شناسهٔ خبر: 44147569 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کرونا تهدید زندگی در جهان!

«اپیدمی کرونا، حداقل تا تابستان آینده یا نیمی از سال آینده میلادی، همچنان باقی و خطرآفرین است و ریشه‌کن نخواهد شد. این خبرها حکایت دارد که کرونا همچنان تهدید زندگی در جهان است. گمان نبریم که با دو هفته قرنطینه «تعطیلی» کار تمام است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در یادداشتی در روزنامه اطلاعات آمده است:

۱- کرونا و کشتار آن موجب ویرانگری زندگی عادی جوامع در همه کشورها شده است. در سراسر جهان اخبار فاجعه‌ مرگبار کرونا در صدر قرار دارد. آمار فوتی‌های ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا نه‌تنها برنامه‌های عادی زندگی را به‌ هم ریخته، در عمل بخش مهم و اصلی فعالیت‌های فردی و اجتماعی را در اغلب کشورها به «قرنطینه» برده است. اکنون جهان در حصار قرنطینه و شرایط اضطراری به‌ سر می‌برد.

ما نیز در حالی‌ که روزانه بیش از ۴۰۰ نفر از عزیزان هموطن خود را از دست می‌دهیم به اجرای «قرنطینه» رضایت داده‌ایم! زیرا اپیدمی کرونا در سراسر کشور رایج شده است و بسیاری از فعالیت‌های فردی و اجتماعی ما را به محاصره خود درآورده است. البته هنوز آن گونه که باید درنیافته‌ایم که خطر مرگبار کرونا، تهدید زندگی در سراسر جهان شده است. کشورها چه پیشرفته یا عقب‌مانده، با امکانات وسیع و گوناگون یا دچار مشکلات عدیده، همه در برابر طوفان ویرانگر اپیدمی کرونا، قرار دارند و باید دریافته باشند که کرونا تهدید بزرگ برای ادامه حیات و زندگی بشر در سراسر جهان شده است.

به نظر می‌رسد اولین آموزش برای پیشگیری و مقاومت در برابر این بلای مرگبار، آگاهی از فراگیری آن در سراسر جهان و چگونگی رفتارهای جمعی جوامع در کشورهای گوناگون، چرایی و چگونگی موفقیت‌های نسبی یا مشکلات آنها در مسیر مبارزه با آن است. اما هنوز اطلاع‌رسانی در کشور آن گونه که لازم و باید بسترهای متنوع و تعیین‌کننده پیدا نکرده است. اغلب به انتشار گزارش‌های خاص، تکراری و محدود در مجموع رسانه‌ها و به‌ویژه در رسانه فراگیر صداوسیما، بسنده کرده‌ایم!

به عبارت بهتر، به جای رشد آگاهی و دانش رفتاری لازم و مفید و ضروری، همچنان با جای انعکاس خبرهای تخریبی از تعداد فوتی‌ها یا افزایش مبتلایان در فاصله یک روز، انجام وظیفه می‌کنیم! اطلاع عموم از این دو سرفصل خبری اگر چه لازم است، اما برای انجام روال پیشگیری‌ها و آماده‌سازی آحاد مردم و رشد اطلاعات عمومی برای مقابله، کافی نیست. به روال انتشار اخبار و گزارش‌ها، یادداشت‌ها و مصاحبه‌های مندرج در مجموعه روزنامه‌ها و مطبوعات کشور، همچنین صداوسیما با شبکه‌های متعدد آن، نگاهی داشته باشید. سرخط خبری و حساسیت اغلب آنها یا به انتخابات در آمریکا و جریان تقابل «بایدن»‌ و «ترامپ»، یا به متلک‌پراکنی سیاست‌زده برخی نمایندگان در مجلس به قوه مجریه از شخص رئیس‌جمهوری گرفته تا وزرا و مدیران ارشد اجرایی در کشور و البته در این میان اخبار قوه قضائیه که معمولاً از فسادهای گسترده و به‌هم‌ریختگی و آشفتگی می‌گوید، معطوف شده است! ما هنوز در اوج خسارت مرگبار اپیدمی کرونا، فاقد ارزیابی از چگونگی اجرای برنامه‌ریزی‌های ستاد مرکزی اجرایی مبارزه با کروناییم در حالی که دستورالعمل‌های آن را تصمیم‌گیری «امنیت ملی» می‌شماریم! وقتی آگاهی نباشد، خطر آن گونه که واقعیت دارد احساس نخواهد شد؛ به ویژه که این ضرب‌المثل «مرگ برای همسایه است!» عادت فرهنگی ما است.

۲- عجیب آن است در حالی که آگاهی از وسعت فاجعه و خطر بلای کرونا چندان نیست، اما امواج اختلاف‌های جنجال‌آفرین که اغلب برای تسویه حساب‌های سیاسی است، خوراک هر روز رسانه‌های داخلی با وسعت فراگیر شده و از نگاه مردم به سرحد «تهوع‌آور»‌ رسیده است.

سقوط آستانه تحمل یکدیگر در شرایط بحرانی ناشی از فاجعه کرونا و جنایت‌های ترامپ و همراهان او در اجرای چهار سال سیاست تحریم همه‌جانبه و فشار حداکثری علیه ایران، چه در رفتارهای عمومی در جامعه و بدتر از آن در روابط مدیران و مسئولان، خسارت‌های زیان‌بار را رایج کرده است. در این روزها چنین روال خسارت‌بار، دامن برخی از پزشکان صاحب‌نام ما را نیز آلوده کرده است. مردم با مشاهده آن می‌گویند، به جای امید بخشیدن به ما و همبستگی صنفی و ملی، با یکدیگر نزاع و اختلاف و اشاعه ناامیدی از آینده دارند!

۳- واقعیت این است که هنوز فاجعه مرگبار کرونا در کشور و در همه جهان ادامه دارد. البته چند روزی است که اخبار «تولید واکسن» در صدر خبرهای بین‌المللی قرار گرفته است. در آمریکا دو کمپانی بزرگ داروسازی و در انگلیس با همکاری مرکز تحقیقات دانشگاه مشهور «آکسفورد» با دو شرکت دارویی، اطلاع داده‌اند که به زودی تا پایان «ژانویه» واکسن تولیدی خود را وارد بازار می‌کنند. روسیه نیز واکسن تولیدی خود را وارد بازار کرده است.

در ایران وزیر بهداشت اطلاع داد: «از ۴ منبع ایرانی برای خرید ۱۸ میلیون دوز واکسن کرونا استفاده کرده‌ایم. واکسن تولید داخل نیز، از روزهای آینده حداقل یکی از آنها کار کلینیکال ترایال را روی مدل‌های انسانی شروع می‌کند.»

در کنار انتشار این اخبار در داخل و خارج همزمان مراجع رسمی و علمی اطلاع می‌دهند که

۱ـ تا پایان تابستان همچنان به‌کارگیری این واکسن‌ها، حتی برای عموم مردم در مراحل امتحانی خواهد بود تا نتایج قطعی آن به دست آید.

۲ـ اپیدمی کرونا، حداقل تا تابستان آینده یا نیمی از سال آینده میلادی، همچنان باقی و خطرآفرین است و ریشه‌کن نخواهد شد.

این خبرها حکایت دارد که کرونا همچنان تهدید زندگی در جهان است. گمان نبریم که با دو هفته قرنطینه «تعطیلی» کار تمام است.»

انتهای پیام

نظر شما