شناسهٔ خبر: 44135360 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

پیمان مولوی

در دوران تغییر نقطه ثقل اقتصاد جهانی باید از تک تک فرصت‌ها بهره برد

صاحب‌خبر - اقتصاد جهان از سال ۱۹۸۰ بدین سو تحولات عظیمی را به خود دیده است، رشدهای اقتصادی خیره کننده در جنوب شرق آسیا تا امروز موجب تغییر نقطه ثقل اقتصاد جهانی شده است، دوران جدیدی در جهان اقتصاد در حال روی دادن است و پیمان اقتصادی چین و ۱۴کشور شرق آسیا و اقیانوسیه نیز نشان دیگری از پذیرش این تغییر است.
اتحادیه اروپا و امریکا به دنبال تاخیر در این تغییر نقطه ثقل هستند و در این بین نقش کشورهای خاورمیانه مهم است و ایران همواره مهم بوده است.
ایران می‌تواند با یک حرکت مبتنی بر منافع ملی بیشترین استفاده را از این فضا تغییر پارادایم ببرد.
در ۱۰ سال اخیر اقتصاد ایران شاهد برایند رشد صفر درصد بوده است، تحریم های اولیه، تحریم‌های دور اول و تحریم های دور جدید فشار بسیار زیادی را بر ساختار اقتصادی ایران آورده است بر اساس آخرین برآورد مرکز پژوهش های مجلس با داده های سال ۱۳۹۸ ، قدرت خرید ایرانیان به نیم در مقایسه با سال ۱۳۹۱ رسیده است.
تجارت خارجی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو گردیده هرچند دولت‌ها از اعلام این امر طفره می روند و از همه مهمتر سرمایه گذاری ثابت در ساختمان و ماشین‌آلات از سال ۱۳۹۰ تا امروز روند نزولی را طی کرده است.
با روی کار آمدن آقای بایدن و کنار رفتن آقای ترامپ ، که از برجام خارج شده بود فضا در حال تغییر است.
و فضا آماده، این بار با دقت بیشتر، با برنامه ریزی و رویکرد مشخص! و البته اجماع و حرکتی یکدست برای استفاده از این فرصت.
اقتصاد ایران نیازمند یک رویکرد است و آن هدف گیری رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه.
بر اساس داده‌های اقتصادی ، اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۶ در صورت رشد متداوم ۸ درصد به تولید ناخالص داخلی ۱۳۹۱ خواهد رسید که این امر بر تمام سیاستگذاران باید مشخص شود.
اقتصاد باید مترسد استفاده از تک تک فرصت‌هایی باشد که در این گذار نقطه ثقل از غرب به شرق روی می دهد.
ایران با اینکه فرصت‌های بسیاری را ازدست داده و از دو رقیب منطقه‌ای، ترکیه و عربستان به لحاظ اقتصادی فاصله گرفته است و امارات متحده عربی را هم در تعقیب خود می‌بیند می‌تواند از این فرصت گذار بهره ببرد!
دقت کنیم اقتصاد ایران باید ۶ سال رشد اقتصادی کند آن هم ۸ درصد تا به اندازه اقتصاد سال ۹۱ برشد، این امر به غیر از یک دست شدن سیاستگذاری اقتصادی، تعامل بین المللی و تسهیل تجارت امکان‌پذیر نخواهد بود.
فرصتها را دریابیم و از این فرصت گذار برای ایران و ایرانی طرفه بجوییم.

نظر شما