شناسهٔ خبر: 44147118 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تالاب صالحیه البرز میزبان روز ملی پرنده نگری شد

کرج - ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد که آیین روز ملی پرنده نگری روز جمعه هفته جاری با رعایت پروتکل های بهداشتی و به صورت محدود در تالاب صالحیه این استان برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

فریدون محمدی  روز چهارشنبه به ایرنا گفت : طبق برنامه تقویمی در ایران اولین پنجشنبه آذرماه هر سال به عنوان روز ملی پرنده نگری نامگذاری شده است که امسال ویژه برنامه این روز در البرز به جمعه هفتم آذرماه موکول شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز بیان داشت: اهمیت پیشگیری از انتقال ویروس کرونا موجب شده تا امسال با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعلام شده از طرف ستاد ملی کرونا، روز پرنده نگری در شرایطی خاص برگزار شود.

وی ادامه داد: طبق  برنامه ریزی و اقدامات ستاد برگزاری روز ملی پرنده نگری و با همکاری فعالان حوزه طبیعت گردی مقرر شد تا جمعه هفتم آذر ماه جاری برنامه های متنوعی از قبیل آشنایی با پرنده نگری، آشنایی با اکوتوریسم، تور ترویجی در تالاب صالحیه، تور ترویجی در دهکده گردشگری باغستان کرج ، گفت و گو در مورد الزامات پرنده نگری و نحوه گزارش نویسی با حضور علاقه مندان و  دوستداران گونه های مختلف پرندگان اجرا شود.

محمدی بیان داشت: پرنده نگری نوعی سرگرمی محسوب می شود که در آن علاقه مندان به مشاهده و بررسی گونه های مختلف پرندگان و تنوع زیستی موجود در طبیعت می پردازند که بخشی از فعالیت های طبیعت گردی و بومگردی (اکوتوریسم) است؛ پرنده نگری ضمن آشنایی آحاد جامعه و برقراری ارتباط و تعامل سازنده با گونه های مختلف پرنده ها  منجر به درک درست و عمیق درباره تنوع زیستی، لذت بردن، کسب تجربه، آموختن از دنیای جذاب و شگفت آور پرندگان می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز، مناسب ترین زمان برای پرنده نگری فصل کوچ بهاره یا پائیزه پرندگان دانست و گفت:  تالاب صالحیه در شهرستان نظرآباد  هر ساله در این فصول پذیرای پرندگان مهاجر بسیاری است که موجب شده تا پرنده نگری به یکی از پر طرفدارترین رشته های طبیعت گردی تبدیل شود.

تالاب صالحیه با حدود ۱۰ هزار هکتار وسعت زیستگاه بسیاری از گونه های پرندگان بومی و مهاجر است.

نظر شما