شناسهٔ خبر: 44135230 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| پاسخ «اسکودا» به تعویق آزمون کانون وکلا

رییس کانون وکلا می گوید: با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و مدارس امکان فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب بین شرکت‌کنندگان و برگزاری آزمون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد. در این شرایط ما نیز مانند داوطلبین منتظر رای و تصمیم نهایی کارشناسان این امر هستیم و پس از ابلاغ هر دستورالعملی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

گروه قضایی خبرگزاری فارس - سهولت دسترسی مردم به وکلای معتمد و کاردان در دستور کار و اولویت‌های سیستم قضایی کشور است. ورود وکلای جوان به این عرصه بسته به آزمونی است که به زودی زیر نظر سازمان سنجش برگزار خواهد شد. آزمونی که حالا بیش از 5 هزار نفر از مخاطبان خبرگزاری فارس تعویق آن به دلیل شرایط کرونا را خواستار شده‌اند و تعداد دیگری از داوطلبان نیز تقاضای برگزاری آن در زمان تعیین شده قبلی را دارند.

***ذی نفع این آزمون مردم هستند

 در 40 سال گذشته نگاه برای بست عدالت و احقاق حق در نهاد وکلا شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته  است. دلیلش هم این است که این نهادها عملکردی مانند نهادهای صنفی داشتند و چنین رسالتی را برای خود متصور نبودند. یکی از مهم‌ترین آسیب‌های نهاد وکالت موضوعی است که رئیس قوه قضاییه بارها  به آن اشاره کردند. دسترسی به عدالت باید برای همه اقشار جامعه با سهولت امکان پذیر باشد .معنای نزدیک این عبارت این نشانی را به مخاطب می‌دهد که در دستگاه قضا آن قدر باید زمینه و بضاعت وجود داشته باشد که حتی اگر کسی امکان مالی نداشت تا از وکیل استفاده کند و یا زبان و لسان حقوقی نداشت که حق خود را بگیرد باز هم بتواند احقاق حق کند و اگر غیر از این باشد آن دستگاه قضایی طراز نیست. سهولت دسترسی به عدالت، دسترسی به وکیل است.

در همین راستا کانون وکلا مترصد برگزاری آزمون برای سنجش دانش وکلایی است که قصد خدمت در دستگاه قضایی را دارند. با جذب این تعداد از وکلای جوان و به‌کارگیری آن‌ها سهولت دسترسی به وکیل برای مردم بیش از پیش می‌شود. اما حالا با وجود اوج گرفتن همه‌گیری بیماری کرونا خبرهایی از به تعویق افتادن این آزمون زمزمه می‌شود. تعدادی زیادی از داوطلبان خواستار لغو آن و موکول کردن آن به زمانی دیگر هستند و از سویی دیگر شرکت کنندگان دیگری بر لزوم برگزاری آن در زمان تعیین شده اصرار می‌کنند چرا که طبق نظر متخصصان پایان زودرسی برای این بیماری متصور نیستند.

***تابع تصمیم سازمان سنجش هستیم 

متولیان اسکودا (اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران) از واگذاری برگزاری آزمون به سازمان سنجش خبر می‌دهند. مالکی رییس کانوی وکلای مرکز با اشاره به این که تا کنون حدود 85 هزار نفر برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند هماهنگی با شیوه‌نامه های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا را به  عنوان یک اصل برای برگزاری این آزمون معرفی می‌کند: «متاسفانه کشورمان درگیر بیماری شده است که زمان دقیقی برای پایان یافتن آن نمی‌توان در نظر گرفت. تلاش‌های ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این راستا است تا زنجیره انتقال این بیماری قطع شود. یکی از اصلی‌ترین راهکارهای این مهم نیز پیشگیری از برگزاری اجتماعات بوده است. ما نیز به عنوان متولیان کانون وکلا و خدمتگزاران مردم نگران شیوع بیشتر این بیماری هستیم و به همین دلیل در کنار مسئولان محترم سازمان سنجش که برگزاری این آزمون به آن ها واگذار شده است تابع تصمیم اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا خواهیم بود.»

