شناسهٔ خبر: 44136058 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ربیعی با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری خبر داد

تماس شرکت‌های خارجی با طرف‌های ایرانی

صاحب‌خبر -


آیا صدای شکستن و خرد شدن دیوار تحریم‌های ظالمانه شنیده می‌شود؟ علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته در نشست هفتگی خود، هم شکست دولت ترامپ در انتخابات امریکا را به معنای شکست سیاست فشار حداکثری و طراحان و حامیان این سیاست دانست و هم اعلام کرد که با شکست فشار حداکثری، کشورهای خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند.
به گزارش ایرنا، ربیعی با اشاره به اینکه امروز دولت مانند سال‌های گذشته با تمام توان خود پیگیر تضمین منافع مردم خواهد بود، تصریح کرد: با شکست فشار حداکثری، کشورهای خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری دارند و اخیراً نیز تماس‌هایی از سوی شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی که پیش از تحریم‌ها با آنها کار می‌کردند و برخی وزارتخانه‌ها انجام شده است. سخنگوی دولت این را هم اضافه کرد که برخی شرکت‌های خارجی پیش از این در ایران حضور داشتند و با وجود تحریم‌ها کاملاً تعطیل نشدند که این سبب می‌شود امکان حضور و فعالیت آنها در شرایط فعلی بیشتر شود.
 دولت از هیچ فرصتی برای بهبود زندگی مردم غفلت نمی‌کند
در ادامه این نشست، خبرنگاری درباره ابلاغ قانون الزام دولت به پرداخت  یارانه کالاهای اساسی، مخالفت دولت با آن و نیز طرح موازی دولت در این باره که مربوط به دوره محدودیت‌های اخیر کرونایی است، پرسید.   دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری ابتدا با تأکید بر اینکه دولت از هیچ فرصتی برای بهبود زندگی مردم غفلت نخواهد کرد و کاستن از رنج مردم نه یک وظیفه اداری بلکه وظیفه اخلاقی، انسانی و دینی همه ما است، گفت: اظهاراتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه عده‌ای غافل و گروهی منجی هستند. این تعابیر درست نیست. برای کاستن از فشارها بر زندگی مردم، نگران‌تر، دلسوزتر و پیگیرتر از افرادی که دور میز دولت می‌نشینند نیست، یا حداقل اینها کمتر از دیگران نیستند.
ربیعی با بیان اینکه در مدیریت اقتصادی کشور نباید یکجانبه‌نگری باشد، بلکه مکلف هستیم بر اساس دوراندیشی اقدام مؤثر انجام دهیم، ادامه داد: در مقاطعی هم شاهد بودیم که با رفتارهایی به نام کمک به مردم چند برابر از جیب مردم کم شد و در درازمدت مردم آسیب دیدند. (امروز هم) کسی در مورد حمایت از معیشت مردم تردید ندارد، اما این طور (هم نیست که) این طرح‌ها امروز به ذهن کسی آمده باشد.
ربیعی با اشاره به اقدامات دولت برای بهبود زندگی مردم در درازمدت، از جمله طرح تحول سلامت با هدف کاهش هزینه بیمار، افزایش حقوق مددکاران در بودجه امسال، پیشی دادن دستمزد بر تورم در سال ۹۷، همسان‌سازی حقوق‌ها و گسترش بیمه‌های اجتماعی بویژه هدفگذاری برای بیمه یک میلیون روستایی دیگر، اضافه کرد: (در دوره اخیر محدودیت‌ها هم) برای کاستن از فشار بر آسیب دیدگان معیشتی ناشی از کرونا حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مساعدت در قالب پرداخت به گروه هدف صورت خواهد گرفت. برای یک خانوار
۴ نفره ماهانه ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و برای افرادی که داوطلب دریافت پیشاپیش بخشی از این حمایت معیشتی هستند وام یک میلیون تومانی بدون هیچ بهره‌ای پرداخت خواهد شد و مابه‌التفاوت نرخ بهره را دولت با تخصیص ۱۴۰۰ میلیارد تومان جبران خواهد کرد.
شبیه‌سازی طرح ستاد ملی مقابله با کرونا با طرح مجلس اشتباه است
