشانی تارنمای جشنواره tehranmobarak.theater.ir است.

*ششمین شماره «نقش صحنه» منتشر شد

 شماره جدید ماهنامه «نقش صحنه» منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. پس از یک دهه توقف، ماهنامه «نقش صحنه» به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به‌عنوان نشریه تخصصی جریان تئاتر مقاومت کشور مجددا منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند نسخه مجازی ماهنامه «نقش صحنه» را از طریق سایت تیوال دریافت کنند. مطالب مندرج در این شماره عبارت است از:
پیش پرده / سرمقاله : چرا در جامعه ما تئاتر ضرورت ندارد؟ / سید جواد روشن
پرده اول / یادبود : تو پرواز کرده‌ای و آسمانی شدی؛ «از خاک تا افلاک» / درباره زنده‌یاد کریم اکبری مبارکه /  محمود فرهنگ
پرده دوم / گفت‌وگو: نباید یک فضای انحصاری درست کنیم / گفت‌وگو با مجید رجبی معمار / مرجان سمندری
پرده سوم / پرونده ماه / تئاتر کودک و نوجوان: فرهنگ ایثار و مخاطب کودک و نوجوان / منوچهر اکبرلو
نمایش خلاق و تئاتر خردسال / نیما بیگلریان: تئاتر کودک و نوجوان و مفهوم مقاومت و ایثار / حسین فدایی‌حسین

تئاتر کودک و نوجوان یک کار تخصصی است / گفت‌وگو با منصور خلج / شقایق فرشته 
کودک و تئاتر مقاومت / هومن نجفیان: تئاتر برای مخاطبان کودک و نوجوان: صحنه به‌مثابه‌ی یک کتاب مصور / پاتریشیا بلزیل/ ترجمه ابراهیم ابراهیمی : چرا تئاتر برای کودکان مهم است؟ / جو گالووی / ترجمه نسیبه جمشیدی شاهرودی : چرا کودکان به تئاتر نیاز دارند؟ / دَنیکا تِیلِر / ترجمه پگاه صمدزاده  : از بین بردن ترس در کودکان با استفاده از تئاتر / جین ان.جی / مهدی نصیری : طراحی صحنه یک اندیشه‌ بصری است / گفت‌وگو با سینا ییلاق‌بیگی / مرجان سمندری

پرده چهارم/ نقد  : آینه‌های روبه‌رو / نگاهی به نمایش‌نامه «هفت عصر هفتم پاییز» / عبدالرضا فریدزاده
پرده پنجم/ ایران تئاتر:کرونا بیشترین صدمه را به تئاتر زده است /  همراه با هنرمندان استان همدان / رضا آشفته
پرده ششم/ تک‌نگاری یک نمایش / «پاییز»: مردان پاییزی / احسان زیورعالم
تنهایی بچه‌های جبهه‌رفته پس از جنگ قابل‌لمس بود/ گفت‌وگو با نادر برهانی‌مرند / احسان زیورعالم
سرگردان میان عقل، احساس و تکلیف / محمدحسن خدایی/ پرده هفتم/ گزارش: گزارشی از وضعیت نشر کتاب‌های مرتبط با تئاتر دفاع مقدس/ یک جنگ و چند کتاب/ احسان زیورعالم: پرده هشتم / مقاله:  تئاتر کاربردی: گفتمانی انحصاری؟ /جودیت آکروید/ ترجمه مجید کیانیان
پرده نهم/ کتاب‌نامه: راهنمای تکنیک بازیگری چخوف برای بازیگر: قدرت بازیگر (تکنیک چوبوک): پرده آخر / اخبار

*فیلم «اقیانوس پشت پنجره» راهی گلدن روستر چین شد

فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» به نویسندگی و کارگردانی بابک نبی‌زاده در بخش چشم‌انداز فیلم‌های بین‌الملل سی‌وسومین «جایزه گلدن روستر» چین به نمایش در می‌آید. این فیلمِ بلند که از تولیدات امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۸ است چهارمین حضور بین‌المللی خود را در این رویداد هنری تجربه می‌کند.

قهرمان داستان اقیانوس پشت پنجره یک نوجوان است؛ برهان، نوجوان باهوش روستایی، برای معرفی جزیره و خانواده‌اش تصمیم جالبی می‌گیرد. او گروهی را جمع می‌کند، به نقاط دیدنی و توریستی جزیره می‌ برد و برای گردشگران‌ خارجی موسیقی و نمایش اجرا می‌کند. زندگی رونق می‌گیرد و گردشگران بیشتری به جزیره می‌آیند.

این فیلم بلند به تهیه‌کنندگی سیدجلال چاوشیان تاکنون جایزه فیلم‌های کودک و نوجوان (سپنتا) سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی سان‌فرانسیسکو و پروانه زرین بهترین فیلم نوجوان، جایزه اصلی یونیسف (صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد) و دیپلم افتخار بهترین بازیگر در سی‌ودومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان را از آن خود کرده است.

یادآوری می‌شود به دلیل شیوع کرونا سی‌وسومین «جایزه گلدن روستر» با تغییر در زمان برگزاری از ۵ تا ۸ آذر ۱۳۹۹ (۲۵ تا ۲۸ نوامبر ۲۰۲۰) در شهر بندری شیامن در جنوب شرقی چین به شکلی متفاوت از سال‌های گذشته به صورت فیزیکی و آنلاین برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما