شناسهٔ خبر: 44134656 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

تقویم تاریخ

صاحب‌خبر -

محاصره گرانادا، مقدمه سقوط آندلس
529 سال پیش، برابر با بیست و پنجم نوامبر 1491 میلادی، محاصره «گرانادا» آخرین شهر مسلمان‌نشین اسپانیا توسط نیروهای متحد آراگون و کاستیل آغاز شد. گرانادا سال بعد سقوط کرد و حکومت مسلمانان در اسپانیا پس از 712 سال پایان یافت. مسلمانان در سال 780 میلادی بخش بزرگی از شبه جزیره ایبریا شامل اسپانیا و پرتغال را تصرف کرده و در آنجا تشکیل حکومت داده بودند. اسپانیایی‌ها این مسلمانان را «مورو» به معنی «تیره پوست»می‌نامیدند. موروهای آن زمان ترکیبی از اعراب، بربرها و سیاهان شمال غربی آفریقا بودند.

خروج انگلستان از خاک ایالات متحده
237 سال پیش، برابر با بیست و پنجم نوامبر 1783 میلادی، آخرین واحدهای ارتش انگلستان از طریق بندر نیویورک خاک آمریکا را ترک کردند  و به این ترتیب حضور نظامی بریتانیا در این کشور پس از 2 قرن پایان یافت. از سال‏های نخست قرن هجدهم، فعالیت‏های استقلال‏طلبانه در آمریكا رشد کرد و به صدور اعلامیه استقلال آمریكا در چهارم جولای 1776 میلادی انجامید. انگلستان از اولین سال‏های قرن هفدهم حضور خود در آمریكا را آغاز و آن منطقه را برای فعالیت تجاری بازرگانان انگلیسی آماده كرده بود.

مرگ بنیان‌گذار هنر گرافیک در ایران
15 سال پیش، برابر با پنجم آذر 1384 خورشیدی، مرتضی ممیز، طراح گرافیک، تصویرگر و استاد دانشگاه در 69 سالگی درگذشت. ممیز را از آن جهت که طراح و بنیان‌گذار رشته گرافیک در ایران است پدر هنر گرافیک ایران ‌نامیده‌اند. ممیز لوگو یا به قول فرهنگستان زبان و ادب فارسی «نشان‌واره‌»های بسیاری را برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات ایرانی طراحی کرده است که برخی از آن‌ها مثل سایپا، شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی جزو معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین لوگوهای کشور به‌شمار می‌روند.

خالق نواهای ماندگار آثار سینمایی
14 سال پیش، برابر با پنجم آذر 1385 خورشیدی، بابک بیات، آهنگساز، نوازنده، تنظیم کننده و آهنگساز فیلم، به دلیل نارسایی کبد در تهران درگذشت. بابک بیات را بیشتر با موسیقی فیلم‌هایی که ساخته می‌شناسند. او موسیقی فیلم را بعد از انقلاب با فیلم مرگ یزدگرد ساخته بهرام بیضایی ادامه داد و در سال‌های بعد برای فیلم‌های شاید وقتی دیگر، مسافران، کشتی آنجلیکا، عروس، پرده آخر، طلسم، مرسدس، جهان پهلوان تختی، دست‌های آلوده، اتوبوس، قرمز، دو زن، شیدا، سریال سلطان و شبان و در حدود 90 فیلم سینمایی موسیقی نوشت. آخرین سریالی که بیات برای آن موسیقی ساخت ولایت عشق بود.

نظر شما