شناسهٔ خبر: 44140113 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

عضو ناظر مجلس در شورای عالی آب کشور :منابع پایه تولید در کشور مانند آب و خاک بایستی به صورت درست مدیریت شوند

دکتر اوسطی به ‌عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی آب کشور افزود: منابع پایه تولید در کشور مانند آب و خاک بایستی به صورت درست مدیریت شوند و توجه به بحث تدوین پیش نویس قانون جدید آب کشور نیز از نکات مهم و قابل توجه و حائز اهمیت در حوزه کشاورزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دکتر پرویز اوسطی درجلسه هم‌اندیشی تشکل‌های صنفی و صنعتی حوزه کشاورزی و صنعت که با هماهنگی پویش جمعیت متخصصین، تولیدکنندگان و کارآفرینان و به میزبانی انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی کشور و با حضور کثیری از نمایندگان تشکل های حوزه کشاورزی و صنعت برگزار شد، ضمن ابراز خشنودی از حضور در این نشست به جهت تقویت و ارتقا ظرفیت های همکاری و همفکری با متخصصین بخش خصوصی کشاورزی و صنعت، بر لزوم ادامه و تقویت برگزاری اینگونه نشست ها تاکید نمود.

دکتر اوسطی به ‌عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی آب کشور افزود: منابع پایه تولید در کشور مانند آب و خاک بایستی به صورت درست مدیریت شوند و توجه به بحث تدوین پیش نویس قانون جدید آب کشور نیز از نکات مهم و قابل توجه و حائز اهمیت در حوزه کشاورزی است.

 نگاه صحیح و توجه ویژه به بخش کشاورزی، از پیش نیازهای بحث امنیت غذایی کشور و مقابله با ابزار سلطه و تحریم است. همچنین لزوم توسعه پایدار بخش کشاورزی بایستی مورد توجه باشد و الگوی توسعه بخش کشاورزی بایستی اصلاح شود. ظرفیت های بسیار زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد که متاسفانه مغفول مانده و بایستی به آنها توجه شود که قابلیت گسترش و اشتغال زایی قابل توجهی نیز دارد.

همچنین توجه به وضعیت آبی کشور و میزان سهم کشت دیم و آبی بایستی متناسب با واقعیت های اقلیمی کشور باشد. از طرفی تراز مالی بخش کشاورزی در حوزه صادرات نسبت به حوزه واردات بایستی تقویت و حمایت شود.

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر در فاز گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی و مدرن هستیم افزود مقوله مکانیزاسیون بایستی در حوزه کشاورزی نهادینه شود و فاصله بین 2 الی 8 برابر کمتر در مقوله میزان تولید بین کشاورزان متوسط در قیاس کشاورزان پیشرو در مکانیزاسیون در کشور موید همین الزام است.

لزوم ایجاد تحول در همه بخش ها مخصوصا در بخش کشاورزی در راستای تقویت رونق و جهش تولید از موضوعات مهم و ضروری است. تقویت پیوند بخش کشاورزی با حوزه صنعت ضعیف است و نیاز به تقویت و تعامل بیشتری احساس میشود.

جایگاه مکانیزاسیون در کشاورزی کشور بایستی نهادینه شود و بایستی از حوزه مکانیزاسیون حمایت شود. از ابتدای زنجیره تولید، نگهداری، انبارداری، فراوری، بازاریابی و فروش در سطح گسترده بایستی تمام حلقه ها به هم متصل باشند تا کشاورزی صنعتی سودآور و کارا محقق شود.

رئیس کمیته تولیدات گیاهی کمیسیون کشاورزی در ادامه تاکید کرد در حوزه صنعت ماشین­های کشاورزی نیاز هست از تکنولوژی روز دنیا از طریق همکاری بخش خصوصی و با ایجاد اکوسیستم پویا و دانش بنیان در حوزه صنعت ماشین­های کشاورزی با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری برای تولید ماشین آلات بهتر با تیراژ بالاتر اقدام شود.

دکتر پرویز اوسطی در پایان تاکید کرد در بحث حمایت های مالی و بانکی انصافا محل گلایه است و ضروری است طرح تحول در حوزه بانکی در جهت حمایت از بخش کشاورزی مورد توجه باشد که از دستور کارهای مجلس نیز هست. کلیات همه موضوعات مطروحه را رد قالب طرح امنیت غذایی در مجلس پیگیر هستیم. همچنین در جهت کاهش بروکراسی ، تعریف و راه اندازی سامانه و درگاه های اینترنتی جهت تسهیل و تسریع حمایت مالی حوزه ماشین الات کشاورزی از جمله پیشنهادات راهبردی و کاراست که میتواند کارگشا و مثمر ثمر باشد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما