شناسهٔ خبر: 44137510 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باند کلاهبرداری کارت‌های اجاره‌ای در سایت دیوار و شیپور متلاشی شد

فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: اعضای یک باند حرفه‌ای کلاهبردار که در سایت دیوار با روش‌های مختلف اخذ بیعانه، کارت‌های اجاره‌ای و معاملات دروغین فعالیت می‌کردند، دستگیر شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سردار خلیل واعظی فرمانده انتظامی استان بوشهر بیان کرد: با تلاش کارآگاهان سایبری در پلیس فتا استان، اعضای یک باند کلاهبردار حرفه‌ای که با تبلیغ فروش و درج آگهی دروغین فروش تجهیزات دیجیتیال شامل لب تاب و گوشی تلفن همراه با قیمت نازل در سایت‌های واسط اینترنتی نظیر دیوار و شیپور، از متقاضیان خرید، مبالغی را با عنوان بیعانه دریافت می‌کردند، شناسایی شدند.

او افزود: اعضای این باند با درج آگهی دروغین فروش کالا‌های مورد نیاز مردم در سایت‌های اینترنتی و به بهانه نگه داشتن کالا برای خریدار و نفروختن آن‌ها به متقاضی دیگر، مبلغی را به عنوان بیعانه دریافت می‌کردند و دیگر پاسخگوی تماس‌های خریدار نبودند.

فرمانده انتظامی استان بوشهر، با بیان اینکه اعضای این باند به این شیوه از تعداد زیادی از شهروندان کلاهبرداری کرده‌اند، عنوان کرد: با اقدامات فنی کارشناسان و کارآگاهان پلیس فتا، مالکان کارت حساب‌هایی که مالباختگان به آن‌ها مبالغی را واریز کرده بودند شناسایی شدند و مشخص شد که این افراد، فریب اعضای این باند کلاهبرداری را خورده و در قبال در اختیار گذاشتن مشخصات و گاه کارت حساب خود به صورت اجاره‌ای، مبالغ اندکی را به صورت ماهیانه دریافت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

 واعظی ادامه داد: کلاهبرداران با اغفال صاحبان حساب‌های یاد شده با این عنوان که برای بالابردن اعتبار و اهمیت فروشگاه اینترنتی خود نیاز به اجاره کارت حساب آن‌ها دارند و از سهل انگاری و طمع این افراد سوء استفاده مجرمانه می‌کردند.

او گفت: با پیگیری‌های شبانه روزی افسران سایبری پلیس فتا، هویت سرکرده واعضاء این باند کلاهبرداری، شناسایی و سردسته این باند که اهل و ساکن یکی از استان‌های مرکزی کشور بود، در عملیات اطلاعاتی پیچیده به محض ورود به استان دستگیر و همزمان دو تن از اعضای دیگر این باند در شهرستان بوشهر و یکی از شهرستان‌های جنوبی استان در مخفیگاهشان دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی استان بوشهر افزود: از محل پنهان شدن متهمان کلاهبردار، چندین دستگاه انواع گوشی تلفن همراه هوشمند و ساده وچندین قطعه سیم کارت و کارت‌های بانکی که در ارتکاب جرم از آن‌ها استفاده می‌کردند، کشف شد.

واعظی با اشاره به اینکه متهمان در بازجویی‌های فنی به ۷۰۰ میلیون ریال کلاهبرداری از شهروندان با این روش اعتراف کرده‌اند. عنوان کرد: تا کنون ۵۰ مالباخته از سراسر کشور شناسایی شده‌اند.

او ادامه داد: با توجه به تعداد مالباختگان، تجهیزات کشف شده از مخفیگاه متهمان و مدارک موجود، برآورد می‌شود میزان کلاهبرداری  اعضای این باند بیشتر از مبالغ اعلام شده در اعترافاتشان باشد که نیازمند بررسی‌های تکمیلی است.

فرمانده انتظامی استان به منظور پیشگیری از زیان کار شدن هم استانی‌ها در کلاهبرداری اینترنتی، توصیه کرد: خریداران قبل از دیدن و تحویل کالا و اجناس مورد معامله در فضای مجازی، از پرداخت هر وجهی با عناوین بیعانه و پیش پرداخت خودداری کنند.

واعظی تاکید کرد: به هیچ عنوان کارت‌های بانکی خود را با وعده اجاره و پرداخت مبالغی به صورت ماهانه در اختیار افراد نگذارید، زیرا برابر قانون صاحبان کارت‌های اجاره نیز به عنوان همدست به مرجع قضائی معرفی می‌شوند و قانون گذار برای این افراد نیز جرم در نظر گرفته است.

او گفت: کاربران هوشیاری لازم را داشته باشند و فقط به علت اینکه فروشنده اطلاعات شخصی یا اطلاعات حساب بانکی خود را ارائه کرد، دلیل کافی برای اعتماد به فروشنده نیست و ممکن است این اطلاعات ارائه شده متعلق به فروشنده نباشد. بهتر است از سایت یا فروشگاه اینترنتی خرید کنند که سابقه خرید از آن برای خودشان یا بستگان و دوستان نزدیک به صورت ایمن صورت گرفته باشد.

انتهای پیام/ک

نظر شما