شناسهٔ خبر: 44147868 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نی‌نی‌بان | لینک خبر

سرگرمی کودکان در منزل، روش‌هایی در روزهای کرونایی

وقتی هم شما در خانه هستید، هم بچه‌ها خوب است به سرگرمی کودکان در منزل فکر کنید. چقدر عالی است که بتوانید تجربه‌هایی مشترک داشته باشید. این تجربه‌ها می‌توانند هم در تقویت مهارت‌های بچه‌ها تاثیر داشته باشند، هم محیطی صمیمی ایجاد کنند.

صاحب‌خبر -

سرگرمی کودکان در منزل هیچ‌وقت کار آسانی نبوده، پدرها و مادرها خیلی خوب به این موضوع آگاهی دارند. اما وقتی کودک به مهد، پیش‌دبستانی یا مدرسه می‌رود، راحت‌تر سرگرم می‌شود. فعالیت در این مراکز، انرژی او را کم می‌کند و در خانه یا باید به تکالیفش بپردازد یا آنقدر خسته است که دیگر نای بهانه‌گیری ندارد.
حتما در این روزها که کودکان باید در خانه بمانند، یا مدرسه رفتن‌هایشان کاهش پیدا کرده، با بهانه‌گیری‌های آنها مواجه شده‌اید. حق دارند، حوصله‌شان سر رفته، از پارک و مراکز تفریحی که خبری نیست، مهمانی هم که نباید رفت، وقتی هم با گوشی‌هایشان بازی می‌کنند، به آنها ایراد می‌گیریم. پس کودک چه کار کند؟

سرگرمی کودکان در منزل، انواع
ابتدا لازم است برای کودکان این موضوع را به خوبی توضیح دهید که در خانه ماندن و تعطیل بودن مدارس به معنی تعطیلی درس و مشق نیست. پس بهتر است هر روز ساعت‌هایی را برای درس خواندن کودک اختصاص دهید و برنامه صد در صد منظمی هم دراین‌باره داشته باشید، حتی لازم است که سختگیری کنید، بعد برای زمان‌های فراغت کودک، برنامه بریزید. می‌توانید برای سرگرمی کودکان در منزل این روش‌ها را امتحان کنید:
- ساختن لگو و پازل
- آشپزی با هم
- گوش دادن به پادکست
- مسابقه موشک کاغذی
- درست کردن کارت تبریک و کاردستی
- اوریگامی
- پیک‌نیک در خانه
- انجام بازی‌های فکری
- کتابخوانی گروهی
- تماشای انیمیشن و فیلم
- اجرای موسیقی
- راه‌های خلاقانه

