شناسهٔ خبر: 44137895 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سعید خطیب زاده در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا:

آمریکا درتلاش پنهانی برای تخریب نهادهای قانونی افغانستان است

کابل - ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که آمریکا در تلاش پنهانی است تا با خروج غیر مسئولانه، نهادهای قانونی افغانستان را تخریب کند تا بهانه بازگشتی برای خود باقی بگذارد.

صاحب‌خبر -

سعید خطیب زاده روز چهارشنبه درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در کابل اظهارداشت که آمریکا می کوشد افغانستان را طوری ترک کند تا این کشور گرفتار جنگ و خون‌ریزی شود.

وی افزود: یک کشور نمی تواند به کشور دیگر تجاوز کند و مردم آن کشور را بکشد و میراث شومی از جنگ و خون ریزی باقی بگذارد و هنگام خروج هم تمام تلاش خود را بکار بندد نهادهای قانونی آن را تخریب نماید به امید اینکه جای پایی برای بازگشت در آینده داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: آمریکا مسئول است به عنوان یک کشور متجاوز به افغانستان حقوق بین الملل را رعایت کند و هنگام خروج خود از این منطقه زمین سوخته به افغانستانی ها تحویل ندهد.

خطیب زاده در باره خروج آمریکا و ادامه جنگ در افغانستان در صورت دست نیافتن به صلح اظهارداشت: حقیقت این است که ما به روند گفت وگوهای صلح اعتقاد واقعی داریم. همه طرف‌های افغانستانی و تمام گروه ها باید بتوانند با همدیگر در یک فرایند کاملا بین‌افغانستانی گفت‌وگو کنند. ما فکر می کنیم که جنگ و خشونت، صلح و آرامش و توسعه برای مردم افغانستان نمی آورد.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را می کند تا در یک پروسه واقعی، گفت وگوهای بین طرف های افغان به یک صلح پایدار منتج شود.

اهداف و برنامه های سفر به کابل

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در باره هدف از سفرش به کابل گفت: افغانستان از اولویت بالایی در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و روابط ما براساس حسن همجواری تعریف شده است.

خطیب زاده تاکید کرد که رفت و آمدهای بسیار منظم بین دو کشور وجود دارد و چند روز قبل معاون وزیر خارجه افغانستان به تهران سفر کرده بود  و دوطرف در آن سفر در باره سند جامع راهبردی بین دو کشور گفت وگوهای مفصلی داشتیم.

وی تصریح کرد: اکنون من به کابل آمدم و روز گذشته با عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در خصوص ابعاد فرهنگی و دیپلماسی عمومی روابط بحث و تبادل نظر داشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که امروز هم با معاون وزیر خارجه افغانستان در خصوص مسائل مختلف روابط دوجانبه و همچنین زمینه های گسترش آن بویژه ضمائم فرهنگی رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی برای ارتقاء روابط دو کشور گفت وگوهای جدی و خوبی را دنبال می‌کنیم.

ایران عضوی موثر در کمک به روند صلح افغانستان 

خطیب زاده خاطرنشان کرد که انشاالله در مسیر درستی قرار داریم و جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند تا عضو موثری برای کمک به روند صلح افغانستان باشد.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که هزینه بسیار زیادی را داده برای اینکه جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان یک ساختار سیاسی محترم شمرده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: امروز رژیمی در کاخ سفید که تمام تلاش خود را بکارگرفته تا با معاملات پنهانی آینده افغانستان را تخریب کند اما ایران تلاش می کند ساختارهای فعلی جمهوری اسلامی افغانستان، حقوق اقلیت ها، حقوق مذاهب و آنچه را که مردم افغانستان به سختی بدست آورده اند، حفظ شود.

خطیب زاده تصریح کرد: تلاش ما این بوده در تمامی مراودات، این تبادلات نقشه راهی برای رابطه نیک بین دولت و مردم ایران و افغانستان باشد.

روابط ایران و افغانستان طی قرن ها با دولت و ملت این کشور حسنه و براساس احترام متقابل بوده و جمهوری اسلامی ایران میلیون ها مهاجر افغانستان را به نیکویی پذیرایی کرده است، چنانچه شمار زیادی از افغان ها امروز ایران را خانه دوم خود می دانند.

سعید خطیب زاده سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه که به منظور بحث وتبادل نظر در خصوص همکاری‌های فرهنگی و رسانه ای به افغانستان سفر کرده است، در خلال حضور در این کشور با برخی مقامات کنونی و سابق افغانستان از جمله دکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، وزیر اطلاعات و فرهنگ، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و همچنین همتای خود در وزارت امور خارجه به علاوه حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان، دیدار و در مورد توسعه و تعمیق روابط در حوزه های فرهنگی و همچنین سازوکارهای مرتبط با گسترش همکاری‌ها در حوزه رسانه‌ای گفتگو و تبادل نظر کرد.

همچنین دیدار و نشست مشترک با برخی نمایندگان مجلس، نخبگان فرهنگی و رسانه‌ای و برخی از اندیشکده‌ها، دیدار با رئیس دانشگاه کابل و برخی از روسای دانشکده‌های این دانشگاه، مصاحبه با تلویزیون آریانا و گفتگوهای صریح و دوستانه با دیگر مدیران و اصحاب رسانه این کشور از جمله برنامه های دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این سفر بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این سفر و در خلال بازدید از دانشگاه کابل ضمن ابراز همدردی با دولت و مردم افغانستان خصوصا خانواده شهدای دانشجوی این دانشگاه که اخیرا در جریان اقدامی تروریستی به شهادت رسیدند، به رسم احترام به مقام شهدا دسته گلی تقدیم کرد.
تعمیق روابط راهبردی فرهنگی، تبادل هیات‌های رسانه‌ای و دعوت از اصحاب رسانه و چهره‌های شاخص فرهنگی و علمی افغانستان از جمله اهداف دیگر ایشان در این سفر بشمار می آیند.

نظر شما