شناسهٔ خبر: 44138374 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

آماده باش بیمارستان‌های خصوصی برای ۹/۹/۹۹

آنچه که از شواهد پيداست بسياري از خانواده‌ها براي تولد فرزندشان در رُندترين روز قرن اخير (9/9/99) برنامه‌ريزي کرده‌اند، اما اين بار در شرايطي که بيمارستان‌هاي کشور درگير بستري بيماران کرونايي است.

صاحب‌خبر -

شفاآنلاین>سلامت>  در سال‌هاي گذشته افزايش مراجعات به بيمارستان‌ها براي سزارين در روزهاي 8/8/98 و 7/7/97 و انتخاب تاريخ‌هاي رند يکي از موضوعاتي بوده که کارشناسان و پزشکان نسبت به آن به عنوان دستکاري يا جابه جايي تاريخ تولد هشدارهاي جدي داده‌اند.


به گزارش شفاآنلاین: در آن زمان مديران وزارت بهداشت هشدار داده بودند که هر گونه دستکاري در تاريخ تولد نوزادان نه فقط ميزان بستري در بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان را افزايش مي‌دهد بلکه منجربه اختلالات تنفسي، نارسايي قلبي، ريوي و آسيب‌هاي مغزي به نوزاد نيز مي‌شود. اما آنچه که از شواهد پيداست بسياري از خانواده‌ها براي تولد فرزندشان در رُندترين روز قرن اخير (9/9/99) برنامه‌ريزي کرده‌اند، اما اين بار در شرايطي که بيمارستان‌هاي کشور درگير بستري بيماران کرونايي است. براي پي بردن به عمق فاجعه و رويکرد جامعه براي تولد زودهنگام يا دير فرزندانشان مي‌توان به گزارش‌هاي سال گذشته و روز 8/8/98 اشاره کرد، در آن روزهاي بيمارستان‌‌هاي خصوصي، تخت کم آورده بودند، تا جايي که تخت مراقبت هاي ويژه‌شان پر شده بود، آمبولانس‌هايشان آماده بودند براي اعزام‌هاي فوري. لابي‌هاي بيمارستان‌ها آنقدر شلوغ بود که نگهبان‌ها از همراهان مادران باردار مي‌خواستند در محوطه بيروني منتظر بمانند. حتي برخي از بيمارستان‌ها همچون بخش زايمان بيمارستان نيکان از از افزايش سه برابري ظرفيت روزانه بخش زايمان خود خبر مي‌دانند. از هم اکنون نيز و چند روز مانده به 9/9/99، ظاهرا بيمارستان‌هاي خصوصي دست به‌کار شده‌اند و تخت‌هاي اضافي را براي اين روز در نظر گرفته‌اند خود را براي يک روز کاري سخت آماده مي‌کنند. يکي از پرستاران اين بيمارستان‌ها در شمال تهران مي‌گويد: مسئولان بيمارستان‌ها تقريبا سه اتاق عمل را براي سزارين مادران آماده کرده و چندين دستگاه نگهداري کودکان را تهيه کرده‌اند. مديران بيمارستان‌ به هيچ پرستار يا پزشکي در اين روز و روز قبل آن مرخصي نداده‌اند. به نظر مي‌رسد به شرايط آماده باش بيمارستان نزديک مي‌شويم. البته اين مختص به بيمارستان ما نيست و چندين بيمارستان خصوصي ديگر نيز که دوستانم در آنجا کار مي‌کنند همين شرايط را دارند.»

