شناسهٔ خبر: 44137494 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاصی ایرنا؛

طرح پرورش ماهی در قفس در سد رازوجرگلان خراسان شمالی اجرایی می‌شود

بجنورد- ایرنا- مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پرورش ماهی در قفس اولویت مهم شیلات استان است و به همین منظور اجرای این طرح در سد غلامان شهرستان مرزی رازوجرگلان به دلیل داشتن ظرفیت و پتانسیل مناسب اجرایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

محمدعلی مصباحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون چند سرمایه گذار درخواست برای فعالیت تولید ماهی در قفس در این سد نیز داده اند و شرکت سهامی آب منطقه ای استان نیز در این خصوص موافق است.

وی افزود: اولویت وزارتخانه مربوطه پرورش ماهی در قفس در دریا، رودخانه و سد  است که ظرفیت و پتانسیل در این استان نیز وجود دارد.

اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی ۲۳۴ میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که نیمی از مخازن این سدها پر است.

 وی با بیان اینکه آب سد غلامان برای بخش کشاورزی استفاده می شود اظهار داشت: تولید ماهی در سد های با بهره برداری کشاورزی هیچ مانعی ندارد و حتی مفید نیز است.

مصباحی افزود: اما تولید ماهی در قفس در سد های با کاربری آب شرب ایجاد نمی شود چرا که مواد غذایی برای خوراک ماهی تولید پسماند می کند که آلودگی دارد. 

برداشت ماهی گرمابی از استخرهای ذخیره آب 

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت ماهی گرمابی از استخرهای ذخیره آب در استان در این ایام آغاز شده است که پیش بینی می شود ۳۰۰ تن ماهی تولید شود.

مصباحی افزود: در مجموع پیش بینی می شود امسال ۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی از مزارع استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲ هزار و ۲۲۵ تن ماهی از مزارع استان برداشت شد افزود: شیوع ویروس کرونا و مشکلات پس از آن فعالیت ها را محدود کرد.

وی بیشترین ماهی تولید شده در مزارع سردابی این استان را گونه قزل آلا و در مزارع گرمابی را کپور و آمور دانست و گفت: ذائقه مردم استان این نوع ماهی را بیشتر می پذیرد، بنابر این بازار خوبی هم دارد و  به همین دلیل تولید کنندگان مشکلی برای فروش محصول خود ندارند.

مصباحی افزود: شمار مزارع پرورش ماهی گرمابی خراسان شمالی ۹۰ و مزارع سردابی ۹۷ فقره است که هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: شیروان با ۲۶ استخر پرورش ماهیان سردابی و گرمابی و تولید ۳۵ درصد آبزیان استان، رتبه نخست خراسان شمالی در این بخش را دارد.

مصباحی گفت: پنج مزرعه تولید ماهی زینتی در استان فعال است که سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی تولید می شود، تولیدات این خطه به سایر استان حمل می شود.

وی افزود: اما بیشتر تولیدات به استان گلستان و آذربایجان غربی حمل و از آنجا به کشورهای آسیای میانه صادر خواهد شد، ظرفیت و استعداد پرورش ماهیان زینتی نیز در این خطه وجود دارد.

وی سرانه مصرف ماهی در این استان را با احتساب مصرف تن ماهی ۷.۱ کیلوگرم دانست و گفت: میانگین مصرف ماهی در کشور ۹.۵ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در توسعه شیلات، رشد خوبی داشته است، افزود: کمترین میزان تولید ماهی استان مربوط به شهرستان مرزی راز و جرگلان است و عمده ترین گونه ماهی تولیدی در این استان قزل آلای سردابی است.

در استان ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

میزان بارندگی سالانه در این استان در نواحی مختلف ۱۳۰ تا ۵۰۰ میلی متر متغیر است که بیشترین آن با مقدار ۴۶۸ میلیمتر در شهرستان مانه و سملقان  و کمترین آن به مقدار ۱۲۰ میلیمتر در ایستگاه جاجرم گزارش شده است.

 منابع آبی استان شامل آبهای سطحی و زیرزمینی است، ۴۱ رودخانه دائمی و فصلی در استان وجود دارد و مهمترین رودخانه ها عبارتند از رودخانه اترک با ۲۱۱ کیلومتر طول، کال شور با ۱۹۵ کیلومتر و گرگان رود با طول ۴۱ کیلومتر در استان جاری هستند.

سدهای مهم استان شامل سد بارزو  با حجم ۹۲.۵  میلیون متر مکعب در شیروان، سد شیرین دره با حجم ۹۰ میلیون متر مکعب در مانه و سملقان، سد بیدواز با حجم ۵۴ میلیون متر مکعب در اسفراین، سد چری با حجم ۵ میلیون متر مکعب در فاروج است.

چهار هزار و ۳۰۳ حلقه چاه عمیق، نیمه عمیق و دستی، ۶۳۷ رشته قنات و سه هزار و ۱۱۰ دهنه چشمه‌ نیز در استان وجود دارد.  

 کل نزولات سالیانه استان ۸.۳  میلیارد متر مکعبی است که ۶.۱  میلیارد متر مکعب تبخیر و ۲.۲ میلیارد متر مکعب آب قابل مدیریت بوده که از این میزان ۱.۳۳ میلیارد متر مکعب جاری می شود.

طول رودخانه های خراسان شمالی ۶ هزار و ۶۰۰  کیلومتر است که از این میزان، ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر، رودخانه حساس و مهم است.  

روخانه اترک، پنجمین رود طولانی کشور است و حدود ۲۱۱ کیلومتر از مسیر ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه در استان خراسان شمالی واقع شده است.

نظر شما