شناسهٔ خبر: 44143160 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

غروب خورشید قم

از میان فرزندان بزرگوار حضرت امام موسى بن جعفر علیه‌السلام، دو فرزند ایشان يعنى حضرت امام على بن موسى الرضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ و ...

صاحب‌خبر -

گروه دین و اندیشه - حجه الاسلام والمسلمين عليرضا توحيدلو در یادداشتی نوشت:از میان فرزندان بزرگوار حضرت امام موسى بن جعفر علیه‌السلام، دو فرزند ایشان يعنى حضرت امام على بن موسى الرضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ و حضرت فاطمه کبری سلام الله علیها ملقّب به معصومه، از ویژگی های خاص برخوردار بوده اند تا ادامه دهنده خطّ امامت بعد از پدر باشند.

سيره حضرت فاطمه معصومه(عليها السلام)

به گزارش بولتن نیوز، پس از ٢۵ سال، که از تولد حضرت امام على بن موسى الرضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ گذشته بود، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در اوّلين روز ماه ذى قعده سال ١٧٣ هـ ق، در شهر مدينه منوّره چشم به جهان گشود، آن حضرت به همراه امام رضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ هر دو در دامان پاک يک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها که از مهاجران مغرب بود، رشد و پرورش يافته اند. اين در حالى است که پدر بزرگوارشان پيوسته در زندان هارون الرشید بسر
مى بردند و سرانجام در همان زندان، هنگامى که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در سن ده سالگى بود، به شهادت رسيدند و از آن زمان به بعد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تحت مراقبت برادرش امام رضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ قرار گرفت. با آغاز خلافت مأمون اين خليفه مکار عبّاسى، او نيز همانند اسلاف غدّارش براى مقابله بانفوذ روبه گسترش تعاليم امامان معصوم و اهل البيت عصمت و طهارت علیهم‌السلام بر دلهاى مشتاقان و جلوگيرى از انسجام سياسي شيعيان مولای متقیان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به ترفندى ديگر متوسّل شده و امام رضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ را به پايتخت خود «مرو» دعوت نمود. امام با اکراه اين دعوت را پذيرفتند و بدون اين که کسى از بستگان و اهل البيت علیهم‌السلام خود را همراه ببرند به سوى «مرو» حرکت نمودند. حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در سال ٢٠١ هـ ق، يک سال پس از ورود امام رضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ به مرو، با چهار تن از برادران و گروهى از برادرزادگان به سوى خراسان حرکت نمودند و چون اين کاروان کوچک به حوالي ساوه رسيد عدّه اى از دشمنان اهل البيت (علیه‌السلام) به دستور مأمون عبّاسى راه را بر آنان بستند و در يک درگيرى نابرابر همه برادران و تقريباً اکثر مردان همراه کاروان را که حدود ٢٣ نفر بودند به شهادت رساندند. حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از شدّت رنج و تأثّر روحي بيمار گرديد و بنا بر قولی حضرت را مسموم کردند. چون شب هنگام خبر به مردم قم و آل سعد رسيد، موسي بن خزرج به نمايندگى آنان، در همان هنگام از قم به قصد ساوه حرکت کرد تا ايشان را به قم دعوت کند. پس از ديدار حضرت و پذيرفتن دعوت وى، خود زمام مرکب ايشان را در دست گرفت و به سوى قم و به منزل و سراى خويش آورد.
در روايت ديگرى آمده است، هنگامى که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به شهر ساوه قدم نهاد، از همراهان خود پرسيد؛ مسافت اين جا تا قم چقدر است. پاسخ را گفتند. در اين هنگام به ياد خبرى از پدرش افتاد. لذا فرمود: مرا به قم ببريد که از پدر بزرگوارم بارها می شنيدم که قم مرکز شيعيان ماست. بدين ترتيب باقيمانده افراد کاروان به جاى رفتن به «مرو» به جانب قم تغيير مسير داده و در ٢٣ ربيع الاوّل سال ٢٠١ هـ ق وارد قم شدند. خبر ورود آن حضرت به قم براى همه مسرّت آفرين و هيجان انگيز بود. بزرگان و ساير مردم، به استقبال آن حضرت آمدند و پروانه وار و مشتاقانه ايشان را در ميان گرفتند. در پيشاپيش آنان شخصيت برجسته شهر، موسى بن خزرج اشعرى حرکت نمود و افسار شتر آن حضرت را به دست گرفته و افتخار می کرد تا آنکه به درخواست او، حضرت در منزلش اقامت نمود.