سرگرمی کودکان در منزل، روش‌هایی در روزهای کرونایی
ساختن لگو و پازل
خوب است ساخت لگو را در برنامه‌های سرگرمی کودکان در منزل قرار دهید. البته اول باید برایش لگو یا پازل بخرید. بعد از این مرحله، شروع کنید به ساخت لگو در کنار بچه‌ها. این بازی می‌تواند علاوه بر سرگرم کردن بچه‌ها به تقویت مهارت‌های آنها از جمله تقویت حس لامسه و هوش آنها کمک کند. پازل ساختن هم برای همه سرگرم‌کننده است، کوچک و بزرگ هم ندارد. شما هم به اندازه بچه‌ها سرگرم می‌شوید.
آشپزی با هم
این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر کودک شما خیلی کوچک است، باید او را در کارهای ساده‌تر شریک کنید مثلا اینکه خمیر شیرینی‌پزی را به او بدهید تا ورز بدهد یا برای شیرینی، شکل‌هایی را که دوست دارد درست کند، البته نباید انتظار داشته باشید که مثل یک قناد یا آشپز حرفه‌ای این کار را انجام دهد و همه مواد را هم نباید در اختیارش بگذارید چون احتمال اینکه خرابکاری کند زیاد است، اما این موضوع اهمیت چندانی ندارد، هدف سرگرم کردن کودک است. به کودکان بزرگ‌تر می‌توانید مسئولیت‌های بیشتری بدهید. با همدیگر آشپزی کنید و شیرینی بپزید، حتی می‌توانید دسرهای مورد علاقه بچه‌ها را بپزید. به این موضوع هم فکر نکنید که بچه، دختر است یا پسر. یاد گرفتن چنین مهارت‌هایی برای هر دو جنس مورد نیاز است.
و اگر نمی‌دانید که چه غذاها یا شیرینی‌هایی می‌توانید درست کنید از اپلیکیشن‌های آشپزی و شیرینی‌پزی بهره بگیرید.
گوش دادن به پادکست
خب این روزها همه تلفن همراه دارند، حتی بچه‌های کوچک. البته اگر بچه‌ها تلفن همراه نداشته باشند هیچ اتفاقی نمی‌افتد یعنی اگر چنین امکانی ندارید خودتان را به دردسر نیندازید، با گوشی همراه خودتان در کنار بچه‌ها پادکست گوش بدهید. حواستان باشد که این پادکست‌ها آموزنده و مناسب سن کودکان باشد.
مسابقه موشک کاغذی
بازی بی‌دردسر و کم‌هزینه‌ای است فقط به چند ورق کاغذ نیاز دارید. شاید بچه‌ها بلد باشند موشک بسازند، شاید هم نه، اگر بلد نیستند ساخت موشک را به آنها یاد بدهید و موشک‌بازی کنید. ببینید موشک چه کسی مسافت طولانی‌تری را طی می‌کند. حتی می‌توانید جایزه‌ای را به برنده اختصاص دهید که انگیزه بچه‌ها بیشتر شود. بجز موشک‌بازی می‌توانید انواع مسابقات دیگر را هم تدارک ببینید. این هم یک روش دیگری برای سرگرمی کودکان در منزل است.
درست کردن کارت تبریک
این هم یک تفریح بی‌دردسر است و مناسب برای آپارتمان‌نشینی. گروه تشکیل بدهید‌، دور هم جمع شوید و با استفاده از کاغذ و قیچی، مدادرنگی، مدادشمعی یا ماژیک کارت تبریک بسازید. اینطوری می‌توانید به تقویت مهارت نقاشی بچه‌ها هم کمک کنید. اگر کودک شما کم‌سن است شاید لازم باشد که کاغذها را خودتان برایش ببرید. حتی می‌توانید ساخت کارت تبریک را تقسیم‌بندی کنید. یک نفر مسئولیت کشیدن نقاشی را داشته باشد، یک نفر مسئولیت رنگ کردن، یک نفر مسئولیت بریدن کاغذ، حتی می‌توانید از وسایلی که در منزل هست استفاده کنید و آنها را روی کارت تبریک مورد نظرتان بچسبانید. همچنان تفریح کم‌دردسر و کم‌هزینه‌ای است. علاوه بر کارت تبریک می‌توانید کاردستی‌های دیگری را با بچه‌ها درست کنید.
اوریگامی
این هم یک بازی مهارتی دیگر که فکر کنم همگی با هم باید آن را یاد بگیرید چون معمولا هنر اوریگامی چندان بین خانواده‌های ایرانی مرسوم نیست. باز هم می‌توانید به سراغ اپلیکیشن‌ها بروید، یک مدل راحت‌تر را انتخاب کنید. چیز خاصی هم نیاز نیست، فقط کاغذ. با این سرگرمی، بچه‌ها به خوبی از دست‌هایشان استفاده می‌کنند.

