شناسهٔ خبر: 44139553 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیشنهاد تدوین ۴ استاندارد بین المللی جدید در حوزه فناوری نانو از سوی ایران به ایزو

مریم رضایی

جمهوری اسلامی ایران در اجلاسیه سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) پیشنهاد تدوین چهار استاندارد بین المللی جدید در حوزه فناوری نانو را مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اجلاسیه کمیته فنی بین‌المللی استانداردهای فناوری نانو (ISO/TC۲۲۹) در سال جاری به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹، به صورت مجازی و آنلاین و با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ کشور عضو این کمیته برگزار شد و در آن کشور ایران با ارائه پیشنهاد تدوین ۴ استاندارد جدید و همچنین دفاع از ۲ استاندارد بین‌المللی در حال تدوین، حضور فعالانه‌ای داشت.

جمهوری اسلامی ایران در اجلاسیه سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) در راستای مقابله با بیماری کوید ۱۹، دو پیشنهاد استاندارد بین المللی را در زمینه تعیین مشخصات و خواص ضد عفونی کننده‌های بر پایه فناوری نانو و تعیین میزان رهایش نانواشیاء در ماسک‌های تنفسی ساخته شده با فناوری نانو ارائه کرد. در حال حاضر در جهان تعداد کمی از کشورها محصولات بهداشتی برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ تولید می‌کنند که ایران یکی از این کشورهاست. با توجه به کاربرد و کارایی این محصولات در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ و لزوم داشتن استاندارد برای ارزیابی کارایی این محصولات، پیشنهاد این ۲ استاندارد با استقبال فراوان کشورهای شرکت کننده در اجلاس همراه بود.

با توجه به اینکه ماسک‌ها و ضد عفونی کننده‌های مبتنی بر فناوری نانو توسط چندین شرکت داخلی در کشور تولید می‌شوند و در شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، این دو موضوع در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به عنوان اولویت تعیین شد. سپس طرح اولیه و پیشنهاد این استانداردها با کمک متخصصین و شرکت‌های تولیدی با برگزاری جلسات تخصصی متعدد در ستاد نانو تهیه و به کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو ارائه شد.

پیشنهاد دیگر ایران با موضوع ارزیابی کارآیی و دوام نانوپوشش‌های ابر آبگریز بود که قبلا به کمیته بین المللی استاندارد سازی فناوری نانو ارائه شده بود. این پیشنهاد در اجلاس اخیر مطرح شد و نظرات تخصصی ارسالی توسط کارشناسان کشورها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نانوپوشش‌های ابر آبگریز کاربردهای زیادی دارند و چندین شرکت داخلی این نوع محصولات را تولید می‌کنند. پیشنهاد چهارم ایران با موضوع روش ارزیابی کارآیی منسوجات ابرآبگریز حاوی نانومواد نیز در این اجلاس ارائه شد.

علاوه بر پیشنهادهای بالا، ۲ استاندارد بین‌المللی دیگر که با مسئولیت ایران در کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو از قبل در حال تدوین بودند، طی نشست‌های فنی متعدد در اجلاسیه توسط متخصصان و نمایندگان کشورهای مختلف حاضر در کمیته فنی بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. عنوان یکی از این استانداردها، «منسوجات آنتی‌باکتریال حاوی نانومواد – تعیین عملکرد» بود که پیش نویس آن در این اجلاس نهایی و به زودی توسط سازمان ایزو منتشر خواهد شد. استاندارد دیگر نیز با عنوان «سنجش دسترسی زیستی نانومواد تولید شده در محیط‌های آبی» است که تدوین آن در حال انجام است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، نشست‌های دوره‌ای کمیته بین ‌المللی استانداردسازی فناوری نانو هر ۶ ماه یکبار برگزار می‌شود و هدف از این نشست‌ها، تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های کاری این کمیته برای تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو و بحث و بررسی در مورد پروژه‌ها و پیشنهادهای جدید استانداردسازی ارائه شده از طرف کشورهای عضو اصلی است. همچنین رسیدن به اجماع جهانی در مورد موضوعات جدید کاری و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه تدوین استانداردهای فناوری نانو از دیگر اهداف این نشست‌هاست. همچنین جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای فعال کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو است که تاکنون با حمایت‌ها و فعالیت‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ۷ استاندارد بین المللی تدوین کرده است و ۳ استاندارد بین المللی دیگر را نیز در دست تدوین دارد.

انتهای پیام

نظر شما