بيمارى حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که از غم هجران برادر و شهادت و مظلوميت ديگر برادران و همراهان و يا سمّى که به ايشان داده شده است، هفده روز ادامه يافت و ايشان بهتر از هرکس به حال خود و کوتاهى عمرش آگاه بود، روزهاى آخر عمر را به عبادت و راز و نياز با معبود يگانه مشغول بود .
سرانجام در روز دهم ربيع الثانى و «بنا بر قولى دوازدهم ربیع الثانى» سال ٢٠١ هجرى پيش از آن كه ديدگان مباركش به ديدار برادر روشن شود، در ديار غربت و با اندوه فراوان در سن ٢٨ سالگی ديده از جهان فروبست و شيعيان را در ماتم خود به سوگ نشاند.
عبادتگاه روزهاى پايانى عمر ايشان، که هم اکنون به نام «بيت النّور» معروف است، زيارتگاه شيفتگان اهل البيت عصمت و طهارت علیهم السلام است.
از آنجا که نخستين بار ميرابوالفضل عراقى، مسجدي در کنار بیت النور بنا نمود، آن محله و محوّطه وسيع اطراف آن به «ميدان مير» مشهور گرديده است.
پس از وفات، پيکر مطهّر و شريف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را غسل داده و کفن کردند و باشکوه فراوان تشييع و در محلّى موسوم به «باغ بابلان» که اکنون روضه منوره حضرت است به خاک سپردند. در اين که چه کسى بدن مطهّر آن حضرت را داخل قبر قرار دهد و ايشان را به خاک سپارد، همه متحير بودند. آل سعد بيش از همه در اين باره با هم گفتگو کردند که چه کسى را داخل سرداب نمايند تا جنازه خانم را دفن کند. پس از تبادل نظر، رأى ايشان بر اين قرار گرفت که مرد پرهيزکار و خادم بسيار پير ايشان به نام «قادر»، متصدّى دفن شود. چون دنبال آن پيرمرد صالح فرستادند، ناگاه دو سواره نقابدار از سوى «رمله» (ريگزار) سمت قبله نمايان شدند و به سرعت نزديک گرديدند و پس از اقامه نماز بر پيکر آن بانوى مکرّمه، يکى از آن دو وارد قبر شد و ديگرى جسد پاک و مطهّر آن صدّيقه را برداشت و به دست او داد تا در دل خاک نهان سازد. آن دو نفر پس از پايان مراسم بدون آن که با کسى سخن گويند بر اسب هاى خود سوار و از محلّ ناپديد شدند و کسى آن دو نفر را نشناخت. به نظر مى آيد که آن دو بزرگوار، دو امام و حجّت خداوند بوده اند.
حضرت معصومه سلام الله علیها از پرهيزگارترين زنان شيعه و از زنان عالمه و محدّثه بوده و روايات متعددى از طريق ايشان در کتب احاديث شيعه و اهل سنّت آمده است. ايشان در عبادت و زهد شهره بود و در فضل و کمال، به مدارج عالى نايل آمده است. القاب و صفات بسيارى که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بدان معروف گرديد، نشانه سجاياى والاى اخلاقي ايشان است. در یکی از زيارت نامه های آن حضرت، القابى همچون «طاهره» پاکيزه، «حميده» ستوده خصال، «برّه» نيکو رفتار و تربيت شده، «نقيه» پاک خصلت، «مرضيه» مورد رضاي پروردگار، «رضيه» راضى از حق، «محدّثه» راوى حديث، «شفيعه» شفاعت کننده در روز جزا و «معصومه» به ايشان اطلاق شده است. اما مشهورترین لقب حضرت ، طبق فرموده امام رضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ لقب معصومه است...


