شناسهٔ خبر: 44147900 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

۴۴ مورد گزارش گاز گرفتگی با منواکسیدکربن در کهگیلویه و بویراحمد/ فوت ۲ نفر

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هشت ماهه امسال ۴۴ نفر در استان دچار گازگرفتگی با منواکسید کربن شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، محسن جلیل گفت: همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی شاهد حوادث ناگوار مسمومیت با گاز منواکسید کربن به دلیل عدم رعایت هشدارهای ایمنی و سهل‌انگاری‌ها هستیم.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مسمومیت با گاز منواکسید کربن را به مرگ خاموش تشبیه کرده‌اند، افزود: علائم و نشانه‌های مسمومیت با گاز منواکسید کربن می‌تواند به شکل متفاوتی در افراد ظاهر شود، افراد که به گاز منواکسید کربن مسموم شوند دارای علائمی شبیه سردرد، سرگیجه، افزایش شدید ضربان قلب، وزوو گوش و خواب آلودگی، تهوع و استفراغ، کاهش سطح هوشیاری، تپش قلب، آسیب‌های دائمی به سیستم عصبی، کما ئر نهایت مرگ رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در هشت ماهه سال جاری ۴۴ کهگیلویه و بویراحمدی دچار مسمومیت با گاز منواکسید کربن شده و دو نفر جان خود را از دست داده‌اند، افزود:‌ طی سال گذشته تعداد 282 نفر مسمومیت با گاز منوکسید کربن گزارش شد که متاسفانه 11 نفر در این بین جان خود را از دست دادند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای جلوگیری از بروز هر نوع حادثه ناگوار توصیه می‌کنیم قبل از روشن کردن وسایل گرمایشی نسبت به نصب درست و صحیح دودکش بخاری و اتصال آن به بدنه بخاری و رعایت شرایط استاندارد اطمینان حاصل کنیم، پس از روشن کردن بخاری در صورت سرد بودن دودکش، تهویه به درستی انجام نگرفته و گاز در محیط در حال پخش شدن است.

وی با بیان اینکه استفاده از وسایل خوراک‌پزی برای گرمایش، به کارگیری روشنایی گاز به مدت طولانی به خصوص در فضای بدون تهویه، ضعف در دودکش شومینه، معیوب بودن مشعل شوفاژ، آبگرمکن‌های دیواری و زمینی، به ویژه وقتی که دودکش مناسب نباشد، نصب آبگرمکن در حمام، همچنین روشن گذاشتن خودرو در پارکینگ، نبود تهویه درست و مناسب در محیط هم چنین تخلیه نشدن گاز‌های مضر و جایگزین نشدن هوای تازه، نقص فنی در وسایل گرمازا، از دیگر دلایل مرگ بر اثر گاز گرفتگی است، افزود:‌ بهتر است دودکش‌های بخاری کوتاه و مستقیم باشد، ضمن اینکه دودکش‌های پشت بام خانه دارای کلاهک مخصوص و حداقل ۷۵ سانتی‌متر از سطح پشت بام باشد.

جلیل توصیه کرد در صورت مواجه با فردی که که دچار مسمومیت با گاز منواکسید کربن شده نخستین کار رساندن اکسیژن و هوای تازه به فرد است، لازم است در چنین مواقعی پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه به فرد برسد و در صورت امکان فرد را به پنجره نزدیک کنید، سپس منبع نشست گاز را قطع کرده و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. در چنین شرایطی کمک‌رسانی به زنان باردار، کودکان و سالمندان در اولویت است، در ادامه بلافاصله با دستمال مربوط جلوی دهان و بینی فرد گرفته شود و تا رسیدن اورژانس ۱۱۵ هیچ خوراکی و یا نوشیدنی به فرد داده نشود تا از آسپیراسیون و خفگی وی جلوگیری شود.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

نظر شما