شناسهٔ خبر: 44144409 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مشاور انرژی اتحادیه اروپا در گفتگو با بازار:

سیاست انرژی بایدن به حفظ قیمت نفت کمک می‌کند/ بعید است بایدن مقابل ایران نرم‌تر باشد

«آندری وی بلی» معتقد است بایدن با حذف تولید فزاینده نفت در ایالات متحده به طور غیرمستقیم به اوپک پلاس در حفظ قیمت نفت کمک می کند.

صاحب‌خبر -

تهمینه غمخوار؛ بازار : اظهارات جو بایدن، رئیس ‌جمهور منتخب ایالات متحده در جریان مناظره ریاست‌ جمهوری، در رابطه با سرنوشت صنعت نفت آمریکا موجب برانگیخته شدن بحث های زیادی شده است.  

 موسسه تحقیقاتی فیچ در چند روز گذشته اعلام کرد که پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا و سیاست گذاری او در جهت کاهش مصرف سوخت ‌های فسیلی و فاصله گرفتن آمریکا از این سوخت ها، تاثیر نا خوشایندی بر صنعت نفت و گاز این کشور خواهد گذاشت.

در گزارش فیچ آمده است که بایدن معتقد است که تغییرات آب و هوایی یک تهدید خطرناک برای کره زمین است و گذر از سوخت ‌های فسیلی و حرکت به سوی انرژی ‌های پاک می ‌تواند یک فرصت اقتصادی جدید برای آمریکا باشد که البته ایالات متحده در جهت رسیدن به این هدف باید در حوزه فناوری انرژی ‌های پاک پیشتازانه عمل کند.  

فیچ همچنین معتقد است که اگرچه دموکرات‌ ها پیروز نبرد صندلی ریاست جمهوری شده اند، اما به دلیل آن که احتمال دارد کنترل مجلس سنا در دست جمهوری‌ خواهان باشد و با توجه به حمایت این حزب از صنایع نفت و گاز آمریکا، ممکن است بایدن نتواند سیاست خود در حوزه انرژی را به راحتی پیش ببرد.

در همین راستا و بر اساس اهمیت حوزه انرژی برای امریکا، خبرنگار بازار گفتگویی با «آندری وی بلی»، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت مشاوره انرژی Balesene، در رابطه با تاثیر پیروزی جو بایدن بر صنعت نفت و گاز امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

«آندره بلی»، استاد حقوق و سیاست های انرژی در مرکز تغییرات آب و هوایی، انرژی و محیط زیست در دانشگاه فنلاند شرقی و مولف کتاب «فراتر از مفروضات بازار: قیمت نفت به عنوان یک قانون همگانی جهانی» و مقالات و کتابهایی در رابطه با صنعت گاز و گازهای گلخانه ای، ژئوپلیتیک انرژی و سیاست انرژی اتحادیه اروپا است. وی همچنین، عضو هیئت تحریریه مجله حقوق جهانی تجارت و تجارت (انتشارات دانشگاه آکسفورد) و عضو کلوپ انرژی بروکسل است. وی با 16 سال خدمات مشاوره ای، مشاوره ای برای نهادهای اتحادیه اروپا، آژانس های دولتی روسیه، شرکت ها و شرکت های خصوصی ارائه می دهد.

Balesene نیز یک شرکت مشاوره مدیریت است که در زمینه سیاست های انرژی، مطالعات بازار نفت و گاز و پشتیبانی ارتباطات در روسیه، استونی و لتونی تخصص خاصی در ارائه مشاوره دارد.

* به اعتقاد برخی حضور بایدن در کاخ سفید می‌تواند تغییرات جدی در سیاست ‌های نفتی و گازی آمریکا ایجاد کند. یکی از دلایل این موضوع تمرکز او بر انرژی های تجدید پذیر و کاستن از انرژی های فسیلی و بازگشت به توافق آب و هوایی پاریس است. ارزیابی شما چیست؟

 ارزیابی سیاست های بایدن در خصوص انرژی و آنچه با آن روبرو خواهیم بود، دشوار است. مطمئناً،  او می خواهد بر «انرژی سبز» تأکید کند و این گونه متعهد شده که به توافق نامه پاریس باز خواهد گشت. در عین حال، او همچنین اقدامات زیادی در جهت تعادل بخشیدن به موضع دموکرات ها علیه دیدگاه های رادیکال در رابطه با «معامله جدید سبز»  انجام داده است.

پس قطعا،  یک دستور کار معتدلانه در ذهن دارد. علاوه بر آن، صنعت نفت و گاز نقش مهمی در امریکا دارد و به عنوان یک سیاستمدار طرفدار بازار، او این صنایع را نادیده نمی گیرد.

* بنا به آنچه بایدن تاکنون اظهار کرده سیاست ‌های وی شبیه به دولت اوباما خواهد بود که احتمالا به معنی بازگشت ایران و ونزوئلا به عنوان دو عضو اوپک و خروج از تحریم‌ های آمریکا است. البته این به شرطی است که مسیر برای خروج بحران بین آمریکا و این دو کشور ترسیم شوند. به نظر شما با ورود ایران و ونزوئلا به بازار نفت آیا شاهد افت قیمتها خواهیم بود؟

تداوم سیاست خارجی ایالات متحده همچنان یک موضوع دشوار است. اوباما در ایجاد رویکرد طرفدار چندجانبه گرایی بدون تنش با چین و درگیری تجاری با اروپا و غیره نقش زیادی داشته است.