احاديث روايت شده از ائمه طاهرين(عليهم السلام)
درباره حضرت فاطمه معصومه(س)

قال اَبي عَبدِاللهِ(ع):«اِنَّ لِلّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ، وَ لِرَسُولِهِ وَ هُوَ المَدينَةُ، وَ لِاَميرِالمُؤمِنين حَرَماً وَ هُوَ الکُوفَةُ، وَ لَنا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدفَنُ فيها اِمرَأةُ مِن وُلدى تُسَمّى فاطِمَةُ، مَن زارَها وَجَبَت الجَنَّةُ». (قالَ ذلِکَ وَ لَم تُحمَلُ بِمُوسي(ع) اُمَّهُ)
امام صادق علیه‌السلام مى فرمايد: «خدا داراى حرمى است که آن مکّه است، و پيامبرش هم حرمى دارد که مدينه است، و مولای متقیان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام هم حرمى دارد که کوفه است.
و ما هم داراى حرمى هستيم که قم است و به زودى بانويى از فرزند من آن جا دفن مى شود که نامش فاطمه است. هرکسى او را زيارت کند بهشت بر او واجب مى شود.»
امام صادق علیه‌السلام هنگامى اين جمله را فرمودند؛ که هنوز مادر امام موسى بن جعفر علیه‌السلام به او باردار نشده بود.
تاريخ قم، للحسين بن محمّد القمي بإسناده عَنِ الصادق(ع) قال: «اءِنَّ للهِ حَرَمَاً وَ هُوَ مَکِّةَ وَ لِرَسُولِهِ حَرَمَاً وَ هُوَ المَدينَةَ وَ لِاَميرِالمؤمِنينَ حَرَماً وَ هُوَ الکُوفَةَ وَ لَنا حَرَمَاً وَ هُوَ قُم وَ سَتَدفُن فيهِ اِمرأَةً مِن وَلَدى تُسَمّي فاطِمَةَ مَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنّةَ، قَالَ ذلِکَ وَ لَم تَحمِلُ بِمُوسي (ع) أُمَّهِ»(۱)

همچنین:
محمّد بنُ عَلِيٍّ بنِ الحُسَينِ فِى ثَوَابِ الأَعمَالِ وَ عُيونِ الأَخبَارِ عَن أَبِيهِ وَ محمّد بنِ مُوسَى بنِ المُتَوَکِّلِ عَن عَلِيٍّ بنِ إِبرَاهِيمَ عَن أَبِيهِ عَن سَعدِ بنِ سَعدٍ قَالَ سَأَلتُ أَبَا الحَسَنِ الرِّضَا (ع) عَن زِيارَةِ فَاطِمَةَ بِنتِ مُوسَى بنِ جَعفَرٍ(ع) بِقُمَّ فَقَالَ (ع): «مَن زَارَهَا الجَنَّةَ».
امام رضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ مى فرمايند: «هرکس او (حضرت فاطمه معصومه) را زيارت کند بهشت بر او واجب مى گردد».(٢)

امام جواد علیه السلام مى فرمايند: «کسى که آرامگاه عمّه ام را در قم زيارت کند پاداش او بهشت است».
وَ عَن أَبِيهِ وَ أَخِيهِ عَلِيٍّ وَ مَشَايخِهِ عَن أَحمَدَ بنِ إِدرِيسَ وَ غَيرِهِ عَن العَمرَکِيٍّ عَن رَجُلٍ عَن الرِّضا (ع) قَالَ: «مَن زَارَ قَبرَ عَمَّتِى بِقُمَّ فَلَهُ الجَنَّةُ».(٣)

