شناسهٔ خبر: 44135401 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

محمد جواد ظریف:

خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان گامی در جهت صلح پایدار است

صاحب‌خبر - وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰ در ژنو تاکید کرد که ایران همواره از گفت‌وگوهای بین‌الاافغانی که تحت اختیار و رهبری خود افغان‌ها انجام شود، حمایت کرده است. به گزارش ایسنا، متن کامل سخنرانی محمد جواد ظریف در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰ به این شرح است: دوستان گرانقدر،این تراژدی عظیمی است که بیست سال بعد از کنفرانس بن ما هنوز در حال صحبت در مورد جنگ در افغانستان هستیم. برای بیش از 40 سال، مردم افغانستان متحمل خونریزی‌هایی بوده‌اند که عمدتا از خارج نشا‌ت گرفته است.
رویکرد نظامی برای ایجاد صلح شکست خورده است و حضور نیروهای خارجی به معضلی دیرپا بدل شده است. خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان - همراه با انتقال روان و موثر وظایف آن‌ها به نیروهای امنیتی افغانستان - گامی در جهت صلح پایدار خواهد بود. ایران همواره از گفت‌وگوهای بین‌الاافغانی که تحت اختیار و رهبری خود افغان‌ها انجام شود، حمایت کرده است. این گفت‌وگوها باید طالبان را نیز شامل شده و ضمنا دستاوردهای پس از 2001 را حفظ کند: قانون اساسی دموکراتیک، حق مردم برای تعیین سرنوشت خود، حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی، حقوق زنان و مبارزه با تروریسم. سازمان ملل متحد باید در تسهیل گفت‌وگوهای بین‌الاافغانی نقشی محوری داشته باشد و ایران برای همکاری آمادگی دارد.
دوستان گرانقدر،
همه ما می‌دانیم که فقر و بیکاری زمینی حاصلخیز برای افراط‌گرایی، تروریسم و قاچاق مواد مخدر مهیا کرده است. مادامی که افغان‌ها برای ادامه حیات خود با دشواری روبه‌رو باشند، صلح پایدار نخواهد ماند.
ما به نوبه خود، با وجود جنگ اقتصادی سبوعانه ایالات متحده علیه مردم‌مان، از بیش از سه میلیون افغان میزبانی کرده‌ایم و آن‌ها از اقلام غذایی، حمل و نقل و خدمات درمانی یارانه‌ای برخوردار هستند، 470000 دانش‌آموز افغان در مدارس ما درس می‌خوانند، 22000 هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ما مشغول تحصیل هستند،
ما از طریق چابهار افغانستان را به جهان خارج متصل می‌کنیم. خط آهن ‌خاف-هرات در روزهای آتی افتتاح می‌شود، نیروگاه‌های ما برای مردم افغانستان برق تامین می‌کنند و ما قادریم در زمینه انرژی اقدامات بسیار بیشتری انجام دهیم. اما ایالات متحده، به جای تسهیل این امر، با تروریسم اقتصادی‌ای که هم ایرانی‌ها و هم افغان‌ها را هدف قرار داده است، برای چنین همکاری‌هایی مانع‌تراشی می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما