شناسهٔ خبر: 44133670 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

درمان کرونا پشت درهای بسته تحریم

طی هفته گذشته بالاخره خبرهای خوبی از ساخت واکسن کرونا منتشر شد؛ ابتدا دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که واکسن‌اش ۹۰درصد اثربخشی دارد. مت‌ هانکوک وزیر بهداشت انگلیس در این رابطه گفته بود: این خبری بسیار مسرت‌بخش است که اطلاعات در روز دوشنبه نشان دادند واکسن کرونای ساخته‌شده از سوی شرکت آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد تا حدود ۹۰ درصد اثربخشی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: همچنین پاسکال سوریوت مدیر اجرایی شرکت آسترازنکا روز دوشنبه،  با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد واکسن تولید شده به همراه دانشگاه آکسفورد تحت یک رژیم خاص دوز می‌تواند تا ۹۰ درصد موثر واقع شود. اثربخشی و ایمنی این واکسن تایید می‌کند که تا حدود زیادی در برابر ویروس کرونا موثر واقع خواهد شد و تاثیری فوری بر سلامت عمومی اضطراری می‌گذارد.

سازمان بهداشت جهانی هم دیروز اعلام کرد دو میلیارد دوز واکسن کووید۱۹ به کشورهای فقیر در ۲۰۲۱ ارسال می‌شود.

دیروز هم موسسه گامالیا و صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF) اعلام کرد میزان اثربخشیِ واکسن تازه‌توسعه‌یافته آنها که اولین واکسن کروناویروس ثبت‌شده در جهان است به بیش از ۹۵ درصد رسیده و این افزایش اثربخشی ۴۲ روز پس از اولین تزریق بوده است.

ارزیابی صورت‌گرفته بر اساس تزریق واکسن روی ۱۸ هزار و ۷۹۴ داوطلب ۲۸ روز پس از دریافت اولین دوز (هفت روز پس از دوز دوم) واکسن یا دارونما به دست آمده است.

علاوه بر این، داده‌های اولیه پس از ۴۲ روز از دریافت اولین دوز واکسن Sputnik V  یا ۲۱ روز پس از دوز دوم و زمانی که در بدن داوطلبان پاسخ ایمنی پایدار ایجاد شد، آشکار ساخت که میزان اثربخشی واکسن به بیش از ۹۵ درصد رسیده است.

در همین راستا سعید نمکی وزیر بهداشت خبر خوبی از واکسن کرونا دارد. او گفت:  از سه مسیر این کار را دنبال می‌کنیم؛ اول خرید واکسن از منابعی است که در دنیا تایید شدند و ما جزو کشورهایی هستیم که اختیار تعیین منبع با خود ماست و چهار منبع را برای خرید انتخاب کردیم و قرار است حدود ۱۸ میلیون دوز واکسن کرونا را خریداری کنیم و همچنین رایزنی‌هایی با سایر واکسن‌سازهای دنیا داریم که مازاد بر تولید واکسن آنها را خریداری کنیم.

نمکی ادامه داد: نوع دوم مدلی است که بتوانیم در قالب قرارداد مشترک تولید داخل و همراهی دانش فنی بیرون دنبال کنیم و امروز گزارشی در این خصوص ارائه شد. مدل  سوم تکیه بر دانش و تولید داخل است که چهار مورد از شرکت‌ها در قالب وبینار به سازمان بهداشت جهانی گزارش عملکرد دادند و به دو مورد در کمیسیون روز چهارشنبه اجازه ورود به فاز انسانی را خواهیم داد تا حداقل یکی از آنها بتواند آزمایشات فاز انسانی را آغاز کند.

با این وجود نگرانی‌های زیادی درباره ورود واکسن به ایران به خاطر وجود دارد اما  بررسی‌های مرکز مقابله با شایعات سایبری نیز نشان می‌دهد برخلاف ادعای مطرح‌شده در فضای مجازی که قیمت واکسن شرکت فایزر را کمتر از ۲۰ دلار عنوان کرده‌اند، دو دوز از این واکسن ۴۰ دلار قیمت دارد و در مقایسه با واکسن ۴ دلاری آکسفورد قیمت بسیار بالایی دارد.

همچنین طبق اظهارات معاون کل وزارت بهداشت در خصوص خرید واکسن کرونا از شرکت فایزر، جمهوری اسلامی ایران در کنسرسیومی قرار دارد که سازمان بهداشت جهانی تشکیل داده و ۱۸ شرکت معتبری که واکسن‌های آنها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته، مقرر شده برای کشورهایی که عضو کنسرسیوم هستند تامین شود و ما جزو این کنسرسیوم هستیم و انتخاب‌هایمان را از بین این شرکت‌ها انجام خواهیم داد.

به گفته حریرچی شرکت فایزر هم یکی از این ۱۸ شرکتی است که امکان انتخاب و خرید از آنها را داریم و هنوز هیچ کشوری انتخاب نکرده که از کدام سبد استفاده خواهد کرد و ما امکان انتخاب داریم و آنچه به صلاح مردم باشد، خریداری خواهیم کرد.

امکان دارد واکسنی به ما نرسد!