کامل لزيارات؛ أَبى وَ أَخي وَ الجَماعَةِ عَن أَحمَدَ بنِ إدريسٍ وَ غيرِهِ عَن العُمرِکيٍّ عَمَّن ذکَرَهُ عَن ابنِ الرِّضا (ع) قَالَ: «مَن زارَ قَبرَ عَمَّتى بِقمَّ فَلَهُ الجَنَّةُ».
امام محمد بن علی ، جواد الائمه علیه السلام «کسی که قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت برای او است.»(۴)

احاديث منقول از حضرت فاطمه معصومه(س)

حدثتني فَاطِمَةُ وَ زَيْنَبُ وَ أمَّ كُلْثُوم بَنَاتُ مُوسَى بْن جَعْفَر قُلْنَ:... عَنْ فَاطِمَةَ بِنْت رَسُول اللّه صَلَّى اللّه عَلَيْه وَ آله و سَلَّمَ وَ رَضِىَ عَنْهَا قَالَتْ : «أنَسِيتُمْ قَوْلَ رَسُول اللّه صِلَّى اللّهُ عَلَيْه وَ سَلَّم يَوْمَ غَد ير خُمٍّ، مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوُلاهُ وَ قَوْلُهُ صَلَّى اللّهُ عَلَيْه وَ آله و سَلَّمَ ،أنْتَ مِنِّى بِمَنْز لَة هَارُونَ مِنْ مُوسى؟!»
فاطمه معصومه سلام الله علیها اين روايت را از دختر امام صادق علیه‌السلام نقل مى كند كه سلسله سندش در نهايت به فاطمه زهرا سلام الله علیها مى رسد.
فاطمه زهرا سلام الله علیها، دختر بزرگوار رسول اكرم(صلی الله علیه وآله وسلم)فرمود: « آيا فرمايش رسول خدا(ص) را در روز غدير خم فراموش كرده ايد كه فرمود: هر كس من مولاى اويم، على مولاى اوست، و (آيا فراموش كرده ايد) ديگر فرمايش آن حضرت را كه فرمود: تو براى من همانند هارون براى موسى هستى؟!»(۵)
…عَنْ فَاطِمَةُ بِنْتَ موسَى بْن جَعْفَر (ع)... عَنْ فَاطِمَةَ بِنْت رَسُول اللّهِ صَلَّى اللّه عَلَيْه وَ آلِهِ وِ سَلَّمَ ، قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ اللّه صَلَّى اللّه عَلَيْه وَ آلِه وَ سَلَّمَ : «ألا مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آل مُحَمَّد ماتَ شَهِيداً.»
فاطمه معصومه سلام الله علیها، از دختر امام صادق علیه‌السلام روايتى نقل مى كند كه سلسله سندش به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مى رسد كه آن حضرت مى فرمايد: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: «آگاه باشيد! هركس با محبّت آل محمّد بميرد شهيد از دنيا رفته است.»

مرحوم علامه مجلسى از شيخ صدوق روايتى بس ارزشمند درباره ارزش زيارت فاطمه معصومه سلام الله علیها نقل مى كند:
قَالَ سَألْتُ اَبَا الْحَسَن الر ضَا(ع) عَنْ فَاطِمَةَ بِنْت مُوسَى بْن جَعْفَر (ع)، فَقَالَ «مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةَ.»
راوى گويد از امام رضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ
درباره حضرت فاطمه معصومه پرسيدم. آن حضرت فرمود:« هركس قبرش را زيارت كند، بهشت بر او واجب مى شود.

