شناسهٔ خبر: 44136533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

گلرو: ذوق زدگی دولت برای بازگشت آمریکا به برجام پسندیده نیست

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: تقلیل سطح روابط ایران و آمریکا در یک بحث صرفا هسته ای و موضوع برجامی امر اشتباهی است و باید توجه داشته باشیم روابط ما با آمریکا پیچیده بوده و نباید هیچ ذوق زدگی در قبال رفتن کسی و آمدن دیگری داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

 عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر ذوق زدگی دولت برای بازگشت آمریکا به برجام و ایجاد زمینه هایی برای انجام گفت‌وگو و مذاکره در این زمینه، گفت:  در بحث برجام قراری برای مذاکره دو جانبه با آمریکا وجود نداشته که بخواهد مجددا برگردد. بلکه مذاکرات در بحث هسته ای یک فرآیند جمعی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5 بود.

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس با بیان اینکه ذوق زدگی برای مذاکره با آمریکا مورد قبول مجلس شورای اسلامی نیست، گفت: بحث مذاکره با آمریکا مطرح نیست و هیچ سیگنالی دال بر مذاکره نباید ارسال شود  چرا که ایالات متحده آمریکا یکجانبه از توافق بین المللی خارج شده است، نقض توافق بین المللی و قطعنامه شورای امنیت کرده،  باید نسبت به این توافق بین المللی پاسخگو باشد و به توافقات برگردد.

این نماینده مجلس تاکید کرد:اگر ایالات متحده آمریکا در دوره دولت " بایدن " تمایل به بازگشت به برجام دارد امری است که به خودشان ربط دارد، در واقع آنها می خواهند به تعهدات بین المللی برگردند که مکملش این خواهد بود که تمام تحریم ها علیه ایران برداشته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مسئولین جمهوری اسلامی و دولت، این آگاهی و دقت نظر را دارند که بحث مذاکره با آمریکا مطرح نبوده و می دانند که با آمریکا مذاکره نداریم. چرا که مشکل ما با آمریکا فقط برجام نیست تا بخواهیم با مذاکره آن را رفع کنیم، مشکل ما با ایالات متحده ریشه ای و تاریخی است. این مشکل از زمان کودتای 28 مرداد تا اقدامات و جنایت هایی که در ابتدای انقلاب اسلامی و سال‌های بعد از آن علیه جمهوری اسلامی و ملت انجام داده است.

گلرو در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت،  اظهار داشت: بنابراین نمی توان موضوع ایران و آمریکا را در بحث برجام و خروج از برجام تقلیل داد و گفت اگر آقای بایدن به تعهداتش در برجام برگشت ما هم مذاکره کنیم.

وی افزود: مسائل ما با آمریکا کلان و گفتمانی و در چارچوب تقابل دو روایت جهانی است. ما با سیاست های امپریالیستی، جنایت ها، سلطه طلبی ها و یکجانبه گرایی های آمریکا در دنیا مخالفیم و تقلیل سطح روابط ایران و آمریکا در یک بحث صرفا هسته ای و موضوع برجامی امر اشتباهی است و باید توجه داشته باشیم روابط ما با آمریکا پیچیده بوده و نباید هیچ ذوق زدگی در قبال رفتن کسی  و آمدن کسی داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هر چند که ما از شکست مفتضحانه و سنگین ترامپ به عنوان کسی که  نگاه نژاد پرستانه و رویکرد یکجانبه در سطح بین المللی  دارد، از سوی دیگر قاتل سردار سلیمانی بوده خرسندیم. ترامپ بعد از دوره ریاست جمهوری به دلیل جنایت های بی شماری که انجام داده است از جمله ترور سردار سلیمانی باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد و محاکمه شود .

 

نظر شما