سرگرمی کودکان در منزل، روش‌هایی در روزهای کرونایی
پیک‌نیک در خانه
حالا که نمی‌توانید به خاطر کرونا به سفر بروید، وسایل سفر را در خانه فراهم کنید. شاید اگر چادر کمپینگ داشته باشید بتوانید این چادر را توی خانه علم کنید، مثل وقت‌هایی که به پیک‌نیک می‌روید ساندویچ بپزید، و با توجه به امکاناتی که دارید، در خانه پیک‌نیک راه بیندازید.
انجام بازی‌های فکری
می‌توانید برای تقویت هوش بچه‌ها بازی فکری بخرید، می‌توانید شطرنج بازی کنید، یا حتی منچ. مطمئن باشید خیلی خوش می‌گذرد.
کتابخوانی گروهی
از فرصت در کنار هم بودنتان استفاده کنید و به صورت گروهی کتابخوانی داشته باشید. لازم است که کتاب‌ها را بلندخوانی کنید. کتاب مناسب سن کودک انتخاب کنید، ترجیحا کتابی که کودک هم بتواند کلمات آن را بخواند. بخشی از داستان را شما بخوانید و خواندن بخش‌های دیگر را به کودک بسپارید. می‌توانید در این تفریح مفید، به جای شخصیت‌های داستان تقلید صدا کنید.
حتی می‌توانید دسته جمعی کتاب صوتی گوش بدهید. کتاب صوتی هم باید مناسب سن کودک باشد.
تماشای انیمیشن و فیلم
به جای اینکه کودک در تنهایی فیلم ببیند و شما هم به تنهایی تلویزیون تماشا کنید، همگی کنار هم جمع شوید، یک فیلم خوب انتخاب کنید، تنقلات هم فراهم کنید و فیلم ببینید. حتی می‌توانید یکی از برنامه‌های تلویزیون را با هم ببینید، البته باید دقت کنید که همه این برنامه را دوست داشته باشند. سایت‌هایی هم هستند که به صورت آنلاین فیلم پخش می‌کنند. آنها هم می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.
اجرای موسیقی
یک گروه موسیقی خانگی راه بیندازید، یک خواننده تعیین کنید، بقیه می‌توانند با وسایلی که دارند نوازنده باشند، شاید بتوانید از در یک قابلمه استفاده کنید، یا ضربه به در، شاید ریتم دست زدن یک نوع موسیقی ایجاد کند، حتی صدای سازها را تقلید کنید. حواستان باشد که سر و صدای زیاد همسایه‌ها را ناراحت نکند. مطمئنا کلی با این تفریح می‌خندید.
بازی‌های ویدیویی
بچه‌ها عاشق بازی‌های ویدیویی هستند. شما هم در این سرگرمی با آنها شریک شوید. کل خانواده را درگیر بازی کنید. حتی شاید خوب باشد که از کودک بخواهید به بقیه اعضای خانواده هم بازی را آموزش دهد. هم باعث سرگرمی اعضای خانواده می‌شوید، هم اعتماد به نفس بچه‌ها و حس ارزشمند بودن را در آنها تقویت می‌کنید.
راه‌های خلاقانه
همه چیز را که ما نباید پیشنهاد بدهیم، خودتان هم فکر کنید و سرگرمی‌های خانوادگی جدید بیابید. می‌توانید در قسمت نظرها، سرگرمی‌هایی را که در خانه با کودک انجام می‌دهید، با دیگران به اشتراک بگذارید. در سرگرمی‌های خانگی از بچه‌ها هم کمک بگیرید، کمک گرفتن از بچه‌ها در تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند به آنها حس استقلال و مهم بودن بدهد. باید ببینید فرزندان شما به چه چیزهایی علاقه دارند و بر همین اساس، برایشان سرگرمی تدارک ببینید. گروهی ورزش کنید، یا اگر امکانش نیست شاید بتوانید فوتبال دستی بخرید، لازم نیست گران‌ترین فوتبال دستی را انتخاب کنید. این وسیله می‌تواند تا مدت‌ها هم خودتان هم بچه‌ها را سرگرم نگه دارد.


سرگرمی کودکان در منزل، روش‌هایی در روزهای کرونایی
سرگرمی کودکان در منزل، کلام آخر
وقتی هم شما در خانه هستید، هم بچه‌ها خوب است کنار هم تجربه‌هایی مشترک داشته باشید. این تجربه‌ها می‌توانند هم در تقویت هوش و مهارت‌های بچه‌ها تاثیر داشته باشند، هم محیطی صمیمی ایجاد کنند، هم برای بچه‌ها خاطره بسازند. فقط کافی است کمی فکر کنید، مطمئنا راه‌های زیادی برای سرگرمی کودکان در منزل و همچنین سرگرم کردن خودتان می‌یابید. با این تفریح‌ها، احساس ناامنی به وجود آمده در شرایط شیوع کرونا کمتر می‌شود.

نظر شما