وجه تشابه فاطمه معصومه و زینب کبری علیهاالسّلام

در میان خواتین باجلالت و بانوان بیت رسالت و امامت، دو بانوی آسمانی اند که از جهات گوناگون شبیه به یکدیگرند و وجه شباهت و قدر مشترک بین آن دو فراوان است. آن دو بزرگوار، یکی حضرت زینب کبری، عقیله بنی هاشم علیهاالسّلام است و دیگری حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها.
و اما وجه تشابه و جهت مشابهت و مشارکت آن دو بانوی گرانقدر الهی و آسمانی:

١- هر دو سرافرازند که دختر امام معصوم و آسمانی اند. زینب کبری دخت بلنداختر حضرت امیرالمؤمنین، علی علیه السّلام و حضرت معصومه دخت والاگهر حضرت موسی بن جعفر صلوات اللَّه علیهاوعلیهم اجمعین.

٢- هردو بزرگوار مفتخرند که خواهر امام معصوم اند. یکی خواهر دو حجّت خدا، حسن و حسین صلوات اللَّه علیهما و دیگری خواهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه الصّلاةوالسّلام است.

٣- هر دو بانوی خاندان وحی، افتخار دارند که عمه امام معصوم می باشند؛ یکی عمه امام سَیّدُ السّاجِدین ، زَیْنُ الْعابدین علیه السّلام و دیگری عمه حضرت جوادالائمه علیه السّلام.

۴- هر دو مورد تقدیس و تکریم امام معصوم قرار گرفته و حجّت بالغه الهی زبان به مدح و ثنا و ستایش آن دو گوهر گرانبها گشوده است.

۵- هر یک از این دو بانوی بزرگ اسلام، مورد تعظیم و احترام سه امام مفترض الطاعة قرار گرفته اند؛
مُفْتَرَضُ الطَّاعَة مقامی‌ خاص برای امامان شیعه، به معنای کسی که اطاعت از او واجب است.
حضرت زینب کبری علیهاالسّلام از ناحیه پدر بزرگوارشان، مولای متقیان امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السّلام و از سوی برادرشان حضرت سیدالشّهدا، امام حسین علیه السّلام و از ناحیه برادرزاده شان حضرت امام زین العابدین علیه السّلام مورد ستایش قرار گرفتند.
حضرت فاطمه معصومه سلام اللَّه علیها نیز از ناحیه جدّ بزرگوارشان حضرت امام صادق علیه السّلام و از جانب برادر گرانقدرشان سلطان ارض طوس، علی بن موسی الرضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ، و از سوی فرزند برادرشان حضرت جوادالائمه علیه السّلام مورد مدح و ثنا واقع شده اند.

۶- هرکدام از این دو بانوی باجلالت، شدّت علاقه نسبت به برادر عزیز و والامقام خود داشتند
حضرت زینب علیهاالسّلام نسبت به امام حسین علیه السّلام و حضرت معصومه علیهاالسّلام نسبت به امام علی بن موسی الرضا علیه السّلام.

٧- هر دو معظّمه به خاطر علاقه به برادرشان، خانه و زندگی خویشتن را رهاکرده، وطن را ترک گفتند و رنج سفر را بر خود هموار نمودند؛ حضرت زینب سلام اللَّه علیها از مدینه به عراق و بالاخره به شام رفتند و حضرت معصومه سلام اللَّه علیها از مدینه به ایران و بالاخره در سرزمین قم رحل اقامت افکندند.

٨- هردو بانوی بزرگوار، زادگاه شان مدینه، ولی مدفن شان نقطه ای دور از زادگاه شان است؛ حضرت زینب سلام اللَّه علیها در شام یا مصر،
علی المشهور، و حضرت معصومه سلام اللَّه علیها در ایران و شهر مقدّس قم.

٩- مدفن و مضجع هر یک از این دو بانوی بهشتی، زیارتگاه عاشقان و علاقمندان خاندان پیغمبر است و مرقد مطهّر و منوّر هر یک از آنان، دلدادگان بی شمار دارد و مردم مسلمان حتّی از شهرهای دور برای زیارت آنها با تمام اشتیاق سفر نموده، به تشرّف به اعتاب مقدّسه آنان فخر و مباهات می کنند.