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص بودجه تامین واردات واکسن کرونا به «جهان‌صنعت» گفت: بودجه اصلی برای خرید واکسن کرونا را باید دولت پرداخت کند. البته همچنان امیدواریم بتوانیم واکسن را وارد کشور کنیم ولی ممکن است اتفاقی که برای واکسن آنفلوآنزا رخ داد برای این واکسن هم اتفاق بیفتد. بنابراین بودجه کافی برای خرید واکسن وجود دارد اما تحریم‌ها دست ما را بسته است. اگرچه امیدواریم تا زمان توزیع انبوه واکسن مشکلات حل شود. چه بسا در حال حاضر وزارت بهداشت برای تامین منابع مالی تمام تلاشش را می‌کند. همچنین مقام معظم رهبری یک میلیارد یورو به کرونا اختصاص دادند که برای خرید واکسن می‌شود از آن استفاده کرد. هرچند دولت تضمین کرده هزینه خرید واکسن کرونا را بدهد.

وی افزود: در هر صورت به دلیل تحریم‌ها کماکان امکان ورود واکسن کم است مگر اینکه اتفاقات جدیدی در آمریکا رخ دهد و رییس‌جمهور جدید آنها تحریم‌ها را ملغی کنند. هرچند بهتر است به سمت واکسن روسی که در دمای منفی ۲۰ درجه قابل انتقال است هم فکر کنیم.

روند طولانی تولید واکسن کرونا

شهریاری درباره تولید واکسن کرونا اظهار کرد: مسلما اگر واکسن کرونا داخلی تولید شود باید مراحل بالینی را طی کند تا به تولید انبوه برسد. چند موردی هم که قرار است تولید شود در حال حاضر تست بالینی آن شروع نشده است. بنابراین واکسن تولید داخلی روند طولانی را در پی دارد و زمان ما برای مهار کرونا بسیار کم است. هموطنان زیادی جان خودشان را از دست داده‌اند، به همین خاطر بهتر است هرچه زودتر واکسن کرونا برای عموم مردم خریداری شود و به صورت رایگان در دسترس همه قرار بگیرد. لازم به ذکر است که بگوییم ما نمی‌توانیم منتظر واکسن‌های اهدایی سازمان جهانی بهداشت باشیم. باید خودمان برای سلامت و جان مردم  دست به کار شویم.

 وی افزود: هرچند مسوولان باید مراقب باشند که نمونه تقلبی واکسن کرونا در بازار سیاه عرضه نشود چرا که در آن صورت عده‌ای هم به دلیل مسمومیت دارویی جانشان را از دست می‌دهند، زیرا واکسن‌های کرونا (فایزر) باید در دمای منفی ۷۰ درجه نگهداری شوند و دارویی که با زنجیره سرد قرار وارد شود به هیچ وجه قابل اعتماد نیست که از بازار سیاه خریداری شود. چه‌بسا واکسن آنفلوآنزا هم به قدری کم وارد شد که اصلا به فردی نرسید.

رویای واکسن کرونا

مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص رایزنی‌ها با سازمان جهانی بهداشت برای خرید واکسن کرونا به «‌جهان‌صنعت» گفت: قاعدتا سازمان بهداشت جهانی تعداد قابل توجهی واکسن کرونا به ما اهدا می‌کند اما اولویت با کادر درمان است، همانند واکسن آنفلوآنزا که تنها به بخشی از افراد کادر درمان رسید نه همه مردم، اما امیدواریم در خصوص واکسن کرونا هم چنین اتفاقی رخ ندهد. اگرچه وظیفه دولت و وزارت بهداشت خریداری واکسن کرونا و توزیع رایگان آن در بین مردم است همانند دیگر کشورهای دیگر بطور مثال ترکیه دیروز تزریق واکسن چینی کرونا را شروع کرده است. مقامات ترکیه به تازگی اعلام کردند که غیر از کادر درمانِ داوطلب، سایر شهروندان نیز می‌توانند برای آزمایشات انسانی واکسن CoronaVac  اقدام کنند. ارزیابی اولیه واکسن حاکی از آن است که به غیر از بروز احساس خستگی، سردرد و درد عضلانی هیچ عارضه جانبی جدی دیگری همراه نداشته است. ترکیه قصد دارد در این آزمایش ۱۲ هزار و ۴۵۰ داوطلب را واکسینه کند. در هر صورت ما نباید دل خوش به خرید واکسن کرونا باشیم زیرا تحریم‌ها بلای جانمان شده است و همچنان باید بیشتر از قبل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی افزود: واکسن آکسفورد نیازی به یخچال۸۰ – ندارد و شاید در دسترس قرار گرفتن آن ساده‌تر باشد، اما در هر حال یکی از مشکلات واکسن فایزر زنجیره سرد توزیع آن است. البته یکی از تولیدکنندگان انبوه واکسن، هند است. به طور کلی هر کشوری باید واکسن بومی خود را تولید کند و به دلایل مختلف مانند مسائل ژنتیکی دل‌بسته واکسن‌های خارجی نباشد. پیشرفت تولید واکسن کرونا در ایران در مرحله انسانی قرار گرفته که بسیار امیدبخش است و امیدواریم با تولید این واکسن بتوانیم از بحران کرونا عبور کنیم. با تایید واکسن‌های تولید داخل می‌توانیم با اتکا به دانش بومی خود از این بحران با سرافرازی بیرون بیاییم و تا آن روز لازم است شهروندان نسبت به قطع زنجیره کرونا با اجرای مسوولیت‌های اجتماعی خود در این زمینه اقدام کنند. البته تا زمان تایید و تولید انبوه واکسن کرونا شاید مدت زمانی طولانی بگذرد. هیچ مشخص نیست.

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما