شناسهٔ خبر: 44135238 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سهم گلستان از تولید 46 درصدی دانه‎های روغنی در کشور

در حالی که حدود 46 درصد از دانه‎های روغنی کشور در گلستان تولید می‎شود اما نامناسب بودن شرایط برای فرآوری و بسته‎بندی محصول نهایی روغن در این استان موجب شده تا گلستان سهم ناچیزی از ارزش افزوده کشت دانه‎های روغنی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، شرایط اقلیمی، خاک و رطوبت مناسب توسعه کشت دانه‎های روغنی در گلستان را افزایش داده است تا جایی که این استان حدود ۴۶ درصد از دانه‎های روغنی کشور را تولید می‎کند.

گلستان با تولید حدود ۲۴۰ هزار تن انواع دانه‎های روغنی همچون کلزا، سویا و آفتابگردان جزو رتبه‎های نخست تولید دانه‎های روغنی در کشور محسوب می‎شود.

یکی از دانه‎های روغنی که هر ساله از اواسط آبان تا اواسط آذر ماه در گلستان کشت می‎شود، کلزاست.

کلزا از جمله محصولاتی است که طی سال‎های گذشته با توجه به فراهم بودن شرایط مساعد برای کشت و خرید این محصول،کشاورزان بی‌شماری را به سوی کشت این محصول ترغیب کرده است.

هم‎زمان با کشت کلزا در گلستان، گفتگویی در خصوص مشکلات و ظرفیت‎های تولید این محصول با علیقلی ایمانی دبیر خانه کشاورز استان انجام داده‎ایم که در ذیل می‎خوانید.

*پیش‎بینی کشت کلزا در 80 هزار هکتار از  اراضی گلستان/ احتمال افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا

فارس: امسال چه سطحی از اراضی گلستان به کشت کلزا اختصاص خواهد یافت؟

ایمانی: طبق برش استانی برای گلستان حدود ۸۰ هزار هکتار کشت کلزا در نظر گرفته شده که تاکنون حدود ۶۰ هزار هکتار عقد قرارداد برای کشت این محصول در استان انجام شده است. با توجه به اینکه هنوز برای کشت کلزا تا اواسط آذر ماه فرصت باقی است و از سویی با پیش‌بینی افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا، شاهد کشت بیشتری از این محصول در استان خواهیم بود.

فارس: به قیمت خرید تضمینی اشاره کردید، برای کلزا در سال زراعی جدید چه قیمت تعیین شده و آیا کشاورزان با توجه به افزایش چند برابری هزینه‎هایشان از این قیمت راضی هستند؟

ایمانی: قیمت خرید تضمینی برای کلزا ۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد، با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‎های کشاورزی این قیمت را مناسب نمی‎دانیم منتها این امر را باید در نظر داشته باشیم زمانی که بازار محصول را از کشاورز نخرد دولت در قالب خرید تضمینی وارد عمل شده و محصول را با قیمتی که از قبل تعیین کرده از کشاورز خواهد خرید، اما وقتی شرایط بازار برای فروش محصول مساعد باشد کشاورز آزاد خواهد بود که محصول را در بازار عرضه کند.

امسال قیمت خرید سویا را دولت ۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد اما این‌محصول تا کیلویی ۱۴ هزار تومان در بازار به فروش رفت، با این وجود در حال حاضر در تمام محصولات منتظر تصمیم شورای قیمت‌گذاری هستیم این شورا بر اساس یکسری آیتم‎ها از قبیل هزینه تولید،تورم موجود در کشور، قیمت محصولات در بازار خارجی و داخلی به اضافه لحاظ کردن ۱۵ درصد سود کشاورزی، قیمت خرید محصولات را اعلام خواهد کرد.

فارس: احتمال عملی شدن این تصمیم را چقدر پیش‎بینی می‎کنید؟

ایمانی: مجلس مصر است این قانون امسال عملیاتی و اجرا شود در واقع هنوز امکان تجدیدنظر دولت وجود دارد تا قیمت محصولات به قیمت واقعی خود نزدیک‎تر شوند کما اینکه سال گذشته پنجم فروردین تغییر قیمت گندم از ۲ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد در حال حاضر منتظر تصمیم شورای نگهبان هستیم، با این وجود اگر قیمت نهایی خرید تضمینی اعلام شود بازار کشش خرید بیشتری از قیمت تضمینی دارد.

* برای توسعه کشت دانه‎های روغنی در گلستان بنیاد برکت وارد عمل شد/ 20 هزار هکتار از اراضی شمال گلستان زیر کشت کلزا می‎رود

فارس: در خصوص وضعیت دسترسی کشاورزان به بذر کلزا توضیح بفرمایید و اینکه آیا برای توسعه کشت کلزا در گلستان  برنامه خاصی در دست اجرا است؟

ایمانی: تمامی بذرهای کلزا هیبریدی هستند و تحت نظارت کامل توزیع می‎شوند البته بخشی از این بذور وارداتی هستند با این وجود در خصوص بذر کلزا هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و کشاورزان به راحتی می‎توانند این بذرها را تهیه کنند اما امسال برای توسعه کشت دانه‎های روغنی در گلستان قراردادی با بنیاد برکت منعقد شد طبق این قرار داد ۲۰ هزار هکتار از اراضی شمال گلستان زیر کشت کلزا خواهد رفت و بنیاد برکت ۳۰ درصد از هزینه‎های مربوط به قیمت بذر، کود و ماشین‌آلاتی که نیاز به ادوات دنباله بند داشته باشند را به صورت یارانه در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد.

فارس:آینده کشت دانه‎های روغنی به خصوص کلزا در گلستان را چگونه می‎بینید؟

ایمانی: با توجه به اینکه گلستان از لحاظ اقلیمی، خاک و رطوبت شرایط مساعدی برای کشت کلزا را دارد و از سویی بخش اعظمی از روغن کشور وارداتی است می‎توان با توسعه کشت کلزا و تولید روغن در داخل جلوی بخش اعظمی از واردات را گرفت، طی سال‎های اخیر نیز حمایت‎های خوبی از لحاظ در اختیار قرار دادن بذر مناسب کلزا و قیمت تضمینی صورت گرفته است بنابراین آینده کلزا در گلستان را بسیار روشن می‎بینم و شرایط برای توسعه کشت این محصول کاملأ مساعد است.

*خام‌فروشی، سهم گلستان از تولید 46 درصدی دانه‎های روغنی در کشور

فارس: گلستان همواره جزو رتبه‎های نخست تولید  دانه‎های روغنی در کشور محسوب می‎شود اما شرایط برای فعالیت کارخانه‎های فراوری مساعد نیست، چرا اقدام خاصی در این رابطه انجام نمی‎شود؟

ایمانی: در حال حاضر یک واحدی تولیدی که فرآوری و بسته‌بندی روغن انجام می‎شود در استان وجود دارد اما هر چه قدر دانه‎های روغنی بیشتری در استان فرآوری، تبدیل و بسته‌بندی کنیم ارزش افزوده آن به استان‎مان باز خواهد گشت و از سویی تأثیر مثبتی در ایجاد اشتغال به همراه خواهد داشت با این وجود همانطور که استحضار دارید با تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم در استان اجازه فرآوری تمام این محصول در استان داده نمی‎شود در این رابطه باید مقامات استانی در سطح کشور با رایزنی‎هایی اجازه فرآوری و تبدیل این محصولات مهم در استان را بگیرند تا محصول نهایی از استان خارج شود نه اینکه تنها تولیدکننده مواد خام باشیم.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/ق

نظر شما