١٠- هر کدام از این دو مکرّمه، دو محلّ زیارت دارند. حضرت زینب سلام اللَّه علیها در مصر و در شام و حضرت معصومه سلام اللَّه علیها در بیت النّور، محلّ اقامت و عبادتشان مدرسه ستّیه و دیگر مدفن مقدّس و حرم مطهّر آن بانوی با جلالت.(۶)

کرامات خاصه کریمه اهل البیت علیه‌السلام

سفارش سلطان ارض طوس، علی بن موسی الرضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ به حضرت فاطمه معصومه علیها السلام
آیه الله العظمی حاج شیخ محمدعلی اراکی
قدّس سرّه:
آقای حاج شیخ حسنعلی تهرانی(ره) جد مادری آقای مروارید، از علمای بزرگ، که اواخر عمر خود را در مشهد مقدّس ساکن شد و در همانجا فوت کرد و در بالاسر حرم، ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیه و الثناء دفن شد، قریب پنجاه سال، در نجف اشرف، به تحصیل علوم اسلامی اشتغال داشته، از شاگردان فاضل میرزای بزرگ محسوب می شد. برادری داشت به نام حاج علی شال فروش که از تجّار بازار بوده، در تمام مدتی که برادرش در نجف مشغول تحصیل بود هر ماه پنجاه تومان که در آن موقع مبلغ قابل توجه ای بود، به او شهریه می داده، تخلّف هم نمی کرد تا این که آن برادر تاجر، فوت می کند و جنازه او را به قم حمل می کنند و در یکی از مقبره های طرف قبله صحن بزرگ دفن می شود که مقبره اختصاصی ایشان بود. آقای حاج شیخ حسنعلی تهرانی در آن موقع در مشهد سکونت داشته، طی تلگرافی از فوت برادر تاجرش مطلع می شود؛ پیش خود می گوید. الآن وقت جبران خدمات برادر است. لذا به حرم امام رضا علیه السلام مشرّف می شود، می رود پای ضریح ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیه و الثناء و به حضرت عرض می کند که: برادرم در این همه مدّت که به من خدمت کرده، یک مرتبه هم نتوانستم جبران کنم، جز همین که بیایم این جا و به شما عرض کنم و از شما خواهش کنم اکنون که برادرم فوت شد، شما به خواهرتان حضرت معصومه علیها السلام سفارش برادر مرا بفرمایید تا به برادرم کمکی کند.
همان شب، یکی از تجّار که از قضیّه اطلاع نداشته، خواب می بیند که به حرم حضرت معصومه علیها السلام مشرّف شده، آن جا می گویند که: ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیه و الثناء هم تشریف فرما شده اند به قم، یکی به علت زیارت خواهرشان. و دیگر به علت سفارش برادر حاج شیخ حسنعلی تهرانی به حضرت معصومه علیها السلام. شخص خواب بیننده، معانی خواب را نمی فهمد و برای حضرت حاج شیخ حسنعلی خواب را نقل می کند و مرحوم حضرت حاج شیخ حسنعلی می گوید: «در همان شب که تو خواب دیدی، من متوسل شدم به ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیه و الثناء و به این صورت به خواب شما آمده، این از رؤیاهای صادقه است».

