شناسهٔ خبر: 44142256 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مدیر فرهنگی حرم مطهر رضوی از طرح زیارت نیابتی خادمان بارگاه منور رضوی می گوید

هر که دارد به سرش شوق حرم ، بسم‌الله...

قدس/ محمدحسین مروج : این روزها حال همه زائران را شاید در این بیت شعر بتوان خلاصه کرد: «هرگز نمیرد آنکه دلش جلد مشهد است، حتی اگر که بال و پرش را جدا کنند»؛

صاحب‌خبر -

امسال حضور زائران در حرم به حضور در صحن‌های این آستان مقدس محدود شده است و به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، امکان حضور در همه رواق‌ها و در روضه منوره برای زائران میسر نیست هر چند که آنان تا نزدیکی ورودی به برخی از ایوان‌های حرم مطهر رضوی می‌توانند ضریح مقدس امام رئوف(ع) را از دور نظاره کنند و چشم و دل خود را به صفای این قطعه از بهشت، صفا بخشند.

امسال خیلی از مشهدی‌ها به نیابت از اقوام و دوستان خود به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند. هر گوشه حرم را که نگاه می‌کنی خیلی‌ها با تلفن‌های همراه در حال مکالمه تلفنی هستند و با نگه داشتن تلفن روبه‌روی گنبد طلا، پنجره فولاد، رواق‌های حرم و... امکان زیارت مجازی را برای عاشقان حضرتش فراهم می‌کنند. زائرانی که فرصت حضور در حریم ملک پاسبان رضوی را دارند نیز باید شرایط خاصی را رعایت کنند. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک هنگام حضور در حرم مطهر رضوی، همراه داشتن ادعیه و جانماز شخصی از جمله مواردی است که زائران باید رعایت کنند. البته خادمان سلامت در ابتدای ورود زائر به حرم مطهر، محلول ضدعفونی کننده را در اختیار زائر قرار می‌دهند، همچنین توسط خادمان سلامت اگر کسی ماسک نداشته باشد، به آن‌ها ماسک داده می‌شود.

آستان قدس رضوی نیز همه همت خود را به کار بسته است تا در این شرایط، زیارت حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) از طریق رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی در خانه‌های مردم میسر شود. به ویژه در این روزها، محدودیت‌های کرونایی در حرم مطهر رضوی تشدید هم شده است، همه مراسم مذهبی و سایر مراسم روزانه حرم مطهر رضوی از طریق شبکه‌های اجتماعی و برخی شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود تا زائران و مجاوران بتوانند از برکات ارتباط معنوی با بارگاه مقدس امام هشتم(ع) بهره‌مند شوند.

هر چند زیارت مجازی، شاید اثرگذاری زیارت مستقیم را نداشته باشد، اما در شرایط کنونی و ضرورت رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، آستان قدس رضوی تلاش کرده است حس و حال زیارت را به خانه‌های مردم ببرد.این نهاد مقدس برای تسهیل زیارت از راه دور، سامانه زیارت نیابتی را راه‌اندازی کرده است که افراد با نام‌نویسی در این طرح، به خادمان این بارگاه ملکوتی نیابت می‌دهند تا از جانب خود یا بستگانشان (چه آنان که در قید حیات هستند و چه آنان که به رحمت ایزدی پیوسته‌اند) به زیارت مضجع شریف رضوی پرداخته و دو رکعت نماز زیارت بجا آورند.

همچنین مشتاقان زیارت بارگاه منور رضوی می‌توانند در هر لحظه از شبانه‌روز با شماره ۰۵۱۴۸۸۸۸ تماس گرفته و به روضه منوره حضرت امام هشتم(ع) وصل شوند و از راه دور به زیارت آن حضرت بپردازند.خیلی‌ها نیز از طریق امواج، دل را به پنجره فولاد گره می‌زنند و حضرتش را از راه دور زیارت می‌کنند. برنامه‌های حرم رضوی نیز همزمان از طریق نمایشگرهای پهن‌پیکر تعبیه شده در صحن‌ها، رسانه ملی و درگاه اینترنتی رضوی تی‌وی به صورت زنده پوشش داده شده تا همه زائران از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند.

زائران نام‌نویسی کنند

مدیر فرهنگی حرم مطهر رضوی همچنین از اجرای طرح زیارت نیابتی برای زائران و دلدادگان امام رئوف(ع) در بارگاه منور امام هشتم(ع) خبر می‌دهد.

جواد هاشمی به خبرنگار قدس می‌گوید: طرح زیارت نیابتی از سال 1395 در بارگاه مطهر امام هشتم(ع) توسط خادمان، خادمیاران رضوی و همکاران این آستان مبارک و به نیابت از عاشقان و دلدادگان امام رضا(ع) از سراسر کشور و جهان انجام می‌شده است اما در طرح جدید قرار است که هر خادم یا خادمیار یا هر یک از همکاران حرم مطهر رضوی به نیابت از یک نفر مشخص و به اسم او در حرم مطهر امام رضا(ع) زیارت نیابتی را به انجام رسانند.

وی ادامه می‌دهد: بدین منظور زائران و دلدادگان بارگاه مقدس حضرت رضا(ع) که در روزهای شیوع بیماری کرونا و به دلیل محدودیت ناشی از آن از سفر به مشهد مقدس و زیارت حرم ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) محروم مانده‌اند می‌توانند با مراجعه به نشانی رضوی تی‌وی TV.RAZAVi.ir/FA/Ziyaratنام‌نویسی کنند.

هاشمی عنوان می‌کند: با اعلام فراخوان عمومی برای زیارت نیابتی، این زیارت توسط خادمان، خادمیاران رضوی و همکاران آستان قدس رضوی انجام می‌شود و در این روش بنا بر این است که اسم و مشخصات زائر یا فردی که زیارت به نیابت از او توسط خدمه حرم مطهر انجام می‌شود در فرم مخصوصی به نام «به تو از دور سلام» ثبت و تصویر این فرم توسط آن خادمه یا خادمیاری که زیارت نیابتی را انجام می‌دهد تهیه شده و در فضای مجازی منتشر شود. وی اظهار می‌دارد: هدف از اجرای این طرح علاوه بر اینکه زائران می‌توانند از برکات زیارت از راه دور بهره‌مند شوند، ارتباط قلبی و روحی بیشتر از این طریق با بارگاه منور رضوی و بهره‌مندی از توسل به ذات مقدس امام هشتم(ع) به خصوص در حال حاضر که بسیاری از زائران از سفر مستقیم به مشهد و زیارت امام هشتم(ع) به دلایل خاص محروم مانده‌اند، خواهد بود. ضمن اینکه تجربه نشان داده است انسان وقتی نایب‌الزیاره کسی می‌شود سعی می‌کند بهترین زیارت را از طرف آن شخص انجام دهد تا ضمن رعایت اصول مذهبی در این کار خیر، گزینه مناسبی هم برای حسن اعتماد و اطمینان دیگران باشد.

نظر شما