شناسهٔ خبر: 44144107 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

جشنواره‌ها را نمی‌توان به رفتن کرونا موکول کرد

یک کارشناس رسانه و استاد دانشگاه معتقد است برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت با وجود دشواری‌ها آغاز مسیری است که در آینده نزدیک همه رویدادهای فرهنگی و هنری باید به آن قدم بگذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر بهارک محمودی نویسنده و کارشناس رسانه درباره برگزاری آنلاین رویدادهای فرهنگی و هنری در دوران پاندمی کرونا و مخالفت برخی از افراد با این شکل تازه گفت: افرادی که مخالف برگزاری آنلاین جشنواره‌های فرهنگی هستند، در واقع معتقدند که برگزاری جشنواره به عنوان یک آیین اهمیت دارد. در نتیجه حضور آدم‌ها در آن مهم است. آنها می‌گویند جشنواره‌ها برگزار می‌شوند تا ارتباطات انسانی ارزش افزوده‌ای باشد بر فیلم‌هایی که می‌بینند نه اینکه تنها به تماشای فیلم‌ها بپردازند.

او افزود: اما اگر بخواهیم جشنواره را به شکل آنلاین برگزار کنیم فقط تماشای فیلم بوده که اهمیت پیدا می‌کند و دیگر آن ارتباطات انسانی و روابط اجتماعی که از دل آن جشنواره به وجود می‌آید حذف شده و برگزاری جشنواره به معنای ذاتی، اهمیتش را از دست می‌دهد. احتمالا افرادی که با برگزاری آنلاین جشنواره‌ها مخالف هستند، از این زاویه به ماجرا نگاه می‌کنند که فضای اجتماعی شکل گرفته حول تماشای فیلم را از خود تماشای فیلم جدی‌تر و با اهمیت‌تر تلقی می‌کنند.

محمودی در ادامه بیان کرد: ما به هر حال در شرایطی قرار داریم که به طور کلی نظم زندگی و معنای زندگی‌مان تغییر کرده است. در حقیقت با مهمان ناخوانده تازه‌ای مواجه شدیم که ظاهرا باید حالا حالاها با آن زندگی کنیم. اگر بخواهیم همچون گروه اول که خیلی وفادارانه به روابط اجتماعی نگاه می‌کنند، عمل کنیم، در واقع این پیش رفتن نبوده و فرو رفتن در همان جایی است که حضور داریم. 

نویسنده کتاب «تهران، سینما و مدرنیته شهری» ادامه داد: از آنجایی که زندگی به معنای کلی‌اش ادامه دارد و زمان می‌گذرد، بهتر است که ما با منطق زمان جدید، پدیده‌های اطراف خودمان را دوباره باز تعریف کنیم. با منطق جدید شکل آموزش، پزشکی، خرید کردن، معاشرت و به طور کلی سبک زندگی‌مان تغییر کرده است. وقتی همه‌چیز تغییر می‌کند برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری هم باید تغییر کند. هر رویدادی برای برگزاری خود نمی‌تواند منتظر باشد تا کرونا که معلوم نیست کی قصد رفتن دارد، برود.

این پژوهشگر در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: نکته دیگری که در مسئله کرونا وجود دارد، موضوعی است که ما را به خانه ماندن تشویق می‌کند. اما همین در خانه ماندن می‌تواند عوارض وحشتناک بسیاری داشته باشد. اصرار به برگزاری رویدادهایی به این شکل با مدل جدید به کسانی که در فاز افسردگی، ناراحتی و فرورفتگی هستند، کمک می‌کند تا از آن حالت جدا شوند و منطق جدیدی به زندگی‌شان بدهند.

او با تاکید بر اینکه در شرایط جدید هر موضوعی می‌تواند تعریف تازه‌ای پیدا کند، گفت: برگزاری رویداد در این شکل جدید می‌تواند معانی جدیدی داشته باشد. تا چندی پیش برای شرکت در کنفرانس‌های علمی باید رنج سفر را تحمل کرده و گاهی برای ارائه‌ یک مقاله به قاره‌ای دیگر می‌رفتیم اما در سالی که گذشت همه ما توانستیم با صرف هزینه و زمان کمتر همان بهره علمی را ببریم.

محمودی افزود: این درست بوده که معاشرت‌ها و آشنایی با اساتید تازه را از دست دادیم، اما کرونا ویروس به ما می‌گوید که حتی شکل تعامل اجتماعی خود را هم باید تغییر دهیم. اگر در گذشته حضوری پیش استاد می‌رفتیم و خودمان را معرفی می‌کردیم، طبیعتا باید در این منطق جدید شیوه تازه‌ای برای آشنایی و تعامل اجتماعی با یکدیگر فراهم کنیم.

این نویسنده ادامه داد: کارگردانان و نویسندگان مختلف در گذشته کنار هم جمع می‌شدند و چهره به چهره با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند و خیلی سریع‌تر و زودتر به نتیجه دلخواه خود می‌رسیدند. فکر می‌کنیم فیلمسازان دیگر نمی‌توانند به خوبی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. حتی شاید بگوییم از دور فیلم دیدن و حرف زدن چه فایده‌ای دارد، اما بهتر است این چه فایده‌ای داردها را کنار بگذاریم و دنبال این باشیم که چطور می‌توانیم با شرایط کنار بیاییم و حداقل به کلیت فضای اجتماعی که از لحاظ ارتباطی شکل گرفته کمک کنیم.

دکتر بهارک محمودی گفت: احتمالا اگر بخواهیم به شکل سخت‌افزاری به ماجرا نگاه کنیم، حتما بخش‌های مختلفی در سامانه‌های ارائه دهنده فیلم وجود دارد تا افراد ثبت‌نام کنند و فیلم‌ها را ببینند و بعد در نشست‌های بعد از اکران فیلم‌ها به شکل آنلاین حضور داشته باشند. درست بوده که این شکل تازه است ولی از بار معاشرت‌های اجتماعی کم نمی‌کند. اصولا مواجهه با یک پدیده تازه در ابتدا خیلی سخت است، اما اگر مقداری حوصله کنیم، همه‌چیز طبیعی و عادی می‌شود.

این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: شاید بعد از این احساس کنیم که چرا اصلا باید تا این اندازه از سرانه ملی خود را صرف جشنواره‌هایی کنیم که در آن چند نفر با هم آشنا شوند؟ در صورتی که این آدم‌ها می‌توانند با صرف هزینه کمتر، مسافرت‌های بین‌شهری و بین کشوری کمتر همدیگر را ببینند و به همان نتیجه برسند.

محمودی در پایان گفت: مطمئنم برگزاری این رویدادها در طولانی مدت راهکارهای تازه‌ای را برای برقراری ارتباط بین آدم‌ها ایجاد می‌کند. همیشه یک نفر باید چراغ اول را روشن کند، اما در طولانی مدت راه‌های تازه‌ای برای معاشرت خلق می‌شود.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران - سینماحقیقت را به دبیری محمد حمیدی‌مقدم، آذرماه ۹۹ به شکل مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار می‌کند.

نظر شما