شناسهٔ خبر: 44142302 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشت فراسرزمینی چغندرقند برای خراسان رضوی صرفه اقتصادی دارد

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از توافقات این استان با افغانستان در زمینه آغاز کشت فراسرزمینی می‌تواند چغندر قند باشد که صرفه اقتصادی زیادی برای دو کشور دارد.

صاحب‌خبر -

علی رسولیان روز چهارشنبه در نشست شورای مشورتی دیپلماسی اقتصادی خراسان رضوی افزود: در استانهای  هم مرز افغانستان با ایران می توان کشت چغندرقند انجام داد و سپس این محصول را در کارخانجات قند خراسان رضوی مانند تربت‌جام و فریمان تبدیل به شکر کرد و آن را به افغانستانی‌ها تحویل داد.

وی ادامه داد: تنها مشکل در کشت فرا سرزمینی چغندر قند در افغانستان  موانع قرنطینه‌ای و تعرفه‌ای است که می‌توان این مشکل را از طریق انجام هماهنگی‌های لازم با وزارت جهاد کشاورزی برطرف کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: چغندرقند محصولی آب بر است و کمتر در خراسان رضوی کشت می‌شود و اغلب واحدهای تولیدی قند در استان نیز فقط ۳۰ درصد از چغندر مورد نیاز خود را تامین کرده‌اند.

رسولیان افزود: پیشنهاد مشخص خراسان رضوی با افغانستان انعقاد تفاهمنامه آن کشور با واحدهای تولیدی قند در این استان است تا با دادن مشاوره و خرید تضمینی محصول کارخانه‌ها و صدور مجوزهای لازم برای قرنطینه چغندرقند در گمرک بتوان واردات چغندر از افغانستان را تسهیل کرد و در مقابل شکر مورد نیاز را تحویل افغانستان داد.

وی اضافه کرد: فصل کشت چغندر قند اوایل بهار است و فرصت زیادی برای انجام کشت فرا سرزمینی و دریافت چغندر قند از این طریق برای مصرف در کارخانجات نداریم و باید هر چه سریعتر موانع در مسیر برداشته شود.

محمدرضا اورانی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هشت کارخانه قند در این استان ظرفیت خالی برای تولید بیشتر را دارند و هم اینک بخشی از آنها برای تولید قند از شکر خام استفاده می‌کنند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نباید در کشت فراسرزمینی خود را محصور به چغندرقند کنیم، محصولات دیگری هم صرفه اقتصادی زیادی دارد.

علی غفوری مقدم افزود: در صورتی که واحدهای تولیدی قند در خراسان رضوی سفارش کشت چغندر قند به افغانستان بدهند سازمان صمت از آنان حمایت کرده و شکر تولیدی آنها را به افغانستان ارسال خواهد کرد.

خراسان رضوی ۱۶ هزار هکتار زمین زیر کشت چغندر قند دارد که تولید آن در سال به ۸۸۰ هزار تن می‌رسد.

نظر شما