سخنگوی دولت در ادامه، با بیان اینکه تصمیم برای کمک به نیازمندان در دوره اخیر از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شده و شبیه سازی آن با طرح مجلس از بنیان اشتباه است، افزود: در تعطیلات اول کرونا هم چنین برنامه‌ای داشتیم، به ۳ میلیون خانوار کمک کالایی و به ۴ میلیون هم به روش دیگری کمک کردیم، بنابراین، این تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست و تصمیم جدیدی نیست. ربیعی طرح مجلس برای الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی که امروز به قانون تبدیل شده است را برای همه محترم دانست و با تأکید بر ضرورت قانونمداری در کشور، این انتقاد را هم به طرح وارد کرد: بنا به نظر کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، این طرح برای امسال ۳۰ تا۵۰ هزار میلیارد تومان بار مالی خواهد داشت. او با اشاره به اینکه محل تأمین بودجه این طرح فروش اموال دولت در بورس دیده شده است، اضافه کرد: آنچه مد نظر مجلس است، یک یارانه دائمی است و می‌گویند امسال از فروش اموال دولتی و منابعی که از آن به دست می‌آید این را پرداخت کنید، سؤال این است که سال بعد از کدام منابع تأمین می‌شود؟ بنابراین، این طرح تعادل بودجه را به هم می‌زند. ربیعی با بیان اینکه بر اساس مصوبه مجلس، در این قانون سهام‌های مشخص شده برای تأمین بودجه طرح باید در بورس مشخص شود، اظهار کرد: همکارانم در بورس معتقدند بورس ظرفیت نقد کردن این رقم را در سه ماه ندارد. از طرفی بورس هم در شرایط خاصی قرار دارد، عرضه آبشاری سهام آن هم به گونه‌ای که در این مصوبه منظور شده قطعاً به پایداری بورس آسیب می‌رساند و امکان تحقق هم ندارد.
توزیع روزانه صدها تن مرغ در بازار
ربیعی درباره گرانی قیمت مرغ هم از توزیع روزانه صدها تن مرغ گرم و منجد از سوی وزارت صمت در میادین میوه و تره‌بار از شنبه گذشته خبر داد و اعلام کرد که از  امروز (سه‌شنبه) قیمت‌ها پایین خواهد آمد.
او با بیان اینکه توزیع مرغ در میادین میوه و تره‌بار خواهد بود تا مستقیم به دست مردم برسد، اظهار کرد: قیمت در میدان بهمن تهران به عنوان شاخص روز یکشنبه ۳۴ هزار تومان بود که پس بعد از اینکه حداقل ۶۵۰ تن مرغ وارد بازار شد، قیمت در همین میدان روز دوشنبه، به 28 هزار تومان رسید.
اختلاف وزیر بهداشت و معاونش کارشناسی بود نه سیاسی
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری همچنین اختلاف میان سعید نمکی و دکتر ملک‌زاده در وزارت بهداشت را یک امر طبیعی و کارشناسی دانست، اما گفت که بهتر بود این مسائل در عرصه عمومی بیان نمی‌شد، هرچند از این دست اختلافات در همه جهان وجود دارد. ربیعی با بیان اینکه در اوج گسترش کرونا اختلاف سیاستی و مدیریتی پیش می‌آید و نباید آن را سیاسی کرد، تأکید کرد: نه آقای دکتر نمکی و نه آقای دکتر ملک زاده هیچ کدام دغدغه سیاسی ندارند. از جناح‌ها می‌خواهیم در اظهارنظرهای خود دقت کنند و به این مسأله از منظر سیاسی دامن نزنند. یک مسأله سیاستی و یک اختلاف نظر علمی و کارشناسی بوده است.
اجازه دهید که کارشناسان وزارت بهداشت بیشتر صحبت کنند تا اینکه افراد سیاسی در این زمینه وارد شوند و صحبت کنند.
ویژگی‌های بودجه 1400
سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست، بخش‌های دیگری از مواد تصویب شده بودجه در هیأت دولت را مطرح کرد.ربیعی مهمترین اهداف بودجه ۱۴۰۰ را کاستن از هزینه‌های دولت و رابطه بودجه جاری با نفت دانست و با بیان اینکه اتکا به درآمد نفت در این بودجه بیش از سال گذشته نخواهد بود و به پیش از دوران تحریم برنخواهد گشت، گفت: ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع شرکت‌های دولتی تابع وزارت نفت برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام گازرسانی به روستاها مصوب شد. همچنین سهم سازمان نوسازی و تجهیز مدارس از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافت و امیدوار هستیم با تمهیداتی که در سال ۹۹ شده، از محل بودجه وزارت نفت و درآمدهای نفت در حوزه گاز، مدارسی را که فاقد سامانه گرمایشی هستند بتوانیم پوشش بدهیم و 100 هزار کلاس درس مدرسه با این وصف ایمن خواهند شد.
ربیعی ادامه داد: امروز  حدود ۸۰ درصد روستاها از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند و آب آشامیدنی ۲۰ درصد باقیمانده روستاها با تانکر تأمین می‌شود که در بودجه ۱۴۰۰ طرح‌های تأمین آب آشامیدنی برای همه روستاها دنبال شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما