شناسهٔ خبر: 44147979 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه عراق با همتای روس خود دیدار کرد

بغداد - ایرنا - وزیر امور خارجه عراق امروز (چهارشنبه) با همتای روس خود در شهر مسکو دیدار و گفت وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی رسمی عراق، «فواد حسین» وزیر امور خارجه اینک شور امروز با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود برای بررسی روابط دوجانبه دیدار کرد.

برپایه این گزارش، فواد حسین در آغاز این دیدار از استقبال صورت گرفته تشکر و پیام «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه را به لاوروف رساند.

وزیر خارجه روسیه نیز در این دیدار با استقبال از وزیر خارجه عراق و هیات همراهش گفت: ما روابط دوجانبه و شماری از مسائل منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهیم داد.

وی افزود: روسیه چشم انتظار سفر نخست‌وزیر عراق به مسکو در آینده نزدیک است.

وزیر امور خارجه عراق سه شنبه شب در صدر هیاتی وارد موسکو شد. وی قرار است در این سفر علاوه بر لاوروف با شمار دیگری از مسئولان بلندپایه روس از جمله «یوری بوریسوف» معاون نخست‌وزیر و «نیکلای شولگینوف» وزیر انرژی روسیه دیدار و درباره تقویت افق‌های همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف گفت وگو کند.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز در این ارتباط گفت: یک هیئت از وزارتخانه‌های خارجه، نفت، تجارت و کمیسیون روابط خارجی فواد حسین را در سفر به مسکو همراهی می‌کند که محور آن بخش نفت و تجارت است.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز درباره این سفر گفته بود که فواد حسین و لاوروف در مذاکرات خود موضوعات جاری جدول کاری منطقه‌ای و جهانی را با تمرکز روی وضعیت سوریه و حل و فصل درگیری خاورمیانه و خلیج فارس و شرایط یمن مذاکره خواهند کرد.

پیش از این «ماکسیم ماکسیموف» سفیر روسیه در بغداد یکم آبان با «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق دیدار کرد و دو طرف درباره راههای تقویت روابط دوجانبه و توسعه افق‌های همکاری و فعالیت مشترک در راستای منافع دو کشور بحث و گفت وگو کردند.

صالح و ماکسیموف در این دیدار آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی و بر پایبندی به گفت وگو برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای تاکید کردند.

«الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه نیز پنجم آبان در دیدار با «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در بغداد از فرصت بی‌بدیل فعالیت کمیته چهارجانبه تبادل اطلاعات و همکاری‌های امنیتی ایران، عراق، روسیه و سوریه در مبارزه با تروریسم سخن گفت و افزود: مسکو با بغداد برای همکاری کامل در همه زمینه‌ها بویژه درخصوص مسائل مربوط به امنیت ملی عراق اتفاق نظر دارد.

کمیته چهارجانبه تبادل اطلاعات و همکاری‌های امنیتی ایران، عراق، روسیه و سوریه با هدف تبادل اطلاعاتی برای مبارزه با تروریسم از سال ۱۳۹۴ با عضویت وابستگان نظامی چهار کشور در بغداد راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون در نشست‌های مختلف آخرین هماهنگی‌ها و تبادل اطلاعات میان کشورهای عضو انجام می‌گیرد.

تبادل اطلاعات به ویژه تغذیه اطلاعاتی نیروهای عراقی و سوری در شناسایی و هدف گرفتن مواضع مهم و حساس گروه تروریستی «داعش» و تکفیری‌ها در عراق و مواردی نیز در سوریه یکی از مهمترین و موفق‌ترین کارکردهای این مرکز بوده است.

نظر شما