شناسهٔ خبر: 44135258 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

عرضه داروی تقلبی کرونا در ناصرخسرو/ بی‌توجهی نهادهای نظارتی به بازار سیاه فروش دارو

این‌روز‌ها دلالان با حضور در بازار ناصرخسرو اقدام به فروش قاچاقی دارو‌ی تقلبی کرونا با قیمت چند ده میلیونی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا هر چقدر که باعث وارد شدن ضرر و زیان به کسب و کار و بازار شده باشد، اما موجب رونق بازار بعضی اجناس همچون داروی کرونا شده است.

بازار ناصر خسرو این روز‌ها بیشتر از گذشته به محلی برای توزیع داروی «رمدسیویر» تبدیل شده است، دارویی که به زعم دلالان شفا بخش کرونا است و این دارو با قیمتی نزدیک به ۳۵ میلیون تومان در حال عرضه است و عده‌ای زودباور نیز برای خرید آن اقدام می‌کنند.

از طرفی رسیدگی به این موضوع توسط نهاد‌های نظارتی و بهداشتی به باد فراموشی سپرده شده و هیچ برخوردی با فروشندگان قاچاقی داروی تقلبی کرونا دیده نمی‌شود و افراد آزادانه اقدام به فعالیت در این حوزه می‌کنند و پول هنگفت و کلانی برای فروش داروی تقلبی به جیب می‌زنند.

مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره فروش داروی کرونا در بازار ناصر خسرو، گفت: هیچ داروی جدیدی برای کرونا در دنیا تولید نشده است و در مورد دارو نگرانی که وجود دارد این است که برخی افرادی که با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند، اسم برخی دارو‌ها را بیان و اعلام می‌کنند که بیماران فلان دارو را مصرف کنند، این مسأله باعث شده دوباره ناصرخسرو و بازار سیاه دارو شلوغ شود و دارویی که سه تای آن مثلا ۳ میلیون تومان بوده اکنون به قیمت ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان در ناصرخسرو فروخته می‌شود.

وی گفت: هنوز هیج دارو و درمان اختصاصی برای کووید ۱۹ وجود ندارد. حتی رمدسیویر هم به عنوان داروی اثربخش بر کووید ۱۹ تأیید نشده است.

در حال حاضر یکی از دارو‌هایی که به قیمت گزاف و بی حساب و کتاب در ناصرخسرو فروخته می‌شود، رمدسیویر است، این دارو در ایران هم تولید می‌شود و در صورت نیاز بیماران در بیمارستان با امضای متخصص عفونی برای بیمار تأمین می‌شود، پوکه‌های این داروی تزریقی را هم مثل پوکه دارو‌های مخدر می‌گیرند که به بازار سیاه نرود.

محرز درباره تولید واکسن کرونا نیز گفت: تولید واکسن کووید ۱۹ در آمریکا یک پیشرفت مهم است. تأثیر واکسن شرکت فایزر که با همکاری شرکت آلمانی بیو ان تک ساخته می‌شود از این نظر مهم است که مانند واکسن ایدز که در دنیا به دنبال ساخت آن هستند، یک نوع واکسن RNA است. عملکرد موفق این واکسن می‌تواند امید‌هایی برای تولید واکسن ایدز هم به وجود آورد. در واقع اگر این واکسن کرونا موفق عمل کند برای همه ویروس‌های مشابه که واکسن ندارند می‌توان واکسن ساخت.

تعزیرات به موضوع فروش غیرقانونی داروی تقلبی کرونا ورود می‌کند؟

ناصر مدیحی طامه رئیس گشت تعزیرات حکومتی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ایجاد بازار سیاه عرضه داروی تقلبی در خیابان ناصرخسرو توسط دلالان دارو، گفت: این موضوع در حوزه نظارت بهداشتی سازمان تعزیرات حکومتی است و شعب ویژه قاچاق گشت‌های تعزیرات تهران آماده انجام ماموریت‌ها هستند.

مدیحی طامه تصریح کرد: برای بررسی فروش دارو‌های تقلبی باید معاونت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان از سازمان تعزیرات تقاضای اعزام گشت‌ها برای بررسی موضوع قاچاق دارو و یا فروش دارو‌های تقلبی را در بازار کنند که تاکنون درخواستی در این باره به دستمان نرسیده است.

به گفته رئیس گشت تعزیرات حکومتی تهران، اگر درخواستی در این رابطه به ما ارجاع شود، قاضی‌های کشیک تعزیرات و تیم‌های ما به سرعت در محل حاضر خواهند شد.

طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در حال حاضر در هر سه دقیقه جان یک هموطن ایرانی به دلیل ابتلای به بیماری کووید ۱۹، گرفته می‌شود و در سوی دیگر دلالان دارو برای منفعت خود اقدام به عرضه و فروش قاچاقی داروی تقلبی می‌کنند؛ لذا در این رابطه می‌طلبد تا سازمان‌های نظارتی و بهداشتی فعالیت گشت‌های نظارتی خود را در این زمینه آغاز کنند و به سودجویان اجازه خودنمایی و فعالیت ندهند.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما