شناسهٔ خبر: 44142399 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پل شهرچای میانه استحکام بخشی و مرمت می شود

تبریز-ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: فاز اول استحکام بخشی و مرمت پل تاریخی شهرچای میانه آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

احمد حمزه زاده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: پل شهرچای شهرستان میانه به عنوان طولانی ‌ترین پل تاریخی آذربایجان شرقی از جمله آثار و ابنیه هایی است که همواره جزو اولویت های اصلی میراث فرهنگی استان برای بازسازی و مرمت می باشد.

وی اظهار داشت: بازسازی ابنیه تاریخی و باستانی همواره در صدر برنامه‌های سالانه میراث فرهنگی قرار دارد و در این راستا با توجه به قرارگیری چندین پل تاریخی در منطقه آذربایجان، مرمت آن‌ها نیز طی سال جاری جزو اولویت‌ها بوده است که از این میان مرمت پل شهرچای میانه به صورت مستمر تحت نظارت متخصصان حوزه میراث فرهنگی در حال انجام است.

حمزه زاده ادامه داد: پس از انجام مطالعات و ارائه طرح مرمت پل شهرچای و اخذ مجوز مرمت از شورای فنی تهران و آذربایجان شرقی و همچنین  اداره کل حفظ بناهای تاریخی، مراحلی از قبیل مرمت، تثبیت و استحکام پایه‌ها و مرمت سنگ ها و آجرها در فاز نخست آغاز شده است.

وی اضافه کرد: پس از بازدید از زیرساخت های گردشگری شهرستان میانه، با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه، محل احداث مرکز اطلاع رسانی گردشگری این شهرستان تعیین شد و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پل شهر چایی میانه که به ۲۳ پل نیز معروف است در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب شهر میانه واقع شده و در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۴۸ با شماره ۸۷۲ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زمان دقیق ساخت این پل مشخص نیست، اما صاحب نظران و باستان شناسان تاریخ ساخت آن را با توجه به شکل معماری منتسب به دوران صفویان می دانند که سبک معماری و نوع مصالح به ‌کار رفته در ساخت آن همان سبک و مصالحی است که در ۳۳ پل اصفهان مورد استفاده قرار گرفته، تنها با این تفاوت که ۲۳ پل، شکل ساده‌تری دارد.

شهرستان میانه با جمعیت ۱۹۰ هزار نفر در فاصله ۱۷۰ کیلومتری جنوب مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

نظر شما