شناسهٔ خبر: 44136006 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گفت‌وگو با داریوش یاری ـ سازنده مستند «گردان تک نفره»

سلیقه هست، پول نیست!

محبوبه یوسف‌نژاد

داریوش یاری که به تازگی مستند «گردان تک نفره» را برای تلویزیون تهیه و کارگردانی کرده است، درباره لزوم ساخت مستندهای جذاب و تاثیرگذار در حوزه دفاع مقدس می‌گوید، «در زمینه فرم و زبان تصویر، سلیقه داریم اما مشکلات و محدودیت‌های مالی باعث شده است تا آنچه باید انجام شود، انجام نشود.»

صاحب‌خبر -

مستند «گردان تک نفره» با موضوع روایت لحظاتی از زندگی شهید زرین ـ تک‌تیرانداز آشنای جبهه‌ها که همرزمانش او را گردان تک‌نفره و چریکی مخلص می نامیدند ـ چهارشنبه ـ پنجم آذر ماه ـ ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه از شبکه یک سیما پخش می شود.

داریوش یاری در گفت وگویی با ایسنا دوران دفاع مقدس را دوره‌ی مهمی در کشور ما دانست که شخصیت‌های ارزشمند و مهمی اتفاقات آن را رقم زده اند و برای همین باید به این افراد و این مقطع تاریخی با دقت پرداخته شود.

این کارگردان لازمه جذابیت بیشترِ مستندها را تحقیق و پژوهش عنوان کرد و درباره ساخت مستندهایی که قابلیت دیده شدن در سطح بین‌المللی را داشته باشند، گفت: برای ساختن فیلم‌هایی که جذابیت لازم برای دیده شدن در عرصه بین‌المللی را هم داشته باشند، لازم است که تحقیق و پژوهش‌هایی انجام شود و موضوعاتی جذاب با ایده‌های ناب انتخاب شود که می‌تواند در قالب مستند ارائه شود.

او افزود: از همه مهمتر سلیقه و اجرا در فرم و زبان تصویر است. به فرم و زبان تصویر به دلیل سلیقه خوب مستندسازها، خوب پرداخته می‌شود اما متاسفانه به دلیل ضعف در حوز مالی، کاری که لازم است، انجام نمی‌شود. امیدوارم با حمایت‌های بیشتر فراغ بال بیشتری برای تولید این آثار داشته باشیم.

این کارگردان درباره لوکیشن‌های تصویربرداری مستند «گردان تک نفره» عنوان کرد: این مستند در شهر اصفهان، زادگاه شهید زرین تصویربرداری شده است. بخش‌های بازسازی هم در شهر نجف آباد و در پادگان «امام علی(ع)» که سپاه در اختیار ما قرار داد، ضبط شد. خوشبختانه با پشتیبانی و همراهی سپاه لشکر امام حسین(ع) که در اصفهان مستقر است، این امکان برای ما به وجود آمد.

یاری درباره اسنادی که مستند «گردان تک نفره» بر اساس آن ساخته شد، گفت: مهمترین منبع ما، فرزند بزرگوار شهید حاج اصغر زرین بود که عکس‌ها و فیلم‌های آرشیوی خوبی از پدر و همرزمانش داشتند و در اختیار ما قرار دادند؛ همچنین آرشیو لشکر امام حسین(ع) و آرشیو تلویزیون که به ما در رسیدن به هدفمان کمک کردند.

او جایگاه درام و میزان نفوذ آن در این فیلم مستند را اینگونه شرح داد: این فیلم، شخصیت محور است و درامی که در بدنه کار شکل می‌گیرد درامی است که از خود این شخصیت کشف و پرداخته شده است. به عنوان فیلم ساز این مستند، به هیچ عنوان سعی نکردم ایده‌های تخیلی در کار شکل بگیرد. هر آنچه که درام اثر را به وجود آورده اتفاقاتی است که خود این کاراکتر در آن نقش داشته است.

داریوش یاری

یاری در پاسخ به این پرسش که در ساخت این مستند چه ارگان‌هایی مشارکت و حمایت داشته‌اند؟ گفت: اگر سپاه اصفهان و لشکر ۱۴ امام حسین (ع) از تولید این فیلم حمایت لُجستیکی نمی‌کرد، امکان ساخت این فیلم ابدا فراهم نمی‌شد. بعد از قراردادی که با شبکه یک برای ساخت این فیلم بستیم، گفت‌وگویی هایی را با اصفهان انجام دادیم و خوشبختانه به خاطر ارادت ویژه ای که به شهید زرین داشتند به کمک این کار آمدند و بعد از لطف پروردگار و راهنمایی و حمایت‌های گروه فرهنگ و هنر شبکه یک و لشکر امام حسین سپاه اصفهان، ساخت این فیلم میسر شد.

این تهیه‌کننده درباره علت انتخاب قالب مستند بازسازی برای این فیلم، با یادآوری اینکه فیلم «حاشیه مرکزی» و مستند سینمایی «کربلا جفرافیای یک تاریخ» را هم با همین قالب ساخته است، توضیح داد: گرایش من به نوع مستند بازسازی است و این قالب برایم جذابیت بیشتری دارد. شاید دلیلش این باشد که من در حوزه فیلم‌های داستانی فعال تر هستم. به همین دلیلی قالب این فیلم را هم مستند بازسازی انتخاب کردم و فکر کردم با این شیوه می‌توانم حق مطلب را درست تر ادا کنم.

به گزارش ایسنا، مستند «گردان تک نفره» کاری از گروه تاریخ فرهنگ و هنر شبکه یک سیماست که به مناسبت هفته بسیج روز چهارشنبه ۵ آذر ماه ساعت ۴۵ : ۱۹ دقیقه از شبکه یک سیما پخش می شود.

انتهای پیام

نظر شما