جلیل مالکی می‌گوید 28 آذر روزی است که برای برگزاری این آزمون در نظر گرفته شده و هنوز هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر به تعویق افتادن آن از سوی سازمان سنجش به مرکز وکلا داده نشده است: «این آزمون در سراسر کشور برگزار می‌شود. با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و مدارس امکان فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب بین شرکت‌کنندگان و برگزاری آزمون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد. در این شرایط ما نیز مانند داوطلبین منتظر رای و تصمیم نهایی کارشناسان این امر هستیم و پس از ابلاغ هر دستورالعملی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

***نایب رییس مرکز اسکودا: موضع ما همان فصل‌الخطاب مقام معظم رهبری است

هر چه تعداد وکلا کمتر باشد قیمت همراهی آن ها با پرونده‌هایی که اقشار مختلف مردم درگیر آن هستند نیز  بیشتر می‌شود. اقدام موثر و  اساسی که کانون وکلا آن را در دستور کار خود قرار داده  آزمونی است که قرار است از 85 هزار وکیل در سراسر کشور گرفته شود. ورود پذیرفته‌شدگان این آزمون و کمک آن‌ها در بدنه دستگاه قضا منجر به یک اصلاح ساختاری اساسی در مجموعه نهاد وکالت خواهد شد. به این ترتیب در همه استان‌ها  تعداد بیشتری وکیل خواهیم داشت و دسترسی آسان همه مردم به خدمات حقوقی اجرایی خواهد شد. اما تعویق در برگزاری زمان این آزمون سرعت اجرایی شدن این هدف را گرفته و آن را روی دور کند می‌اندازد.

کیانی، نایب رییس اسکودا از دو دسته شدن خواسته داوطلبان در زمینه زمان برگزاری این  آزمون می‌گوید و آب پاکی را روی دست همه شرکت‌کنندگان می‌ریزد: «چند ماهی هست که به دلیل شیوع بیماری کرونا به طور مداوم پیام‌ها و درخواست‌هایی از سوی داوطلبین آزمون کانون وکلا به ما می‌رسد. اکنون شاهد دو دسته شدن تقاضای این عزیزان هستیم. تعدادی از آن‌ها با تشکیل گروه‌ها و کمپین‌هایی خواستار به تعویق افتادن این آزمون هستند. عده‌ای دیگری از آن ها نیز می‌گویند مدت هاست مشغول مرور و مطالعه درس‌های سنگین این رشته هستند و دیگر توان و وقتی برای این کار ندارند. در واقع می‌خواهند زودتر از استرس و نگرانی‌های شایع پیش از برگزاری این نوع آزمون‌ها راحت شوند و خواسته‌شان هم این است که این امتحان در زمان مقرر شده قبلی برگزار شود.»

ابراهیم کیانی می‌گوید موضع اسکودا در این زمینه همان فصل الخطاب مقام معظم رهبری در زمینه برخورد با این بیماری است: «ایشان بارها فرمودند که تنها مرجع تصمیم‌گیری در زمینه مقابله با بیماری کرونا ستادی است که برای این امر تعیین شده است. بنا براین ما نیز به تبعیت از ایشان تصمیم‌گیری در زمینه برگزاری این آزمون را به عهده متخصصان این ستاد می‌گذاریم. مسئولان سازمان سنجش با این عزیزان در  تعامل هستند و در صورت به تعویق افتادن این آزمون در این زمینه به شرکت کنندگان اطلاع‌رسانی می‌شود.»

نایب رییس اسکودا به این نکته تاکید دارد که در نهایت این آزمون با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی برگزار خواهد شد: «بیماری کرونا در شرایط فعلی در جامعه‌مان ماندگار است. این نظری است که کارشناسان ستاد ملی مقابله با کرونا بارها آن را تکرار کرده‌اند. برگزاری این آزمون نیز زمانی طولانی به تعویق نخواهد افتاد و مانند آزمون‌های دیگر حتی با فرض و احتمال تعویق چند هفته‌ای به هر حال برگزار خواهد شد. از داوطلبان می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنند و تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند. به زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی و زمان نهایی برگزاری این آزمون با رعایت شیوه‌نامه های ستاد ملی مقابله با کرونا به اطلاع آن ها خواهد رسید.»

 مخاطبان خبرگزاری فارس با ایجاد کمپینی تحت عنوان "درخواست تعویق آزمون وکالت دادگستری" در سامانه فارس من،‌ به تعویق افتادن این آزمون را مطالبه کرده بودند. خبرگزاری فارس علاوه بر اسکودا،‌ موضوع برگزاری یا تعویق این آزمون را با ستاد کرونا و مسولان وزارت بهداشت نیز مطرح کردند که به محض دریافت خبر و مشخص شدن وضعیت این آزمون به اطلاعا مخاطبان خواهد رسید.

انتهای پیام/

نظر شما