مرحوم آیه الله العظمی آقا سید محمدتقی خوانساری(ره) پس از شنیدن این خواب فرمود:
« از این خواب استفاده می شود که قم در حریم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است.
باید ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیه و الثناء به قم تشریف بیاورند و سفارش برادر حاج شیخ حسنعلی تهرانی را به حضرت فاطمه معصومه علیها السلام بفرمایند، تا حضرتش بعد از سفارش ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیه و الثناء، در کار برادر حاج شیخ حسنعلی توجه کند. و الا خود حضرت امام رضا علیه السلام مستقیماً مداخله نمی کند در کار، چون این در محدوده حضرت فاطمه معصومه علیها السلام است و مداخله در این محیط نمی شود.»(٧)


کرامات معصوميه از قول حضرت آيه الله العظمي شيخ محمدعلي اراكي(ره)

از طرف آستانه مقدسه حضرت معصومه سلام الله علیها چند ماه قبل از ارتحال جان سوز آن فقيه فرزانه بودكه به خدمت ايشان رسيديم و درخواست نقل كرامات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را از ايشان نموديم. ابتدا از آنچه در مورد خود ايشان اتفاق افتاده بود پرسيديم و آن والا مقام فرمود:

شفاي بيماري دستم

۱ـ دستم باد مي كرد و قاش مي شد. و لذا هميشه بايد خاك تيمم همراهم باشد و تيمم كنم، چون وضو نمي توانستم بگيرم و معالجات هم تأثير نمي كرد. تا اينكه به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها متوسل شدم، و ملهم شدم كه دستكش دستم كنم و چنين كردم، خوب شد.

شفاي سيد فلج

از حضرت آيه الله اراكي راجع به كراماتي كه در مورد ديگران اتفاق افتاده است پرسيديم و ايشان فرمودند:

۲ـ سيد بود در زمان مرحوم آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري(ره) به نام حاج آقا جمال هژبر كه فلج شده بود و او را به دوش مي گرفتند و در مجلس روضه اي كه از طرف مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حائري(ره): در دهه عاشورا در مدرسه فيضيه منعقد مي شد شركت مي كرد. او را به دوش مي كشيدند و از اينجا به آنجا مي بردند. آقاي"سيد علي سيف" خادم مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حائري(ره) كه مردي خدوم و صريح اللهجه اي بود روزي در مجلس روضه به آن سيد(آقا جمال) گفت:"اي سيد اگر راست مي گويي و توسيد هستي چرا مردم را اذيت مي كني؟
از حضرت معصومه سلام الله علیها بخواه تو را شفا بدهد." اين حرف به سيد اثر كرد و غيظش گرفت و به حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مشرف گرديد.
عمامه خود را از سرش باز كرد و به ضريح مقدس بست و عرض كرد:"پا نمي شوم تا شفا بگيرم."

خوابش برد در خواب او را شفا دادند، و كاغذي كف دستش گذاردند و به او گفتند:

اين كاغذ را به حاج سيد حسين آقا علوي بده.
وقتي كه از خواب بيدار شد، كاغذ را در دستش ديد، جرأت نمي كرد كاغذ را از مشتش بردارد. گفته بود به حاج شيخ عبدالكريم(ره) هم نمي دهم، به هيچ كس نمي دهم. و جرأت هم نمي كرده باز كند و نگاه كند، كاغذ در مشتش بود و مي گفت: تا به حاج سيد حسين آقا ندهم به كس ديگري نمي دهم(حتي به آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري نشان نداد) معلوم نيست در آن كاغذ چه نوشته شده بود.