هشدار افزايش تولدهاي تقويمي

با اين توصيفات معاونت درمان وزارت بهداشت با انتشار ابلاغيه‌اي به معاونين درمان دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور با اشاره به افزايش انجام تولد‌هاي تقويمي به روش سزارين در طي چند سال گذشته، درخصوص افزايش آمار سزارين در تاريخ‌هاي رُند هشدار داد و اين موضوع را برخلاف برنامه‌ها و سياست‌هاي اجرائي وزارت بهداشت در حوزه ترويج زايمان طبيعي و کاهش سزارين‌هاي الکتيو دانست و تاکيد کرد «دستکاري و يا تولد زودهنگام يا ديرتر از زمان اصلي، ضمن تحميل هزينه اضافي به خانواده‌ها و سيستم درمان، باعث ايجاد عوارض جسماني و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد مي‌شود.» در بخش ديگر اين ابلاغيه آمده است «از طرفي بررسي، نظارت و کنترل هرگونه رفتار آسيب رسان به سلامت جامعه از وظايف تکليفي وزارت متبوع مي‌باشد و به اشکال مختلف در اسناد توسعه‌اي و سياست‌هاي اجرائي کلان حوزه سلامت به آن اشاره گرديده و موضوع ياد شده به دليل حواشي و تبعات پيراموني آن مورد توجه مقامات عالي کشور قرار گرفته و دستور صريح «بررسي دقيق و شناسايي عوامل، جلوگيري از گسترش و ادامه و اعمال مقررات با متخلفين» به وزارت متبوع ابلاغ شده است. همچنين ضرورت دارد آن معاونت عملکرد افزايش آماري سزارين‌هاي بيمارستان‌ها و پزشکان را در تاريخ 99/9/9 مورد بررسي دقيق قرار داده و به مسئول فني بيمارستان‌هاي داراي آمار نامتعارف تذکر مکتوب ابلاغ و پزشکان متخصص زنان و زايمان با آمار افزايشي را به هيات انتظامي استان معرفي و گزارش اقدامات را همراه با جدول ياد شده ارسال کنند.»

نوزادان به تکامل نمي‌رسند

اما دستکاري تولد نوزادان چه عواقب و خطراتي دارد، شهرزاد کاوه، کارشناس ارشد مامايي در اين‌باره به فارس گفته است: طول طبيعي بارداري بايد بين 38 تا 42 هفته طول بکشد، اگر نوزاد زودتر از 38 هفته به دنيا بيايد کاملا نارس است. يکي از مهم‌ترين علامت‌هاي زايمان شروع درد و انقباضات رحمي است که نشانه رسيدگي جنين است، حتي در طول فرآيند زايمان تکامل و آماده شدن جنين براي زندگي در خارج از رحم ادامه دارد. تکامل اندام‌هايي مثل ريه، مغز و آماده شدن دستگاه گوارش در اين مسير رخ مي‌دهد. با انجام سزارين‌هاي انتخابي در تاريخ‌هاي رُند و مناسبتي بخشي از زندگي داخل رحمي را از نوزاد گرفته و او را از تکاملش محروم مي‌کنيم. وي ضمن هشدار نسبت انجام اين نوع سزارين‌هاي زودهنگام افزود: ضمنا عوارض مادري و نوزادي متعاقب سزارين بسيار بيشتر از زايمان طبيعي است که لازم است مادران اين عوارض را بدانند که شامل عفونت رحمي، تب، خونريزي، عوارض بي هوشي، آسيب به دستگاه ادراري، افزايش مرگ و مير مادران، چسبندگي رحمي، درد بعد از انجام عمل است که احتمال بستري مجدد به دنبال هر کدام از اين عوارض وجود دارد، از طرفي احتمال ايجاد صدمات و جراحت حاصل از برش جراحي براي نوزاد، کم خوني و بيماري‌هاي تنفسي براي نوزاد وجود دارد. لازم به ذکر است که مدت زمان بستري جهت دريافت مراقبت قبل و بعد از سزارين بيشتر از زايمان طبيعي است که با توجه به وضعيت همه گيري ويروس کرونا در کشور در حال حاضر کار صحيحي نيست.

خطر مرگ سزاريني

اين کارشناس ارشد مامايي توضيح داد: ميزان مرگ مادري در اثر سزارين 2 تا 3 برابر نسبت به زايمان طبيعي است و خطر مرگ نوزادان متولد شده با سزارين چهار برابر نوزادان حاصل زايمان طبيعي است. متخصصان معتقدند مشکلات تنفسي در زايمان طبيعي کمتر است. از طرفي مواد بي هوشي يا بي حسي به کار رفته در سزارين باعث کم شدن ذخيره اکسيژن تنفسي نوزاد شده که گاهي نيازمند بستري و دريافت دارو براي مقابله با اين مشکل مي‌کند. ه طور کلي محققان معتقدند مراحل زايمان طبيعي نوزاد را براي زندگي در خارج از رحم آماده مي‌کند که هيچ دارويي نمي‌تواند چنين حالتي از آمادگي را فراهم سازد. طبق مطالعات انجام شده در کشور‌هاي مختلف و مشخص شدن بيشتر بودن عوارض تنفسي در نوزادان حاصل از زايمان سزارين نسب به زايمان طبيعي، توصيه مي‌شود سزارين تنها در مواردي که جان مادر يا نوزاد در خطر باشد به عنوان يک روش زايماني مد نظر قرار گيرد.آرمان ملی

نظر شما