ترامپ سیاست خارجی ایالات متحده را جنجالی تر و ضد چند جانبه گرایی کرد، ایالات متحده را از سازمان جهانی بهداشت خارج و دادگاه تجدیدنظر سازمان تجارت جهانی را متوقف کرد.

احتمالاً بایدن این مراحل را اصلاح می کند، اما فکر نمی کنم تنش های بین المللی کاهش یابد. روابط با چین خوب پیش نخواهد رفت. همچنین، سیاست چین در قبال هنگ کنگ، مورد استقبال دولت بایدن قرار نخواهد گرفت. روابط دو سوی آتلانتیک ممکن است بهبود یابد، اما توجه داشته باشید که روابط با اتحادیه اروپا دیگر به یک شکل نخواهد بود.

 همچنین، اتحادیه اروپا مالیات بر انتشار کربن را تعدیل می کند و کالاهای ایالات متحده هدفگرا خواهند شد. بر همین اساس، دولت بایدن واکنش نشان می دهد. اما خیلی مطمئن نیستم که بایدن نسبت به ایران و ونزوئلا نرم تر خواهد بود. احتمالاً دلایل دیگری مانند ارتقا دموکراسی برنامه های او را پیش خواهد برد.

قیمت نفت بیشتر به دلیل رکود تقاضا، در حالت عدم اطمینان باقی می ماند. به یاد داشته باشید که ۸۰ درصد تقاضای تدریجی فزاینده دهه آینده از طریق صنعت هوایی تأمین می شود. اما بخش هوایی و هواپیمایی با وجود این پاندمی متوقف شده است. چه مدت دوام خواهد داشت؟ سوال بزرگی است.

۸۰ درصد تقاضای تدریجی فزاینده دهه آینده از طریق صنعت هوایی تأمین می شود که بخش هوایی و هواپیمایی با وجود این پاندمی متوقف شده است

 همانطور که در رابطه با قیمت نفت و نوسانات بازار ذکر شد، در سال ۲۰۰۸ بازارها نحوه ارزیابی خطرات را فرا گرفتند و در سال ۲۰۲۰ آنها باید یاد بگیرند که چگونه با عدم اطمینان زندگی کنند.

* یکی از کمبودهای دولت بایدن نسبت به ترامپ این است که آنگونه که جمهوریخواهان رابطه نزدیکی با عربستان داشتند به خصوص در حوزه نفتی، دموکرات‌ ها احتمالا نخواهند داشت. ترامپ توانسته بود روابط خوبی را به خصوص با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که در عمل پادشاه این کشور است و امور را به دست گرفته ایجاد کند. عربستان تأثیرگذارترین کشور در اوپک است و عدم وجود رابطه خیلی نزدیک بین بایدن و سعودی‌ها بدان معناست که احتمالاً آن گونه که تا پیش از این آمریکا بر سیاست‌ های اوپک اثرگذار بود، دیگر نتواند بر این گروه نفتی تأثیرگذار باشد. ارزیابی شما چیست؟

ارزیابی شرایط از قبل دشوار است. فشار اصلی از سوی کشورهای کوچک اوپک پلاس است که قادر به کاهش تولید نفت و پیروی از سهمیه ها نیستند.

 به نظر می رسد تنش های عمده بین عربستان سعودی و بازیکنان کوچکتر، حتی امارات متحده عربی، به احتمال زیاد توافق اوپک پلاس را بیش از ایالات متحده به باد می دهد.

* در حالی که ترامپ همواره به دنبال افزایش حداکثری تولید نفت و گاز در آمریکا بود، بایدن اعلام کرده است که قصد دارد صدور مجوز برای حفاری ‌های جدید در مناطق و آبهای فدرال این کشور را با هدف مقابله با تغییرات آب و هوایی ممنوع کند. آمریکا در سال ۲۰۱۹ روزانه ۳ میلیون بشکه نفت از مناطق و آبهای فدرال خود برداشت کرده و میزان گاز برداشتی از این حوزه ها معادل روزانه ۱۳.۲ میلیارد متر مکعب بوده است. این میزان تولید نفت از نواحی فدرال معادل یک چهارم تولید نفت و یک هشتم تولید گاز آمریکا است. بنا به آنچه بایدن گفته طی حدود چند سال تولید نفت و گاز از این مناطق متوقف خواهد شد. این مسئله همچنین می‌ تواند بر درآمد دولت فدرال از محل تولید نفت و گاز که در سال ۲۰۱۹، ۱۲ میلیارد دلار بود اثرگذار باشد. این موضوع چه تأثیری بر تولید انرژی آمریکا خواهد داشت؟

همانطور که می دانید، بایدن با حذف تولید فزاینده در ایالات متحده به طور غیرمستقیم به اوپک پلاس در حفظ قیمت نفت کمک می کند.  همان گونه که در کتابم استدلال کردم، قیمت نفت نیز یک  قانون مورد قبول همگان است، تقاضا برای قیمت بالای نفت با تقاضای نفت در هم زیستی قرار دارند که حتی تقاضای قیمت بالای نفت می تواند بالاتر از تقاضای نفت مطرح شود.

علاوه بر آن، برنامه سبز ایالات متحده نیز با افزایش قیمت نفت و سوختهای جایگزین جذابتر می شوند.

نظر شما