شفا در حرم فاطمه حضرت معصومه سلام الله علیها با عنايت حضرت عباس علیه السلام

بانويي مدت ها بر اثر بيماري طولاني و شديد يكي از نزديكانش (فرزند يا برادر و...) رنج مي برد، از معالجات و درمان ها نتيجه نگرفته بود، دستش از همه جا بريده و به حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها پناهنده شد، و به آن بانوي ارجمند توسل جست، همچنان به توسل خود ادامه داد، تا اين كه شبي در عالم خواب ديد حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها به بالين او آمد و فرمود: "بيمارت را به حرم من بياور و در اين مكان خاص (كه در عالم خواب نشان داد) بگذار، قرار است عمويم حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام به زيارت من بيايد، شفاي بيمار تو را از عمویم
مي طلبم."
اين بانو مي گويد: پس از بيدار شدن از خواب، خوشنود شدم، و به دستور حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها عمل كردم، شخص بيمارم را به آن مكام خاص از حرم حضرت معصومه سلام الله علیها بردم، او به محض اين كه در آن مكان نشست، احساس سلامتي كرد، و با خوشحالي گفت: "خوب شدم وشفا گرفتم." (٨)
______________
منابع:
١- علّامۀ مجلسى، محمّدباقر، بحارالأنوار، ج ۵٧، باب ٣۶، ص ٢١۶، مؤسسه الوفاء، ١۴٠۴هـ ق. بيروت.
وَ عَن عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ قَالَ حَدَّثَنَا محمّد بنُ العَطَّارُ بِقُمَّ قَالَ حَدَّثَنَا محمّد بنُ الحَسَنِ الرَّازِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا محمّد بنُ عَلِيٍّ الکُوفِيُّ عَن عَلِيٍّ الحُسَينِ (عَن عَلِيٍّ بنِ الحَسَنِ بنِ فَضَّالٍ) عَن ابنِ مُسکَانَ عَن مَالِکِ بنِ أَعينَ الجُهَنِيٍّ قَالَ سَمِعتُ أَبَا جَعفَرٍ(ع) يقُولُ وَ ذَکَرَ مِثلَهُ.نورى الطبرسى، ميرزا حسين، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۱، ص ۳۴، ح ۱۲، مؤسسۀ آل البيت(ع) لاحياء التراث، قم.
تاريخ قم، للحسين بن محمّد القمي بإسناده عَنِ الصادق(ع) قال: «اءِنَّ للهِ حَرَمَاً وَ هُوَ مَکِّةَ وَ لِرَسُولِهِ حَرَمَاً وَ هُوَ المَدينَةَ وَ لِاَميرِالمؤمِنينَ حَرَماً وَ هُوَ الکُوفَةَ وَ لَنا حَرَمَاً وَ هُوَ قُم وَ سَتَدفُن فيهِ اِمرأَةً مِن وَلَدى تُسَمّي فاطِمَةَ مَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنّةَ، قَالَ ذلِکَ وَ لَم تَحمِلُ بِمُوسي (ع) أُمَّهِ».علّامۀ مجلسى، محمّدباقر، بحارالأنوار، ج ۹۹، باب ۱، ص ۲۶۷، مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۴ هـ ق. بيروت.
٢- عاملى، شيخ حر، رسائل الشيعة، ج ١۴، باب ٩۴، ص ۵٧۶. مؤسسه آل البيت(ع) لأحياء التراث، ١۴٠٩ هـ ق. قم.
٣- عاملى، شيخ حر، رسائل الشيعة، ج ١۴، باب ٩۴، ص ۵٧۶. مؤسسه آل البيت(ع) لأحياء التراث، ١۴٠٩ هـ ق. قم.
۴- علّامۀ مجلسى، محمّدباقر، بحارالأنوار، ج ٩٩، باب١، ص ٢۶۵، مؤسسه الوفاء، ١۴٠۴ هـ ق. بيروت.
۵- عوالم العلوم، ج ٢١، ص ٣٥٣ به نقل از اسنى المطالب ص ٤٩ تا ص ٥١.
۶- بانوی ملکوت، علی اکبر کریمی جهرمی،
فصل سوم
٧- حضرت معصومه علیها السلام فاطمه دوم، ص ١٧٠؛ آیه الله اراکی یک قرن وارستگی، ص ١٣۶؛ فروغی از کوثر، ص ۵٢.
٨- حضرت معصومه علیها السلام فاطمه دوم، محمد محمدی اشتهاردی، حضرت معصومه علیها السلام فاطمه دوم، ص ١٧٠؛ آیه الله اراکی یک قرن وارستگی، ص ١٣۶؛ فروغی از کوثر، ص ۵٢.

نظر شما